Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån aug 24, 2026 9:24 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Översättning av filmerna?
InläggPostat: ons maj 12, 2004 12:17 pm 
Östring

Nu när vi får en ny översättning av böckerna borde de inte också uppdatera översättningarna av filmerna? Tänk vad mycket pengar de kan tjäna om vi tvingas köpa EE igen. :(

Jag tycker att SF skall ta sitt ansvar och skicka ut ett korrekturblad till alla som köpt DVD filmerna! Bifogat finns givetvis en klisterlapp med namnet Ringarnas herre som vi själva kan fästa på omslaget. :wink:

/Mason

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 12, 2004 1:07 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag tror att de här gamla med den "felaktiga" översättningen kan bli mer värd än de nya i såna fall. :wink: Spara på!

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 12, 2004 1:28 pm 
Redaktionen

Frågan är ju då hur många sin skulle köpa en ny :wink: Eftersom jagsjälv inte har text när jag ser dom störs jag inte på översättningen

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 12, 2004 1:42 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det har du rätt i. Men det är väl omslagen som blir annorlunda. Och för samlare kan sånt ha ett värde.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 12, 2004 3:32 pm 
Mattias skrev:
Frågan är ju då hur många sin skulle köpa en ny :wink: Eftersom jagsjälv inte har text när jag ser dom störs jag inte på översättningen

Ja, jag skulle inte köpa en ny iaf.. har inte heller texten på...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 12, 2004 7:04 pm 
Maia
Användarvisningsbild

när jag började läsa den här tråden tänkte jag 'ja just det!' och började fundera på min egen version... tills jag kom på att det inte ens är den svenska utgåvan... :oops:

för övrigt är jag irriterad på att det är amerikansk stavning på texterna på min (om man vill ha text alltså). det ser fel ut med 'ax' och så vidare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 21, 2004 3:18 pm 
Östring

Citera:
för övrigt är jag irriterad på att det är amerikansk stavning på texterna på min (om man vill ha text alltså). det ser fel ut med 'ax' och så vidare.

Gäller det bara den amerikanska utgåvan?

Jag brukar inte ha text heller, men om jag har text så är det alltid den engelska men jag minns inte att jag sett den stavningen...

/Mason

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 21, 2004 6:54 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Jag har alltid Engelsk text när Jag tittar på film (om inte filmen är Svensk). En sak som jag märkt är dock att de som gör texterna är jävligt slarviga och/eller dryga. De använder inte manus när de gör texten. De lyssnar istället vilket tyvärr ofta leder till misstag.

Ett exempel från Lord of the Rings (FotR) är när Aragorn och hobbitarna övenattar i kärret/träsket och Aragorn sitter och sjunger och när Frodo frågar vad det är han sjunger så svarar han "'Tis the Lay of Lúthien". Men på texten så blir det "the lady of Lúthien." Mycket slarvigt. Det finns fler i LotR filmerna men Jag kommer inte på något just nu.

Det värsta felet som Jag stött på dock var i den underbara filmen "Shakespeare in Love." Henslowe är på krogen och försöker värva skådespelare och proklamerar: "Ned Alleyn and the Admiral's Men are out on tour, so I need actors." På texten blir det: "None other than the Admiral's Men are out on tour...." Det är så man mår illa.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 21, 2004 7:46 pm 
Redaktionen

Håller med, Fëanor. De som textar (vare sig det är på engelska eller svenska) är ofta osannolikt slarviga.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 24, 2004 12:02 pm 
Östring

Det skulle vara intressant om någon som vet hur en översättning gå till kunde berätta. Jag trodde att de utgick från en text och körde någon typ av översättningsprogram för att sedan rätta till "felen".

De värsta översättningarna brukar vara på tv-program, jag gissar att de har ont om tid och stressar igenom översättningarna. Ett av de värsta var ett avsnitt a nakna kocken när han säger "it has a irony taste", vilket på svenska blir "det har en ironisk smak" :shock:

Man hör nästan dagligen sådana översättningar när de väljer fel betydelse.

/Mason

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 24, 2004 1:02 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

när det gäller översättning till svenska så är väll problemet att de anställer outbildade studenter eftersom de begär mindre i lön en utbildade översättare. Det var något avsnitt om det i Raport för något år sedan. Fast de sa att de mestadels rörde sig om reklamkanalerna.

(förövrigt, jag är definitivt biligare än de inte riktigt färdiga eleverna, och jag verkar ha bättre koll på språk en de, så de kan väll ta och anställa mig. Undrar om de tar den som har minst koll som översättare)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 25, 2004 12:20 am 
Uruk

Fëanor skrev:
Jag har alltid Engelsk text när Jag tittar på film (om inte filmen är Svensk).

Då hoppas jag att du bara ser filmer där de talar engelska eller svenska. För om du ser andra utländska filmer, exempelvis på franska, med engelsk text är det ju bara fjantigt. Folk som glorifierar det engelska språket och höjer det skyhögt över det svenska står inte högt i kurs hos mig; kultursnobbar-wannabes som tror att de är coola genom att förakta sitt eget språk.

Märk väl att jag absolut inte har något emot det engelska språket och engelska låneord (se föregående mening t.ex.) som inte har någon direkt motsvarighet i svenskan.

För övrigt ser jag att du är väldigt engelskinspirerad i din stavning, hur kommer det sig?...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 25, 2004 8:26 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

OscarS skrev:
För om du ser andra utländska filmer, exempelvis på franska, med engelsk text är det ju bara fjantigt. Folk som glorifierar det engelska språket och höjer det skyhögt över det svenska står inte högt i kurs hos mig;

Det där var det dummaste Jag har hört. Att se filmer med svensk text gagnar Mig inte det minsta, medan att se filmer med engelsk text utökar Mitt engelska ordförråd och gör Mig bättre på nämnda språk. Men det stämmer att Jag föredrar det engelska språket. Det finns förresten en diskussion om detta under Övrigt (i någon av tråderna som diskuterar böcker). Finner du detta patetiskt så är det ditt problem. Vilket språk man föredrar är ju en smaksak. Jag råkar finna det engelska språket skönare än det svenska. Du gör det inte. Men medan Jag är motiverad av estetiska skäl så verkar du vara motiverad av nationalistiska skäl. Det, om något, är fjantigt.

OscarS skrev:
kultursnobbar-wannabes som tror att de är coola genom att förakta sitt eget språk.

"What make you say that brother? I've never done you harm."
Men Jag är förvisso en kultursnobb. Ganska dryg sådan också. Jag är dock varken en wannabe eller föraktare av det svenska språket. Jag råkar bara finna det engelska språket skönare.

OscarS skrev:
För övrigt ser jag att du är väldigt engelskinspirerad i din stavning, hur kommer det sig?...
¨

När det gäller att skriva Jag med stor bokstav så är det för att Jag tycker att det är snyggare. Jag har föklarat detta mer utförligt i någon annan tråd och kommer je upprepa Mig själv.
När det gäller att skriva ord som Engelsk med stor bokstav så gör Jag det vanligtvis inte på svenska. Dock så händer det att det blir en stor bokstav här och där om Jag skriver snabbt. Ska Jag vara riktigt ärlig så tycker Jag nog att man ska skriva med stor bokstav på svenska också.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 25, 2004 10:23 am 
Östring

Lite OT

Det är viktigt i sammanhanget att tänka på att både de talade och skrivna språket är dynamiskt och i ständig förändring. Vissa personer tycks tro att man kan bevara och skydda ett språk. Då har man enligt min mening totalt missuppfattat betydelsen av språk. Om man vill skriva Jag med stor bokstav eller inte är upp till var och en. Vad är rätt och fel? Svaret är att allt är rätt. Jag kan skriva l337 om jag vill, det är ju också en form av stavning, risken är ju att folk tycker jag är barnslig och ointressant men ingen kan säga att det är fel.

Förövrigt ser jag också gärna filmer med engelsk text. Jag inbillar mig (vet ej om det är sant) att om jag tex ser en kinesisk film så är den direktöversatt till engelska men den svenska översättningen är från engelskan. Därför borde den engelska översättningen vara bättre.

/Mason

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 25, 2004 10:57 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Feanor: Jag trodde att det var något Strindbergskt... Fick en känsla av förra sekelskiftet när jag läste din stavning.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]