Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre aug 07, 2026 10:53 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 122 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 9:13 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Sen skriker dom väl Death före Theoden är död? Glory to the brave är från Ivanhoe, som för övrigt är en favvofilm. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 6:54 pm 
Noldo

Jupp, i filmerna skriker dem "death!" när de stormar Pelennors slätter. I boken efter Théodens död.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 7:17 am 
The Magnificent

Men även om själva "death scenen" är ganska mäktig i filmerna, så är det inget i jämförelse med boken...

För er som sett RoTK nyligen.. Exakt vad händer när Eomer ser Theoden och Eowyn ligga på marken? Och vad är det Eomer skriker i boken (i den engelska versionen)?
-Död! Rid, rid till förintelse och till världens fall!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 6:53 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Kommer inte ens ihåg att det fanns någon sådan scen i filmen...jag har ju filmen kan kolla åt dig...behöver bara lite mer "detaljer" om den.. :wink:

/Alexander The Great

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 7:22 pm 
Redaktionen

Meriadoc skrev:
Men även om själva "death scenen" är ganska mäktig i filmerna, så är det inget i jämförelse med boken...

För er som sett RoTK nyligen.. Exakt vad händer när Eomer ser Theoden och Eowyn ligga på marken? Och vad är det Eomer skriker i boken (i den engelska versionen)?
-Död! Rid, rid till förintelse och till världens fall!

Hmmm... Jag kan lustigt nog inte påminna mig att den scenen var med i filmen över huvud taget. :? Men jag har hört trovärdiga rykten om att den kommer att vara med på långversionen.

I engelska texten hojtar Éomer: "Death! Ride, ride to ruin and the world's ending!"

P. S. Tårar på bio: Jag såg Sagan om ringen fura gånger (!), och varenda gång satt jag och snörvlade när Gandalf steg ut på bron för att möta balrogen. Det började egentligen redan så fort man hörde balrogen.

Och Théodens sista kavallerichock -- så episkt storslaget! Jag får en klump i halsen bara jag läser om det. Men å andra sidan får jag en klump i halsen även av att läsa "The Charge of the Light Brigade". :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 8:31 pm 
The Magnificent

Tack för översättningen.

Vad är "The Charge of the Light Brigade"? är det en vers i LoTR, eller något annat. Isåfall var står den i böckerna?

Och den där scenen kanske inte var med i filmen. Jag bara läste lite om den nyss i boken och kom inte ihåg hur den gick till i filmen (vilket är ganska logiskt eftersom att den bevisligen inte var med :wink: )

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 8:43 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Meriadoc skrev:
Vad är "The Charge of the Light Brigade"?

Alfred, Lord Tennyson skrev:
Half a league, half a league,
Half a league onward,
All in the valley of Death
Rode the six hundred.
"Forward, the Light Brigade!
Charge for the guns!" he said:
Into the valley of Death
Rode the six hundred.

"Forward, the Light Brigade!"
Was there a man dismayed?
Not tho' the soldiers knew
Someone had blundered:
Theirs was not to make reply,
Theirs was not to reason why,
Theirs was but to do and die:
Into the valley of Death
Rode the six hundred.

Cannon to the right of them,
Cannon to the left of them,
Cannon in front of them
Volleyed and thunder'd;
Storm'd at with shot and shell,
Boldly they rode and well,
Into the jaws of Death,
Into the mouth of Hell,
Rode the six hundred.

Flashed all their sabres bare,
Flashed as they turned in air,
Sab'ring the gunners there,
Charging and army, while
All the world wondered:
Plunging in the battery smoke,
Right through the line they broke;
Cossack and Russian
Reeled from the sabre-stroke
Shattered and sundered.
Then they rode back, but not--
Not the six hundred.

Cannon to the right of them,
Cannon to the left of them,
Cannon in front of them
Volleyed and thundered;
Stormed at with shot and shell,
While horse and hero fell,
They that fought so well,
Came thro' the jaws of Death,
Back from the mouth of Hell,
All that was left of them,
Left of the six hundred.

When can their glory fade?
Oh, the wild charge they made!
All the world wondered.
Honor the charge they made!
Honor the Light Brigade,
Noble Six Hundred!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 9:11 pm 
Redaktionen

Meriadoc skrev:
Tack för översättningen.

Vad är "The Charge of the Light Brigade"? är det en vers i LoTR, eller något annat. Isåfall var står den i böckerna?

Och den där scenen kanske inte var med i filmen. Jag bara läste lite om den nyss i boken och kom inte ihåg hur den gick till i filmen (vilket är ganska logiskt eftersom att den bevisligen inte var med :wink: )

Det lustiga är att jag NÄSTAN minns den -- vilket är omöjligt. Boken börjar tydligen påverka mitt minne av filmen! :shock: Kan inte bärga mig tills långversionen kommer ut.

Kamelen hann före, så du kan själv se att "The Charge of the Light Brigade" är en ultrapatriotisk dumheroisk dikt -- men jag är oerhört svag för den sortens dikt. Den behandlar en incident under Krimkriget, då ett gäng brittiska kavallerister under befäl av Lord Cardigan (som tydligen var ett totalt stolpskott när det gällde taktik) på grund av missförstådda och/eller felaktiga order stormade en rysk artilleripost. De blev beskjutna från alla håll när de red fram, och de blev beskjutna från alla håll när de retirerade -- men de gjorde det i alla fall, trots att det var ett hopplöst företag.

Lord Tennyson, som skrev dikten, är för övrigt känd även för den gamla nyårsklassikern "Ring, klocka, ring!" och för sina versifieringar av sagan om kung Arthur. Han var brittisk hovpoet och lite excentrisk -- vid en bankett hos drottningen blev han så förtjust i den vackra sopptallriken att han genast vände den upp-och-ner för att se vem tillverkaren var. Tyvärr var soppan redan serverad... :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 9:30 pm 
The Magnificent

Jag tycker precis som du gällande "dikter", fast jag knappt förstår tjusningen med vanliga dikter, men denna sort är ju underbar... Helt enkelt en perfekt dikt.

"Strategin" (om man nu kan kalla det det) är mycket liknande den man kan läsa om tempelriddarna i "Arn". Helt under bart när krigare gör allt, offrar sina egna liv, bara för att de får order om det eller för att hjälpa vänner (eller när de gör det för sitt land och ära). Det är en av anledningarna till att jag älskar när rohirrim kommer till slagen, "helms deep", men framför allt slaget på pelennor. Och det är även därför jag alltid fäller en tår när Theoden håller sitt "death tal" och krigarna rider rätt in i döden för att bekämpa ondskan.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 9:35 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

"Tennyson! Why, he was only a rhymester!" För att citera Stephen Dedalus.

Martinus skrev:
"The Charge of the Light Brigade" är en ultrapatriotisk dumheroisk dikt -- men jag är oerhört svag för den sortens dikt.

Den är faktiskt väldigt medryckande. En av få dikter av Tennyson som Jag gillar. Han skrev även en som hette "The Charge Of The Heavy Brigade At Balaclava" ( http://www.netpoets.com/classic/poems/064041.htm ). Den är dock inte alls lika bra. Och på tok för lång, vilket Tennysons dikter ofta är.
En annan medryckande patriotisk dikt för de som är intresserade av sådant är: "The Revenge: A Ballad of the Fleet" ( http://www.netpoets.com/classic/poems/064021.htm ).

Hans främsta verk är dock "Mariana". http://www.bartleby.com/101/699.html

www.bartleby.com är förövrigt en väldigt bra sida om man är intresserad av poesi.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 15, 2004 6:23 pm 
Redaktionen

Fëanor skrev:
"Tennyson! Why, he was only a rhymester!" För att citera Stephen Dedalus.

LOL!

[quote="FëanorDen är faktiskt väldigt medryckande. En av få dikter av Tennyson som Jag gillar. Han skrev även en som hette "The Charge Of The Heavy Brigade At Balaclava" ( http://www.netpoets.com/classic/poems/064041.htm ). Den är dock inte alls lika bra. Och på tok för lång, vilket Tennysons dikter ofta är.
En annan medryckande patriotisk dikt för de som är intresserade av sådant är: "The Revenge: A Ballad of the Fleet" ( http://www.netpoets.com/classic/poems/064021.htm ). [/quote]

Tack för länkarna! Jag kände faktiskt inte till "The Charge of the Heavy Brigade at Balaclava". Men jag undrar vad det är för obildad plebej som lagt upp den -- "Lord Alfred Tennyson", jo jag tackar! Det ska vara "Alfred Lord Tennyson" eller "Alfred, Lord Tennyson" -- bara yngre söner till markiser och hertigar får sätta "Lord" framför förnamnet, och det är inte ens en riktig titel. Tennyson var däremot adlad till "Baron Tennyson", med plats i överhuset och allt.

[quote="Fëanor"]Hans främsta verk är dock "Mariana". http://www.bartleby.com/101/699.html

www.bartleby.com är förövrigt en väldigt bra sida om man är intresserad av poesi.[/quote]

Ännu en gång, tack för tipsen! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 30, 2004 10:50 am 
Redaktionen

Martinus skrev:
P. S. Tårar på bio: Jag såg Sagan om ringen fura gånger (!), och varenda gång satt jag och snörvlade när Gandalf steg ut på bron för att möta balrogen. Det började egentligen redan så fort man hörde balrogen.

Och Théodens sista kavallerichock -- så episkt storslaget! Jag får en klump i halsen bara jag läser om det. Men å andra sidan får jag en klump i halsen även av att läsa "The Charge of the Light Brigade". :wink:

Satt och såg Konungens Återkomst i min ensamhet nu på morgonen, och snyftar mig alltid igenom sista halvtimmen... :cry:

Ja, jag vet, jag är lättmanipulerad, och det finns en del patetiska ögonblick, etc, etc, etc, men jag erkänner! Jag tycker det är bra... Och så minns jag första gången jag kom till slutet och hur ledsen jag var då.

För en som vill gråta lite rekommenderar jag också BBC:s dramatisering. Den slutscenen är alldeles förtvivlat sorglig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 30, 2004 8:08 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag hatar verkligen alla scener i LotR när man får se alverna lämna Midgård! Så får de ju bara inte göra! De ska ju stanna kvar! :cry:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 30, 2004 9:26 pm 
Redaktionen

Beledhel skrev:
Jag hatar verkligen alla scener i LotR när man får se alverna lämna Midgård! Så får de ju bara inte göra! De ska ju stanna kvar! :cry:

Ja, det är trist. :( Men det är en del av det som kallas "thinning" -- ett återkommande tema inom fantasylitteraturen, enligt Encyclopedia of Fantasy. Och Tolkien tyckte att det var berättarmässigt korrekt att de försvann, även om han säkert beklagade det själv också.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 30, 2004 9:53 pm 
The Magnificent

Jo, visst vore det trevligt om alla alverna stannade, men de tyckte väl att de gjort sitt i Midgård. Men det var väl ändå en hel del som stannade, som de i Mörkården?

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 122 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]