Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons jul 29, 2026 7:45 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 146 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 21, 2003 10:57 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Magnifik film!

Jag hade i likhet med Katarina läst alla spoiler i förväg för att vara beredd på de värsta ändringarna. Det tror jag gjorde mycket för mitt positiva helhetsinryck då jag inte behövde haka upp mej på avåkningarna från boken.

Jag köper det mesta i filmen, till och med Legolas snabelfärd. (Men det var ju hur kul som helst. Allt måste väl inte vara så himla högtidligt.) Vad jag inte köper är Elija´s min när Frodo blir stucken av Shelob. Jag blev full i skratt!!! När min store idol - alla kategorier - blir stucken av en livsfarlig, enorm spindel ser Elaija ut som något Mr Bean gjort bättre. I detta hemska ögonblick fnissade jag. Var det verkligen ingen mer som reagerade som jag?

"Hollywoodifieringen" skriver Alkar Ithil om, och jag håller med. För mycket stråkar och övertydlighet får mina tårar att torka inne flera gånger. Det enorma Sam gör t ex, när man lyfter upp Frodo och bär honom sista biten. Jättebra i boken, men Hollywood-varningslampan tänds i mitt huvud. "Jag kan inte bära den åt dej. Men jag kan bära dej!!! (Och där vräker vi på med riktigt pompös musik så att alla känner vilken storslagen sak Sam gör.) *Suck*

Annars måste jag ta tillbaka vad jag i tidigare inlägg sagt om Sean Austin som kass skådespelare. Han var klockren! Elaija var också mycket bättre i den här filmen än tidigare, också han lysande ibland, men nära kalkon andra gånger.

Jo, även jag ska se den igen. Men faktum är att det känns inte lika angeläget den här gången. Det dröjer nog några veckor. På något, vemodigt vis känns det så ... Slut... :(

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 21, 2003 11:25 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vendela skrev:
När min store idol - alla kategorier - blir stucken av en livsfarlig, enorm spindel ser Elaija ut som något Mr Bean gjort bättre. I detta hemska ögonblick fnissade jag. Var det verkligen ingen mer som reagerade som jag?

Jodå..., fick nästan bita mig i knogarna för att inte sabba för mina biogrannar... :lol:

Håller med om det här med överdrivna Hollywood-takter. Jag, och knappast någon annan heller, behöver inte orkester-crescendo för att begripa att något stort håller på att hända framför mina ögon, jag fattar ändå... Ja ja... :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 22, 2003 12:07 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Vendela skrev:
När min store idol - alla kategorier - blir stucken av en livsfarlig, enorm spindel ser Elaija ut som något Mr Bean gjort bättre. I detta hemska ögonblick fnissade jag. Var det verkligen ingen mer som reagerade som jag?

Jo. Tyvärr associerade jag alltför mycket till... förstoppning. Om ni förstår vad jag menar. :shock: :lol:

Däremot har jag inte längre något emot all pampig musik i de här filmerna. Har väl lyssnat för mycket på soundtracken och låtit indoktrinera mig. :) Jag njuter faktiskt ganska mycket av att det hela är så svulstigt, känslosamt och liksom passionerat.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 22, 2003 5:58 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

When the film was over Fëanor rose. A great black shape against the screen behind he loomed up, grown to a vast menace of despair. He turned around, and lifting up his hand before the Orcs in front of him he cursed Peter Jackson, naming him Morgoth, the Black Foe of the World. The Orcs yelled and jeered: "What are you doing here? Why do you look? Do you wish to see the greatness of our army? We are the Uruk-hai! We do not stop the fight for night or day, for cold weather or for storm. We come to watch, by sun or moon. What of the film?
Then Fëanor spoke thus: After Morgoth to the ends of the Earth! War shall he have and hatred undying. But when we have conquered and have regained the Silmarils, then we, The Faithful, and we alone shall be lords of the unsullied Light, and masters of the beauty and bliss of Arda!
Gurth an Glamhoth, he cried. Go back to the abyss prepared for you! Go back! Fall into the nothingness that awaits you and your Master. Go! And with that he lifted high his sword and flames ran down the blade.

And then Nerdanel took him by the ear and dragged him home.

Senast redigerad av Fëanor mån dec 22, 2003 11:23 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 22, 2003 10:19 pm 
Redaktionen

Något säger mig att vår käre Aslak/Fëanor inte gillade den här filmen heller... eller så vill han bara verka märkvärdig... eller både och! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 22, 2003 10:20 pm 
Vala

Om man beskriver sig som ortodoxt Tolkien-fan eller nått liknande varför slösar man då pengar på att se alla filmerna om man inte tyckte om den första?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 22, 2003 10:37 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Nu var Jag inte fullts så allvarlig i Min ovanstående redogörelse.

Filmen var inte så tokig. Den är sämre än FotR, men det kommer förmodligen att åtgärdas med EE (det märktes att de hade klippt utav bara helvete). Visst, även den här filmen var späckad med klichéer och banala repliker, stridsscenerna var sämre än i TTT (hästanfall mot, först pikar, (igen!), och sedan mot Mûmakil), Aragorn lekte William Wallace, PJ hade tagit bort den bästa scenen och förstörde dessutom Éowyn vs WKoA, och Elefantorcen (var det Jackson?) är det fulaste Jag någonsin sett. Men ändå så ogillar Jag inte filmen.

Jag gillade särskilt Pippins scener. Men så är han också en av de bäst gestaltade karaktärerna (tillsammans med Gandalf och Saruman). Och när Rohirrim skulle anfalla och Théoden höll "tal" och red och slog på spjuten så rös man riktigt ordentligt. Men så är Jag också en riktig "sucker" för sådana scener (ah! Gettysburg. "Bayonets!!").

Ska Jag vara riktigt ärlig så förstår Jag inte varför Jag inte ogillar filmen. Jag skulle, hur lätt som helst, kunna hitta saker att klaga på i varje scen. Jag förstår det helt enkelt inte.

Och om någon kommer med förslaget att det endast är Jag som har mognat, eller något liknande, då jävlar.....

Jag tycker fortfarande illa om TTT.

Lúthien skrev:
Om man beskriver sig som ortodoxt Tolkien-fan eller nått liknande varför slösar man då pengar på att se alla filmerna om man inte tyckte om den första?

Hoppet är det sista som överger människan!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 22, 2003 11:21 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Och om någon kommer med förslaget att det endast är Jag som har mognat, eller något liknande, då jävlar.....

:lol: :lol: :lol:

Börjar mjukna lite kanske?

Underhållande bio-episod. Skrattade så jag grät.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 22, 2003 11:43 pm 
Vala

Vendela skrev:
Börjar mjukna lite kanske?

Mjukna? Jag trodde att han hade smält ner till en pöl... :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 23, 2003 1:20 pm 
Uruk

Roccondil skrev:
"Vårdkasarna" förstörs av att dessa är placerade på isolerade bergsspetsar, dit ingen människa kunde leva en längre tid.

jag satt mest och tänkte på att de lyckades släpa bränsle och sådant uppför en del av bergen så högt och brant som det var... och sen när de väl tändes så måste det ju blivit syrebrist om något. jaja. ser fortfarande mäktigt ut när de tänds.

mina favoritscener är iallafall:

* pippins sång. underbar röst han har.
    * sam på sluttningen av mount doom. "i can't carry it for you. but i can carry you!" han är min nya favorit. :)
    * legolas och mumakilen. JA! jag gillar den scenen! och att han verkligen brydde sej om att fortsätta räkna. väntade mej att han skulle säga nåt i stil med "36" när han landade men gimlis replik var bättre. :)
    * sam och frodo på klippan i lavafloden. visserligen satt jag nästan och väntade på att de skulle börja hångla men det är fortfarande en fin scen.
    * aragorn. "for frodo."
    * sista scenen. behöver jag säga något mer? jublade inombords. :)

lite småfula saker jag irriterade mej på då.
    * frodo springer in i vulkanen. för mycket TV-spel över det. om de nu lagt ner så mycket jobb på detaljer, hur kunde de då missa det?!
    * sauron och strålkastaren. eh. köper inte det riktigt. typisk övertydlighet.
    * flashbacks. de som inte sett de två första filmerna och inte fattar vad denethor snackar om får väl skylla sej själv. det behövs inga flashbacks.
    * att jag inte grät. näpp. fällde inte en tår. bler lite tårögd då sam kastar upp frodo på sin rygg men några näsdukar behövdes då rakt inte.
    * att jag var förskyld. satt ungefär hela föreställningen och höll in en nysning. kunde inte andas genom näsan heller. jaja...

men vilket fall som helst så ska jag gå och se den igen. sett den två gånger hittills.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 23, 2003 6:03 pm 
Dvärg
Användarvisningsbild

räknade nån mina vårdkasar eller inte!? :x

elefantorken är nog inte PJ, jag såg det snarare som en hyllning till Bad Taste, som PJ fö gjort själv. Tror dock att PJ (som jag redan sagt) var med på ett av piratskeppen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 23, 2003 11:28 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Zareb skrev:
mina favoritscener är iallafall:

* sam på sluttningen av mount doom. "i can't carry it for you. but i can carry you!" han är min nya favorit. :)

Jaha, där ser man. Just den scenen som jag tycker är en av de mer klumpigt gjorda... Hm... Tycker inte alla som jag??? :shock:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 23, 2003 11:44 pm 
Mandos
Användarvisningsbild

Har en del inte-allt-för-Tolkien-fanatiska vänner som har sagt att många av
de stora recensenterna föll för grupptrycket med att sätta bra betyg. Jag
behöver inte göra det för att ge filmen många plus. Inget superbt mästerverk,
det kan jag inte säga, men att effekterna var makalösa, det får man bara inte
ljuga om. Att Jackson-hoben gjorde valet om att filmen skulle vara Hollywood
slipper jag helst kommentera om jag ska vara ärlig. Gimli kunde inte hålla
sig från att släppa "one-liners" om differensen mellan dvärgar och alver. Man
har inte heller behövt hänga med särskilt mycket för att fatta att Aragorns
hjärta var tillägnat Arwen, och inte Éowyn. Sam och Rosas föletång
var också en smula överdriven - kunde inte alla tretton ungar visats i så fall?
Sen har säkert många nämnt att slutet kunde kortats ner en aning, så det
bryr jag mig inte om att upprepa.

Då ni inte får se mig som fullkomligt korkad genom att dra massa cyniska
kommentarer om vad som var onödigt, så måste jag påpeka att filmen
kommer verkligen att finnas i alla tusentals samlingar då väntan efter
extendenversionen kommit ut (T minus 11 months, encounting...).

Dock förstår jag inte varför Palantiren bara hittas rakt utanför Orthanc.
Försvaret "den låg bara där" är långt ifrån acceptabelt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 24, 2003 12:27 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Vendela skrev:
Jaha, där ser man. Just den scenen som jag tycker är en av de mer klumpigt gjorda... Hm... Tycker inte alla som jag???

Jag håller med dig. Jag gillar överhuvudtaget inte någon av scenerna med Sam och Frodo.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 24, 2003 2:46 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Danne skrev:

Citera:
"Hoberna kommer tillbaka" förstörs av att jag börjar tänka på att Fylke egentligen inte alls var orört.

I filmen var det så, inte i boken. Det finns inget "egentligen", Fylke har nämligen aldrig funnits.

[

Så du menar att min mamma ljuger??!!

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 146 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]