Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre maj 17, 2024 8:18 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 9:10 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Citera:
Jag håller fullständigt med. Shakespeare vänder sig i sin grav. Vad fan tänkte Branagh på?


Särskilt när så mycket i övrigt av filmen fungerar så bra. Många bra brittiska skådisar, och jag kan även acceptera Denzel Washington och Michael Keaton, men Keanu Reeves spelande Shakespeare??


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 9:15 pm 
Offline
Vala

Blev medlem: tor sep 04, 2003 9:30 pm
Inlägg: 616
Ort: Stockholm
Danne skrev:
men Keanu Reeves spelande Shakespeare??


spelande? han gör en min som ska föreställa ond, pratar konstigt å skrattar rått, kan man kalla det spelande?

_________________
Ille mi par esse deo videtur


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 9:18 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
OK då, han låtsas spela Shakespare! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 9:24 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Danne skrev:
Särskilt när så mycket i övrigt av filmen fungerar så bra. Många bra brittiska skådisar, och jag kan även acceptera Denzel Washington och Michael Keaton, men Keanu Reeves spelande Shakespeare??


Det är faktiskt en av de bästa Shakespearefilmatiseringarna Jag har sett. Nu har Jag iochförsig inte sett några av Oliviers eller Welles, och inte heller sir Ian McKellens modernisering av Min favoritpjäs Richard III. Men tillsammans med Titus och Trettondagsafton är den den bästa Jag har sett.
Washington passar dock inte riktigt in (och ska han och Reeves föreställa bröder?). Keaton tycker Jag dock är bra. Men det kanske beror på att Jag gillar karaktären han spelar. Branagh är dock bäst. Och Reeves skulle inte ens kunna spela Vakt nr4 i Julius Caesar.

Claudius: Benedict, didst thou note the daughter of Signior Leonato?
Bene: I noted her not; but I looked on her.
Claud: Is she not a modest young lady?
Bene: Do you question me, as an honest man should do, for my simple true judgment; or would you have me speak after my custom, as being a professed tyrant to their sex?
Claud: No; I pray thee speak in sober judgement.
Bene: Why, i' faith, methinks she's too low for a high praise, too brown for a fair praise, and too little for a great praise: only this commendation I can afford her, that were she other than she is, she were unhandsome, and being no other but as she is, I do not like her.

Damn, I love Shakespeare!

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 10:55 pm 
Offline
Vala

Blev medlem: tor sep 04, 2003 9:30 pm
Inlägg: 616
Ort: Stockholm
Aslak skrev:
Washington passar dock inte riktigt in (och ska han och Reeves föreställa bröder?).


de ska föreställa halvbröder tror jag, inte för att det gör saken bättre.

Aslak skrev:
Damn, I love Shakespeare!


me too!

_________________
Ille mi par esse deo videtur


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 11:28 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Citera:
Washington passar dock inte riktigt in (och ska han och Reeves föreställa bröder?).


Jag håller med om att Washington inte riktigt passar in, men han är ändå en helt OK skådis, jämfört med andra i ensemblen. Jag håller med om att filmen är oerhört bra, och Trettondagsdafton är detsamma (liksom faktiskt McKellens Richard III). Annars kan jag verkligen rekommendera Branaghs Henry V, den är fenomenal, tycker jag, och dessutom är ju Ian Holm med, en av mina absoluta favoritskådisar. Branaghs 4-timmars Hamlet är inte dum den heller...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 11:39 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Danne skrev:
Annars kan jag verkligen rekommendera Branaghs Henry V, den är fenomenal, tycker jag, och dessutom är ju Ian Holm med, en av mina absoluta favoritskådisar. Branaghs 4-timmars Hamlet är inte dum den heller...


Jag har sett båda två. Henry V är helt ok. Den är snyggt gjord. Och delarna från Henry IV part I och II som har införlivats i filmen gör den ännu bättre. Jag tycker iallafall att de filmer som Jag nämnde i Mitt tidigare inlägg är bättre. Hamlet gillar Jag inte. Men det är för att Jag avskyr den pjäsen och Hamlet som person. Tacka vet Jag Richard III.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010