Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 01, 2026 12:21 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 168 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 24, 2003 7:38 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Det beror förmodligen på att Jag är scHizofren.

Och, Jag har uttryckt Mig lite luddigt.

Jag avskyr TTT. Verkligen avskyr. Det är en av de sämsta filmer Jag har någonsin sett (och som filmfantast har Jag sett ofantligt många). Även om Jag inte hade läst böckerna så skulle Jag avsky den.

Jämfört med TTT så är FotR en fantastisk film. Vilket inte betyder något eftersom till och med Showgirls är ett mästerverk jämfört med TTT. Jag tycker inte om FotR som filmatisering av Tolkiens bok. Men om man ignorerar det faktumet (vilket inte är lätt) när man ser den så är den dock helt ok. Det är en sevärd film. Visst Jag avskyr hur han har fört över FotR till film och hans val av skådesåelare (i de flesta fall) men den är ok. Hade Jag inte läst böckerna innan så är det mycket möjligt att Jag skulle ha älskat filmen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 24, 2003 10:24 pm 
Dvärg
Användarvisningsbild

luktar paradox här, "du får inte tycka att man får tycka att folk inte får tycka saker!" förresten är schizofreni ett syndrom

sämsta karaktären i de usla boktolk(ie(fniss))ningarna, men mycket underhållande filmerna är enligt mig Gimli, vill jag se slapstick så..va fan, det vill jag inte!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2003 12:43 am 
Redaktionen

Bara nyfiken Aslak, men finns det någon/några skådespelare som du tycker är väl valda/gör ett bra jobb? Vore kul att veta vilka, i sådana fall...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2003 10:54 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

sir Ian McKellen och Christopher Lee gör ett mycket bra jobb. Även (sir?) Ian Holm och Cate Blanchett. De porträtterar karaktärerna som Jag har föreställt Mig dem. Vissa av de andra skådespelarna har ju tyvärr ingen chans att vinna Min "kärlek" då de kämpar med hopplösa roller och repliker som hör hemma i barnfilmer eller buskis (Pippin, Merry, Gimli), eller som är så jävla kliché att man vill dö (Boromir, plus att han ska ha mörkt hår). Elijah Wood och Sean Astin är inte bra alls. Möjligtvis om de bytte roll. Andy Serkis låter på tok för mycket som Kalle Anka. De är nästan så att man förväntar sig att Sam och Frodo ska kvacka fram:"Yes uncle Donald".
Hugo Weaving tycker Jag inte heller är särskilt bra, trots att Jag är en av de ytterst få som inte ser Agent Smith i honom. Hur han läser Ring-versen är avskyvärt. Liv Tyler för att hon inte passar, plus att hon pratar på ett så löjligt sätt när hon talar Alviska. Orlando Bloom är någorlunda bra. Den avskyvärda peruken förstör dock en hel del och gör att han ser oseriös också. Kunde de inte ha gjort Legolas mörkhårig istället? De flesta (om inte alla) mörkalver har ju mörkt hår. Men PJ är väl inspirerad av Bakshis film där Legolas är blond. Legolas är blond där för att de har tagit hans namn och suttit det på Glorfindel. Viggo Mortensen är också dålig. Helt enkelt för att man inte fattar något som helst tycke för honom (som man gör med Strider i boken).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2003 2:13 pm 
Redaktionen

Citera:
sir Ian McKellen och Christopher Lee gör ett mycket bra jobb. Även (sir?) Ian Holm och Cate Blanchett.

Håller med dig om dessa fyra, även om Sarumans roll är lite för mycket ändrad för min smak. Och du har rätt, även Ian Holm är "sir".

Citera:
De flesta (om inte alla) mörkalver har ju mörkt hår. Men PJ är väl inspirerad av Bakshis film där Legolas är blond. Legolas är blond där för att de har tagit hans namn och suttit det på Glorfindel.

Det tror inte jag är anledningen. Jag tror snarare det beror på att Tolkienvärlden är oerhört kluven inför vilken hårfärg Legolas egentligen har, något som ju avspeglar sig i illustrationer och dylikt. Ett av flera klassiska Tolkiendilemman (på samma nivå som "har en balrog vingar", etc).

Dessutom är det ju ingalunda så att alla mörkalver hade mörkt hår. Legolas far, Thranduil, t.ex. var ju blond.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2003 5:53 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Dessutom är det ju ingalunda så att alla mörkalver hade mörkt hår. Legolas far, Thranduil, t.ex. var ju blond.

ÄR han? Var står det? Isåfall är det ju naturligtvis så att Legolas med stor sannolikhet är blond. Tyvärr så är inte Orlando Bloom det, vilket gör till att han som Legolas ser ut som en Mûmakilspya. Därför hade varit mycket smidigare och snyggare om PJ låtit Legolas varit brunett i filmen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2003 6:29 pm 
Redaktionen

Citera:
ÄR han? Var står det?

Det står i Bilbo:

and at the head of a long line of feasters sat a woodland king with a crown of leaves upon his golden hair

Citera:
Isåfall är det ju naturligtvis så att Legolas med stor sannolikhet är blond.

Det behöver ju inte vara fallet, om exempelvis hans kära mor var brunett. Det finns de som hittar argument för denna teori också, i en passage sägs exempelvis Legolas huvud avteckna sig mörkt mot himlen... Att ingen kom på att fråga Tolkien dessa saker medan han fortfarande levde...

Citera:
Tyvärr så är inte Orlando Bloom det, vilket gör till att han som Legolas ser ut som en Mûmakilspya. Därför hade varit mycket smidigare och snyggare om PJ låtit Legolas varit brunett i filmen.

Du ska då alltid ta i... :) Tycker att Orlando Blooms Legolas näst Blanchett var den mest alvliknande i hela filmatiseringen. Har verkligen inte stört mig någonstans på hans utseende. Trodde dessutom att han var blond innan jag såg intervjuer med honom.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2003 6:39 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Du ska då alltid ta i... Tycker att Orlando Blooms Legolas näst Blanchett var den mest alvliknande i hela filmatiseringen. Har verkligen inte stört mig någonstans på hans utseende. Trodde dessutom att han var blond innan jag såg intervjuer med honom.

Du skämtar! Det syns ju på sidorna att håret är mörkt. Att han har svarta ögonbryn och mörkbruna ögon borde ju också ha hjälpt till.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2003 7:01 pm 
Redaktionen

Citera:
Du skämtar! Det syns ju på sidorna att håret är mörkt. Att han har svarta ögonbryn och mörkbruna ögon borde ju också ha hjälpt till.

Han har blå linser i filmerna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2003 7:10 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Jag kollad just på Council of Elrond där man ser hans ansikte och ögon riktigt bra. Och om de där ögonen är blåa så är Frodo 2 meter lång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2003 7:29 pm 
Redaktionen

Han kanske har linser i vissa sener! Rådslaget aksnke är en tabbe av PJ och Bloom. Själv har jag inte tänkt på att han har bruna ögon!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2003 7:46 pm 
Redaktionen

Jag tittade noga på en bild hämtad ur filmen innan jag påstod något så defintivt. Det är möjligt att de glömde linserna ibland, eller att han fick något slags allergi. Alver är ju så känsliga! :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2003 8:00 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Jag tittade noga på en bild hämtad ur filmen innan jag påstod något så defintivt.

Jag misstänkte att du bluffade och försökte lura Mig i en fälla.

Men som du säger, det är säkert möjligt att de glömde det några gånger. Eller så har vi inte samma uppfattning om vad blå är. De ögon Jag såg var iallafall brungröna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2003 10:29 pm 
Vala
Användarvisningsbild

Ja, det är ett fel som de har gjort. Det förekommer scener där han faktiskt har bruna ögon. Bland annat i Helms Deep, om jag minns rätt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2003 11:19 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Aslak är kul.

Du håller verkligen diskussionerna igång!

Jag bara undrar: Om du nu avskyr filmerna så till den milda grad. (Den ena mer än den andra.) Hur kan du då vara så kunnig om dom? Sitter du och plågar dej igenom filmerna om och om igen i något högre syfte?

Jag törs sätta en smärre förmögenhet - om jag haft någon - på att Aslak sitter vaken halva natten till torsdag och studerar TTT.

Någon som sätter emot?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 168 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]