Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 01, 2026 10:30 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 146 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 24, 2003 6:54 pm 
Redaktionen

Citera:
Jag gillar överhuvudtaget inte någon av scenerna med Sam och Frodo.

Bisarrt.

Citera:
jag satt mest och tänkte på att de lyckades släpa bränsle och sådant uppför en del av bergen så högt och brant som det var... och sen när de väl tändes så måste det ju blivit syrebrist om något. jaja. ser fortfarande mäktigt ut när de tänds.

Om jag ska vara ärlig minns jag inte riktigt hur pass högt belägna vårdkasarna var i boken, men de måste väl ha legat på Vita Bergens bergstoppar även i boken för att överhuvudtaget synas. De kan väl knappast ha legat i dalgångar?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 24, 2003 7:26 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Bisarrt.

Varför är det bisarrt? Jag ogillar både Elijah, Sean Astin och Gollum (fast Jag erkänner att han är snyggt gjord). Deras scener är liksom.....Jag kommer inte på ordet.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Mäktigt!
InläggPostat: ons dec 24, 2003 10:50 pm 
Snaga
Användarvisningsbild

Citera:
"Sauron har inte glömt Elendils svärd... Klingan som var bruten ska återvända till Minas Tirith"

Det är nog svårt att hitta filmer som är mäktigare att se än dessa tre! Peter Jacksson har gjort ett otroligt jobb med det här! Några saker jag tyckte var dåligt med sista filmen var Bulldegs orchen! Alltdå ledaren för orcherna, han liknade inte en orch. Jag tyckte mer han liknade en otroligt ful människa me bulldeg smetat över ansiktet. Det förstörde lite av stämningen när man började tänka på bulldeg!:( Osså slutet, visst man måste visa vad som händer med alla men jag tyckte det var långt! Det var flera gånger som jag höll på att resa mig o sätta på mig jackan när jag kom fram till att det inte var slut!

Och varför skulle Frodo åka med det där skeppet? Ni som vet får gärna skriva till mig o berätta!

Annars är det en otroligt jäkligt bra film/er...Och jag tror att de framtida regissörerna kommer få det tufft att göra en bättre film/er! :!:

(Ps Gollum/Smeagol var bäst även i den tredje och sista filmen!Ds)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 25, 2003 5:06 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Jag gillar överhuvudtaget inte någon av scenerna med Sam och Frodo.

Nej, men vet du vad! Nog har dom väl tagit sej betydligt i den här sista filmen? Här och där är det fortfarande tveksamt, men i det stora hela tycker jag att både Sean och Elija gör ett jättekliv kvalitetsmässigt. Ingen av dom kan mäta sej med tunga skådisar som t ex McKellen, men jämfört med deras insatser i de andra filmerna... Jag blev glatt överraskad!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 25, 2003 9:57 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Sean Astin gör ju en utav Return of the Kings bästa prestationer. Han, Sean Bean och Ian McKellen är väl de som håller högst klass i trilogin enligt mitt tycke. Å andra sidan tycker jag ingen gör ett direkt dåligt jobb men Miranda Otto tar sig rejält i RotK jämfört med TTT.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 25, 2003 10:02 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Gandalf skrev:
Han, Sean Bean och Ian McKellen är väl de som håller högst klass i trilogin enligt mitt tycke.

"Indeed, Gandalf the Grey?"

Själv tycker Jag att Christopher Lee som Saruman the Wise, Saruman Ring-maker, Saruman of Many Colours! är bäst.

"There will be no dawn for Men."

Det enda dåliga med honom är Trollkarlsduellen i FotR vilken är den överlägset sämsta scenen i filmerna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 25, 2003 11:53 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Jag försöker att bortse från böckerna när det gäller individuella scener i filmerna, men ibland går det ju bara inte. Jag tycker den scenen funkar riktigt bra på film även om det skall vara mer av en mental kamp. Men en sådan sak som att alverna kommer till Helms Deep tycker jag är helt omotiverat.

Christopher Lee är mycket bra, men jag tycker att hans karaktär kan vara lite för endimensionell ibland.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 26, 2003 12:04 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Gandalf skrev:
Christopher Lee är mycket bra, men jag tycker att hans karaktär kan vara lite för endimensionell ibland.

Det är han väl ändå i boken också?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 26, 2003 12:14 am 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Både ja och nej. Hans karaktär är ju ganska rakt igenom ond i boken, men p.g.a. att man får reda på hur han var innan han blev ond på ett mycket mer utförligt sätt så är detta acceptabelt. Detsamma gäller ju de flesta som är onda i Tolkiens böcker, inte minst Gollum som är så fruktansvärt bra skildrad i filmerna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 26, 2003 12:33 pm 
Redaktionen

Saruman i filmerna är en långt mer endimensionell figur än i böckerna, det är väl uppenbart?! I filmerna har ju till nästintill obefintlighet tonat ner att Saruman var ute efter att lura både Gandalf och Sauron och behålla Ringen som sin egen. Dessutom får Christopher Lee förlåta, men hans Saruman skulle inte kunna lura mig en sekund att han hade något gott uppsåt, något som ju är en väsentlig del av hans personlighet i boken. Jag har dock inget emot denna ändring från boken, men Lee är den skådis i filmen som absolut ligger närmast överspel, enligt min mening.

Citera:
Varför är det bisarrt? Jag ogillar både Elijah, Sean Astin och Gollum (fast Jag erkänner att han är snyggt gjord). Deras scener är liksom.....Jag kommer inte på ordet.

Lysande, kanske? :) Tycker bäst om dessa scener, både i filmen och boken.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 26, 2003 12:41 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Håller med.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 26, 2003 4:04 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Lysande, kanske? Tycker bäst om dessa scener, både i filmen och boken.

Även Jag gillar Sams och Frodos scener i boken. Bok 4 är faktiskt Min favoritbok. Men filmernas scener är löjliga.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 26, 2003 10:06 pm 
Redaktionen

På vilket sätt är de löjliga? Framför allt gäller det nu deras scener i den tredje filmen...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 27, 2003 10:39 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Saruman i filmerna är en långt mer endimensionell figur än i böckerna, det är väl uppenbart?!

Nja. Visst i boken så får man veta att han var god förut och så. Men så endimensionell. Jag tycker att det är ganska tydligt att han går med Sauron på grund av fruktan. Han har tittat i Palantiren och snärjts av Sauron. Det är enda förklaringen då han i filmerna inte verkar vilja ha Ringen själv. Om han i filmerna själv ville ha Ringen så skulle ÖVertydlige PJ nämnt det någonstans (med dov musik i bakgrunden).

Och när det gäller Frodos, Sams och Gollums scener så gillar Jag dem inte för att Jag gillar inte skådespelarna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 29, 2003 3:08 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Den var helt otrolig! Hade gåshud större delen av den :D
Var iofs. en del scener som jag inte gillade/saknade mycket

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 146 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]