Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån aug 24, 2026 8:42 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Betraktelse över filmerna
InläggPostat: lör jul 17, 2004 11:28 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag har precis varit ute på en långpromenad i en alldeles underbar sommarkväll. En av få än så länge. Och som under så många andra långpromenader så gled mina tankar över till Böckerna och Filmerna. Frågeställningen som gjorde sej gällande denna gången var: Vad tycker jag om filmerna egentligen? Jag tror att ni känner igen det. Visst tycker vi om filmerna, (de flesta av oss i alla fall) men det dyker hela tiden upp en massa invändningar. Orcerna ser för ”splattiga” ut. Faramir är personlighetsförändrad. Arwen… Ja, hon är med. Jag tror att jag kan hålla på i det oändliga att rabbla upp saker som jag skulle vilja haft annorlunda men ändå älskar jag filmerna…!?! Visst är det mysko och nog så intressant att fundera över under långa, malande kilometer.

Jag kom hem alldeles för fort, men jag beslutade mej i alla fall för en sak. Filmerna är inte böckerna och det är inte möjligt att filma dom heller. Det skulle krävas ett dygns film och rent omänskliga skådespelarprestationer för att verkligen filma boken. Är det inte så? Om jag däremot ser på filmerna som någon slags sammanfattning, typ filmvärldens Det Bästa: ”The best of Lord of the Rings” så är dom jäkligt bra utan invändningar. Tre läckra karameller att suga på medan upplevelsen ligger i böckerna. Så var jag av med den konflikten och livet kan gå vidare.

Fan vad man tänker bra när man går… :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 17, 2004 11:33 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Det är som du säger.

Det är omöjligt att jämföra filmerna och böckerna. Jag tycker filmerna är bra (även om inte snabla ROTK borde fått 11 oscar och Lost In Translation bara 1). Jämför man med andra filmer så är dom bra, så enkelt är det.

Däremot såfort man försöker jämföra filmerna och böckerna så blir det "Och det var inte med, och det var med för mycket, och det hände aldrig" etc.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 18, 2004 12:29 am 
Wavemaster of the World

Jag håller med, både vad jag gäller böckerna/filmerna (även om det kan vara otroligt kul att få klaga på alla ändringar ibland :wink:) och att man tänker bäst i gående tillstånd. Så fort jag behöver tänka på nånting och inte känner för att gå ut tar jag alltid ett par hundra varv mellan köket och hallen, ända tills någon kommer och säger till mig att han/hon blir galen av att höra mig släpa fötterna efter mig...

...Jag kommer tydligen aldrig att sluta vara off-topic...

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 18, 2004 10:22 am 
Noldo

Jag försöker hålla mig till att klaga över saker som faktiskt gör sig dåligt på film; och det finss det ju gott om. Vissa saker (som Arwen t.ex.) kan vara "dåliga" ändringar men de gör sig dock bra på film. Sen har man de "dåliga ändringarna som gör sig dåliga på film.

Under tiden jag ser filmerna så blir jag mest upprörd av alla ändringar, bra som dåliga. Men när jag ser tillbaka är det filmmissarna som jag stör mig på. Då menar jag inte saker som att Éomers svärd trillar ut ur skidan utan stora saker. Missar i handlingen och liknande, oftast inte helt upenbara utan dem ligger under ytan men likförbannat irriterande.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 19, 2004 9:29 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Tänker också på dem som filmerna - inte böckerna. Jag tänker bäst när jag är ute och åker bil!

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 19, 2004 10:32 pm 
Wavemaster of the World

Nästa gång jag ser Elrond stå och predika att Arwens öde är bundet vid ringen ska jag bara ta ett djupt andetag och minnas den här tråden och tänka: "det är bara en film, det är bara en film..."

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 20, 2004 12:05 am 
Maia
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Jag tänker bäst när jag är ute och åker bil!

åker eller kör? :shock:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 20, 2004 10:24 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Både och faktiskt!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 20, 2004 11:07 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Rosie, du har klätt mina tankar i ord! Precis så är det för mig med.
Älskar filmerna, men älskar också att gnälla över allt och inget i dem. De är inte och kommer aldrig att bli böckerna, de är illustrationer av dem, underbara illustrationer som jag kan kasta mig in i.
Ioreth och jag kom fram till en dag framför 3:an att vi besöker Midgård när vi ser på filmerna. Det gör man ju när man läser böckerna också, det "riktiga" Midgård, men filmerna dukar upp härligheten åt en på ett speciellt sätt. Det ser inte alltid ut som när man kliver in i böckernas Midgård, det kanske inte låter likadant och en del karaktärer kanske beter sig underligt, men ändå...
Lite är det också tjusningen att få se något "live" som man bekantat sig med så länge på sidorna i en bok. Alla som läser och älskar en bok känner väl i någon mån att det är "deras" berättelse? Och att få se "sin" värld målas upp på vita duken (eller tv:n hemma) är speciellt. (Och frustrerande... :roll: )Vet inte riktigt varför det är så speciellt, men det är det. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 21, 2004 12:54 pm 
Wavemaster of the World

Kloka ord, Vingilot.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 23, 2004 10:41 am 
Master of Doom

Jag kan hålla med de flesta i den här tråden. Men film kan aldrig bli lika bra som böcker överhuvudtaget.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 23, 2004 10:58 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag minns min första chock när Ronja Rövardotter kom ut som film. De hade ju missat hela första delen! Liten och förvirrad så fick de vuxna tala om att det inte är som i boken alla gånger för de kan inte få med allting.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 24, 2004 12:56 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Crumui skrev:
Kloka ord, Vingilot.

Man tackar! :)
Inte alltid lätt att sätta bokstäver på virrvarret jag har i min hjärna, men ibland lyckas det tydligen... :wink:

Kommer nog alltid vara lycklig över att filmerna finns, med fel och idiotändringar och allt. Precis som jag är lycklig över att originalböckerna alltid finns där att återvända till, som en orubblig (hrm, nåja...) sanning. Och jag hoppas att jag kommer att bli lika lycklig över nyöversättnigen när den kommer i höst. Liksom musikalen till våren.
Jag vill ha Tolkien i så många former som möjligt. Skulle gärna se tv-serie och teater och gud vet vad. Det är böckerna i originalspråk som är stommen, men jag ser gärna många (men välgjorda givetvis) utsmyckningar och varianter av den, så att säga.
Och där har jag gjort en helomvändning. För ett eller två år sedan tror jag att jag såg filmprojektet som något slutgiltigt och absolut. Inte konstigt då att man får panik och ångest över allt man uppfattar som fel, missar och avvikelser. (Och lite beror det kanske också på att man inte vill att "nyinvigda" ska få fel bild av historien?)

Mer Tolkien åt folket! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 26, 2004 11:41 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Jag flyttade de inläggen som handlar om LotR musikal till den mer passande kategorin Tolkienmusik under rubriken LotR musikal (flyttad från Filmerna/Betraktelse över filmerna).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: TA det coolt bara...
InläggPostat: tis jul 27, 2004 6:12 pm 
Östring

... och tolka det som händer i filmerna som ni vill att de skall vara (tolka/ förvrid det tillbaka så det liknarn den bild ni fick när NI läste...)

EXEMPEL:

1) Hoppjerka- action sekvensen vid bridge of khaz... bara ignorera jag för efter det kommer Gandalfs döds-scen där mina ögon tårades även 15:e gången (brilliant gjord scen)

2) Arwen (Legolas i Bakshis version ) kommer och hjälper Frodo mfl vid vadet istället för Alv X (glömt namnet) -OK tycker jag, INTE som TOlkien skrev det, men funkar

3) ALverna kommer vid Helms Deep: Acceptabelt, fjortisversionen av vad som hände. Det hade jag med velat om jag var 14, funkade på film'

4) Arwens öde är bundet vid ringen... Kan han inte mena att om Saurons makt ökar så kommer hon liksom alla alver förtvina och hon kan INTE längre fly....eller nåt ( försöker bara hitta sätt att INTE bli irriterad)

5) Fight med Fula wargs på väg mot Helms deep: Meningslöst (filmen behöver inte mer action) och ändrad resväg för Aragorn: Det är bara att bita ihop och acceptera det. Det kune gått till så. Det är Frodos minne somav vad aragorn mfl berättat för honom som sviker... (?)

6) Faramirs svängning (samt överdrivet "ond" Denethor) - antagligen nödvändigt på film för de som inte läst böckerna- för att förenkla för dem att förstå vad som händer och förstå karaktärerna. Det kunde varit som Jacksson beskriver det. Känns inte heller oacceptabelt tycker jag.

fler exempel? (Hoppas det fanns et uns av tröst någonstans. Jag har massor av kritik, men filmerna är ändå på min top 10 någonsin)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]