Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 01, 2026 12:21 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 168 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 22, 2003 10:10 pm 
Maia

Jag tycker att Arwen, Legolas och Frodo, (blir jag levand flådd nu?)
är de sämsta karaktärerba i filmen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 23, 2003 10:42 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Janna skrev:
Jag tycker att Arwen, Legolas och Frodo, (blir jag levand flådd nu?)
är de sämsta karaktärerba i filmen.

Nejdå. Jag tycker också att de är usla. Frodo är alldeles för ung och dessutom för söt för att vara en femtio år gammal hobbit.

LEgolas skulle ha varit ok om det inte hade använt den där blonda peruken vilket ändrade Orlando från skitsnygg till spyframkallande.

Och Arwen. Det Jag stör Mig på med henne är sättet hon pratar på.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 23, 2003 12:52 pm 
Vala
Användarvisningsbild

Först när jag såg Sagan om Ringen, så trodde jag att det var Sam som var äldst. (Det var innan jag var fast i böckerna) När jag sen läste att Frodo var 50år, viste jag inte riktigt vad jag skulle tänka..
Fast visserligen hoppar de över några år i filmen, efter att Frodo har fått ärva ringen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 23, 2003 11:50 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Minotoria skrev:
Först när jag såg Sagan om Ringen, så trodde jag att det var Sam som var äldst. (Det var innan jag var fast i böckerna) När jag sen läste att Frodo var 50år, viste jag inte riktigt vad jag skulle tänka..
Fast visserligen hoppar de över några år i filmen, efter att Frodo har fått ärva ringen.

Jag vet. Men isåfall borde inte Bilbo ha kunnat åldrats så ofantligt mycket. Kan PJ inte göra någonting rätt? Det enda som är bra med filmerna är Helm's Deep, då det, från Tolkiens beskrivningar, var ytterst svårt att föreställa sig det.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 23, 2003 11:56 pm 
Vala
Användarvisningsbild

Ja Helms Deep var bra!
Det var oerhört likt min egen föreställning av det. Lika så Edoras!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 24, 2003 12:22 am 
Redaktionen

Citera:
Men isåfall borde inte Bilbo ha kunnat åldrats så ofantligt mycket.

Man skulle ju kunna hävda att Bilbo, sedan han blivit av med Ringen, åldrades mycket snabbare än vad annars hade varit fallet. Att åren tog ut sin rätt.

Citera:
Kan PJ inte göra någonting rätt?

Om du med "rätt" menar att följa böckerna slaviskt, så, nej, antagligen inte (och ingen annan heller, med vettigt resultat). Om du med "rätt" menar en filmsvit som redan blivit enormt framgångsrik, både bland biobesökare och kritiker, som är baserad på Tolkiens roman, skulle jag säga att han nog fått till det ganska så bra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 24, 2003 12:29 am 
Redaktionen

Minotoria skrev:
Ja Helms Deep var bra!
Det var oerhört likt min egen föreställning av det. Lika så Edoras!

Håller med båda dom var som jag föreställt mig förutom att jag föreställt mig Edoras större!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 24, 2003 12:34 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

En sak som han lyckats med är dock att göra (hittills) två enorma, klichéfyllda actionkomedier och tillika B-filmer som är två stora spottloskor avlossade rakt i Tolkiens ansikte; och samtidigt, genom den svarta magin som kallas media, även lyckat lura i (nästan) alla Tolkienfans att tycka om dessa filmer. "För det är ju Tolkien."

Och Jag ger blanka fan i att han har spridit intresset för Tolkien. Kanske är det bara Uppsala som är hopplöst, men de "Tolkien-fans" Jag stött på här får en ju för helvete att gråta. En jävla massa media-offer. Orcer är vad de är. Korrumperade tjänare.

GURTH AN GLAMHOTH!!!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 24, 2003 1:11 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Aslak skrev:
En sak som han lyckats med är dock att göra (hittills) två enorma, klichéfyllda actionkomedier och tillika B-filmer som är två stora spottloskor avlossade rakt i Tolkiens ansikte; och samtidigt, genom den svarta magin som kallas media, även lyckat lura i (nästan) alla Tolkienfans att tycka om dessa filmer. "För det är ju Tolkien."

Skall du se ROTK?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 24, 2003 12:06 pm 
Redaktionen

Citera:
En sak som han lyckats med är dock att göra (hittills) två enorma, klichéfyllda actionkomedier och tillika B-filmer som är två stora spottloskor avlossade rakt i Tolkiens ansikte; och samtidigt, genom den svarta magin som kallas media, även lyckat lura i (nästan) alla Tolkienfans att tycka om dessa filmer.

Snälla Aslak, måste du låtsas som om du sitter inne med sanningen när det kommer till vad Tolkienfans får tycka och inte tycka. Jag tycker om filmerna, jag tycker samtidigt att de har sina brister, men att påstå att jag tycker om dem eftersom jag har blivit "lurad" är inte bara magstarkt utan rent av kränkande.

Jag accepterar att du inte tycker om filmerna, och tänker inte försöka tvinga dig att göra det heller, men du får i din tur acceptera att man kan tycka om filmerna och samtidigt vara en Tolkienfan (utan att för den skull vara dum i huvudet).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 24, 2003 12:19 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

för att återgå till ämnet så säger jag också Faramir efter lite eftertanke. (om man såg TTT , med någon som inte läst böckerna så för de höra väldigt otrevliga ord om PJ just där)

Sauron är också ganska dåligt med i de två första filmerna, men han för nog större utryme i sista filmen.

Angående Glimi som sidekick så har PJ tagit och läst lite om dramaturgi och klasicismens regler och satt in honom som resonör.

(Treebeard är antagligen också ganska hemsk, men eftersom min syn på Eter utgår från bräddrollspelssportspel så)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 24, 2003 4:34 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Micke skrev:
Skall du se ROTK?

Jag dömer inte ut filmer i förväg. Om ryktena Jag har hört om att Aragorn skall kämpa med Sauron stämmer så kommer Jag dock att såga filmen totalt oavsett hur bra resten av den är.

Danne skrev:
Jag accepterar att du inte tycker om filmerna, och tänker inte försöka tvinga dig att göra det heller, men du får i din tur acceptera att man kan tycka om filmerna och samtidigt vara en Tolkienfan (utan att för den skull vara dum i huvudet).

Jag tycker inte att Jackson gjort Tolkiens mästerverk rättvisa. Något som han lätt hade kunnat gjort om inte de som ligger bakom projektet vore så fixerade vid pengar. Det märks ju tydligt att allt är gjort för att mjölka ut så mycket pengar som möjligt.

Jag kan sträcka Mig att gå med på att som filmer är de sevärda. Som filmatiseringar av Tolkiens bok är de däremot usla, och ett hån mot Tolkien och ingen kan få Mig att ändra den åsikten. Tillochmed parodier som "Dude where's my Ring?" och "One Ring to rule them all 1 och 2" är ju gjorda med respekt och för att hedra Tolkien. Medan Jacksons filmer främst är gjorda för tjäna pengar.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 24, 2003 5:46 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Aslak, när jag försöker tolka ditt resonemang reste logikern i mig den stora varningsflaggan.

A. Du har sett FOTR.

B. Du har sett TTT.

C. Du skall se ROTK.

Vad hade du egentligen för förväntningar på TTT efter att ha se FOTR?

Vad har du för förväntningar på ROTK?

Om du ser ROTK på bio eller köper någon av filmerna går dina pengar till de som producerat "två enorma, klichéfyllda actionkomedier och tillika B-filmer som är två stora spottloskor avlossade rakt i Tolkiens ansikte". You loose!

Om du ser ROTK och tror att den kommer följa boken och äntligen ge Tolkien rättvisa, borde FOTR och TTT rimligtvis givit dig en indikation på att så inte kommer vara fallet. You loose!

Om du ser ROTK trots att du tyckte att FOTR och TTT (milt sagt) var B-filmer kan du inte förneka att du har ett visst intresse i att se dessa B-filmer. You loose! (Om du tycker så illa om filmerna som man får intrycket av, borde du istället låta bli)

Någonting är skumt i ditt resonemang. Hur som helst verkar du lägga krokben för dig själv.

Vart vill du komma egentligen?

/Micke

"Det är äckligt med frukt! sa pojken och tog ett bett i äpplet"

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 24, 2003 6:50 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Micke.

Jag har sett FotR ganska många gånger. EE av den är faktiskt ok. Filmen är dock inte skuggan av vad den skulle kunna vara, av vad den borde vara. EE-DVD:n innehåller även kommentaren som till stor del bidrar till Min avsky för Jackson. Jackson säger nämligen att filmerna först och främst är Tolkiens och inte hans. Detta trots att han ändrat typ allt. Trots vad Jackson och Christopher Lee säger så skulle inte Tolkien ha tyckt om dessa filmer och garanterat inte hysterin omkring dem. Men visst, filmen är sevärd, men det är många B-filmer. Det betyder inte att de är bra.

När det gäller TTT har Jag sett den två gånger. En gång på bio och en gång senare på DVD när Jag tyckte att Jag behövde lite mer kött på benen när Jag diskuterade den. Jag trodde faktiskt att den skulle vara ganska bra. Det är Min favoritdel av boken och Jag såg fram emot att få se vissa platser (främst Helm's Deep som Jag hur Jag än försökte när Jag läste böckerna ej kunde föreställa Mig) och personer. Jag blev dock besviken. Personligen så tycker Jag att den är hundra gånger sämre än FotR. Han har ändrat så ofantligt mycket (och allt till det sämre) att Jag blir illamående och vill gråta. Filmen är på tok för Aragornfixerad. Att klippa ned Éomers roll med 95%, och att ändra Faramirs karaktär helt och hållet bara för att Aragorn ska vara ohotad som allas människofavorit och för att det ska vara übertydligt att han är The King (The One King to rule them all), är oförlåtligt.
Så: Del 1 (dvs det som bygger på bok 3) är uselt. Detta kunde dock ha räddats av del två och blev det nästan. Det föll dock tyvärr på att Gollum låter på tok för mycket som Kalle Anka och Faramirs ändrade karaktär och att han tog med den till Osgiliath och sedan till råga på allt lät dem gå utan att man fick någon riktig förklaring till det. Jag köper inte att han släppte dem enbart på grund av Sams klichéfyllda tal (som visserligen är från boken men där förekommer i ett helt annat sammahang).
EE-DVD:n kommer Jag dock att köpa iallafall. Film är en av Mina stora passioner och Jag tycker om att "The Making of-" dokumentärer.

När det gäller RotK så har Jag som sagt inte dömt ut den än. Det är fortfarande möjligt att han inte har ändrat allt för mycket. Det enda som Jag vet är Sarumans död, allt skit om Anduril, som Aragorn den ovillige hjälten(kliché, kliché, kliché) av någon obegriplig anledning tydligen måste förtjäna. Och så har de naturligtvis tagit bort The Scouring of the Shire, en av de viktigaste scenerna i hela LotR, för tydligen, efter vad Jag har hört, så skulle det vara alltför svårt för de som inte läst böckerna att förstå varför stridigheterna inte är över trots att Ringen är förstörd. Och dessutom så skulle det ju inte sälja lika bra. För varken Überhunken Aragorn eller hans side-kicks Boy-toy Legolas och Gimli the Clown är ju med.

Filmen ska iallafall bli intressant att se. Jag ser fram emot att få se Min favoritscen från boken. Den där WKoA håller upp sitt svärd och allt blir knäpptyst och hur han sedan spränger portarna och rider in. Utan tvekan den mäktigaste scenen i RotK. Mina favoritscener från de andra delarna av boken kom aldrig med. Den i FotR försvann på grund av Arwen "if you want him come and claim him" Úndomiel. Det är vid The Ford of Bruinen, när Frodo på Asfaloth står på ena sidan och Nazgûlerna på den andra. När WKoA, efter att Frodo nämnt Elbereth och Lúthien, reser sig upp i stigbyglarna och sträcker ut handen och Frodo blir stum och hans svärd exploderar. Mycket mäktig scen.
Min favorit i TTT är när Bregalad talar med, och sjunger för, Merry och Pippin (men den skulle faktiskt tillochmed Jag själv tagit bort om Jag gjorde filmerna) och Enternas marsch mot Isengard. Att Enterna beslutar sig att gå till krig är en av de viktigaste händelserna i boken. I filmen så sker attacken efter några av de sämsta scener Jag någonsin sett i en film.

Micke skrev:
"Det är äckligt med frukt! sa pojken och tog ett bett i äpplet"

Nu är det så att pojken är väldigt intresserad av trädet som äpplet kom ifrån, då det trädet är ett unikt och fantastiskt träd. Och då en av av pojkens favoritsysselsättningar är att diskutera det mesta som rör trädet så måste han ju faktiskt smaka på den nya säsongens äpplen även om han inte tyckte om fjolårets.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 24, 2003 7:19 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Aslak,

Du skriver i ett annat inlägg att "Jag avskyr filmerna" och "Allt är så jävla övertydligt" i ett resonemang där det utan tvivel står klart att det är SOR-filmerna du syftar på. Trots detta tycker du det är värt att köpa ex. "EE-DVD:n" (jag vet inte om du syftar på LotR eller TTT, men det är å andra sidan inte väsentligt).

I ena sekunden "avskyr" du filmerna, i andra tycker du att exempelvis FotR EE är "ok" ("EE av den är faktiskt ok"). Jag har ansträngt mig i att försöka förstå vad du egentligen tycker och tänker om filmerna, men gått bet på grund av att dina åsikter och påståenden varierat från allt mellan himmel och helvete (mest helvete).

Ditt agerande förefaller mig vara närmast scizofrent.

/Micke

"Jag älskar mig själv! sa mannen och sköt sedan sig själv i huvudet"

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 168 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]