Micke.
Jag har sett FotR ganska många gånger. EE av den är faktiskt ok. Filmen är dock inte skuggan av vad den skulle kunna vara, av vad den borde vara. EE-DVD:n innehåller även kommentaren som till stor del bidrar till Min avsky för Jackson. Jackson säger nämligen att filmerna först och främst är Tolkiens och inte hans. Detta trots att han ändrat typ allt. Trots vad Jackson och Christopher Lee säger så skulle inte Tolkien ha tyckt om dessa filmer och garanterat inte hysterin omkring dem. Men visst, filmen är sevärd, men det är många B-filmer. Det betyder inte att de är bra.
När det gäller TTT har Jag sett den två gånger. En gång på bio och en gång senare på DVD när Jag tyckte att Jag behövde lite mer kött på benen när Jag diskuterade den. Jag trodde faktiskt att den skulle vara ganska bra. Det är Min favoritdel av boken och Jag såg fram emot att få se vissa platser (främst Helm's Deep som Jag hur Jag än försökte när Jag läste böckerna ej kunde föreställa Mig) och personer. Jag blev dock besviken. Personligen så tycker Jag att den är hundra gånger sämre än FotR. Han har ändrat så ofantligt mycket (och allt till det sämre) att Jag blir illamående och vill gråta. Filmen är på tok för Aragornfixerad. Att klippa ned Éomers roll med 95%, och att ändra Faramirs karaktär helt och hållet bara för att Aragorn ska vara ohotad som allas människofavorit och för att det ska vara übertydligt att han är The King (The One King to rule them all), är oförlåtligt.
Så: Del 1 (dvs det som bygger på bok 3) är uselt. Detta kunde dock ha räddats av del två och blev det nästan. Det föll dock tyvärr på att Gollum låter på tok för mycket som Kalle Anka och Faramirs ändrade karaktär och att han tog med den till Osgiliath och sedan till råga på allt lät dem gå utan att man fick någon riktig förklaring till det. Jag köper inte att han släppte dem enbart på grund av Sams klichéfyllda tal (som visserligen är från boken men där förekommer i ett helt annat sammahang).
EE-DVD:n kommer Jag dock att köpa iallafall. Film är en av Mina stora passioner och Jag tycker om att "The Making of-" dokumentärer.
När det gäller RotK så har Jag som sagt inte dömt ut den än. Det är fortfarande möjligt att han inte har ändrat allt för mycket. Det enda som Jag vet är Sarumans död, allt skit om Anduril, som Aragorn den ovillige hjälten(kliché, kliché, kliché) av någon obegriplig anledning tydligen måste förtjäna. Och så har de naturligtvis tagit bort The Scouring of the Shire, en av de viktigaste scenerna i hela LotR, för tydligen, efter vad Jag har hört, så skulle det vara alltför svårt för de som inte läst böckerna att förstå varför stridigheterna inte är över trots att Ringen är förstörd. Och dessutom så skulle det ju inte sälja lika bra. För varken Überhunken Aragorn eller hans side-kicks Boy-toy Legolas och Gimli the Clown är ju med.
Filmen ska iallafall bli intressant att se. Jag ser fram emot att få se Min favoritscen från boken. Den där WKoA håller upp sitt svärd och allt blir knäpptyst och hur han sedan spränger portarna och rider in. Utan tvekan den mäktigaste scenen i RotK. Mina favoritscener från de andra delarna av boken kom aldrig med. Den i FotR försvann på grund av Arwen "if you want him come and claim him" Úndomiel. Det är vid The Ford of Bruinen, när Frodo på Asfaloth står på ena sidan och Nazgûlerna på den andra. När WKoA, efter att Frodo nämnt Elbereth och Lúthien, reser sig upp i stigbyglarna och sträcker ut handen och Frodo blir stum och hans svärd exploderar. Mycket mäktig scen.
Min favorit i TTT är när Bregalad talar med, och sjunger för, Merry och Pippin (men den skulle faktiskt tillochmed Jag själv tagit bort om Jag gjorde filmerna) och Enternas marsch mot Isengard. Att Enterna beslutar sig att gå till krig är en av de viktigaste händelserna i boken. I filmen så sker attacken efter några av de sämsta scener Jag någonsin sett i en film.
Micke skrev:
"Det är äckligt med frukt! sa pojken och tog ett bett i äpplet"
Nu är det så att pojken är väldigt intresserad av trädet som äpplet kom ifrån, då det trädet är ett unikt och fantastiskt träd. Och då en av av pojkens favoritsysselsättningar är att diskutera det mesta som rör trädet så måste han ju faktiskt smaka på den nya säsongens äpplen även om han inte tyckte om fjolårets.