Alshain skrev:
Håller fullständigt med. Tänk på all den kritik Tolkien får för att Faramirs och Éowyns romans utvecklas för snabbt för att vara realistisk, och så går det tio gånger fortare i filmversionen. Inte att förglömma Merrys mirakulösa tillfrisknande.
Tolkien var ingen duktig författare när det kommer till romantiken. Pj är väl ingen höjdare han heller, men det tar väl ut varann det där?
Sedan Merrys tillfrisknande, ja jag håller med om det förstår ej varför han är med i det sista slaget.
Alshain skrev:
Tycker att det finns både bra och dåliga saker med den förlängda versionen. Aragorn visade sig och Andúril för Sauron, och Faramir blev lite mer som han var i boken. Det medför dock att jag har ännu svårare att köpa hur han först presenterades i film två. Om han alltid varit den som stått Gandalf nära och den som alltid önskat uppträda höviskt och älskvärt som forna tiders konungar, som far hans säger, tycker jag att det blir oförklarligt att han beter sig ociviliserat mot Frodo, Sam och Gollum.
Jag håller inte med dig, misshandeln mot Gollum är råare än i boken men jag har ändå inget problem med att se den eftersom det påvisar Gollums vrede över att bli "lurad" av Frodo. Faramirs beteende vill jag också se även om jag naturligtvis också kunde ha accepterat en mer boklik version. Ändå tycker jag det är intressantare igenom att det påvisar Faramirs tryck från fadern och dennes favorisering av Boromir.
Dessutom utvecklas Faramir igenom detta, något som jag också tycker är önskvärt.
Alshain skrev:
Kunde skriva mer, men vill inte bli den som startar stormen på nytt. Men mitt slutintryck är fortfarande att filmatiseringen inte nådde riktigt ända fram.
Kunde inte låta bli att svara

Själv tycker jag att den absolut nådde fram.
Alshain skrev:
Som jag läser Tolkiens krigsscener är de inte häftiga, våldsförhärligande äventyr med smaskiga specialeffekter och magiska krafter, utan fulla av sorg över de liv som gick förlorade. Efter alla genomläsningar av KÅ gråter jag fortfarande över sorgekvädet efter slaget på Pelennors slätt:
Tycker inte att det är våldsförhärligande. Striderna påvisar tycker jag, genom att det är sådan skillnad i mediet, hur illa ansatta de "goda" är vid slagen, i boken tycker jag aldrig man får den där känslan av att "nu är det banne mig kört" om du förstår? Sedan kan jag hålla med om att Tolkiens utmärkta beskrivning av sorgen försvinner i filmerna.