OscarS skrev:
För om du ser andra utländska filmer, exempelvis på franska, med engelsk text är det ju bara fjantigt. Folk som glorifierar det engelska språket och höjer det skyhögt över det svenska står inte högt i kurs hos mig;
Det där var det dummaste Jag har hört. Att se filmer med svensk text gagnar Mig inte det minsta, medan att se filmer med engelsk text utökar Mitt engelska ordförråd och gör Mig bättre på nämnda språk. Men det stämmer att Jag föredrar det engelska språket. Det finns förresten en diskussion om detta under Övrigt (i någon av tråderna som diskuterar böcker). Finner du detta patetiskt så är det ditt problem. Vilket språk man föredrar är ju en smaksak. Jag råkar finna det engelska språket skönare än det svenska. Du gör det inte. Men medan Jag är motiverad av estetiska skäl så verkar du vara motiverad av nationalistiska skäl. Det, om något, är fjantigt.
OscarS skrev:
kultursnobbar-wannabes som tror att de är coola genom att förakta sitt eget språk.
"What make you say that brother? I've never done you harm."
Men Jag är förvisso en kultursnobb. Ganska dryg sådan också. Jag är dock varken en wannabe eller föraktare av det svenska språket. Jag råkar bara finna det engelska språket skönare.
OscarS skrev:
För övrigt ser jag att du är väldigt engelskinspirerad i din stavning, hur kommer det sig?...
¨
När det gäller att skriva Jag med stor bokstav så är det för att Jag tycker att det är snyggare. Jag har föklarat detta mer utförligt i någon annan tråd och kommer je upprepa Mig själv.
När det gäller att skriva ord som Engelsk med stor bokstav så gör Jag det vanligtvis inte på svenska. Dock så händer det att det blir en stor bokstav här och där om Jag skriver snabbt. Ska Jag vara riktigt ärlig så tycker Jag nog att man ska skriva med stor bokstav på svenska också.