Magnifik film!
Jag hade i likhet med Katarina läst alla spoiler i förväg för att vara beredd på de värsta ändringarna. Det tror jag gjorde mycket för mitt positiva helhetsinryck då jag inte behövde haka upp mej på avåkningarna från boken.
Jag köper det mesta i filmen, till och med Legolas snabelfärd. (Men det var ju hur kul som helst. Allt måste väl inte vara så himla högtidligt.) Vad jag
inte köper är Elija´s min när Frodo blir stucken av Shelob.
Jag blev full i skratt!!! När min store idol - alla kategorier - blir stucken av en livsfarlig, enorm spindel ser Elaija ut som något Mr Bean gjort bättre. I detta hemska ögonblick
fnissade jag. Var det verkligen ingen mer som reagerade som jag?
"Hollywoodifieringen" skriver Alkar Ithil om, och jag håller med. För mycket stråkar och övertydlighet får mina tårar att torka inne flera gånger. Det enorma Sam gör t ex, när man lyfter upp Frodo och bär honom sista biten. Jättebra i boken, men Hollywood-varningslampan tänds i mitt huvud. "Jag kan inte bära den åt dej.
Men jag kan bära dej!!! (Och där vräker vi på med riktigt pompös musik så att alla känner vilken storslagen sak Sam gör.) *Suck*
Annars måste jag ta tillbaka vad jag i tidigare inlägg sagt om Sean Austin som kass skådespelare. Han var klockren! Elaija var också mycket bättre i den här filmen än tidigare, också han lysande ibland, men nära kalkon andra gånger.
Jo, även jag ska se den igen. Men faktum är att det känns inte lika angeläget den här gången. Det dröjer nog några veckor. På något, vemodigt vis känns det så ... Slut...