Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån sep 07, 2026 6:21 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: För kort skägg!
InläggPostat: mån okt 13, 2003 8:48 pm 
Sinda

Är det någon mer än jag som stör sig på Gandalfs skägg efter att han blivit vit? (i filmen). Det är enligt min mening alldeldes för kort. Vad tjänade de på att korta ner skägget?

Det är sånt jag stör mig på. Att de ändrar på detaljer, som de inte skulle behövt ändra, och helt utan anledning (jag kan iallafall inte se någon anledning). Detsamma gäller exempelvis Theoden. Varför har hans skägg kortats ner så mycket i filmen? Kanske är det svårt att spela in actionscener med långskäggade skådespelare. Men skägget behöver ju för den sakens skull inte bli onödigt kort.

Och Gollum. Varför har han blå ögon? Några förslag?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 13, 2003 8:58 pm 
Manwë
Användarvisningsbild

Det här med Gollums blåa ögon tror jag har att göra med att man vill på något sätt spegla Frodos blå ögon, och på nåt sätt visa Frodos och Gollums förbindelse genom ringen.... Vad Frodo skulle kunna bli i sista ändan...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 14, 2003 10:35 am 
Redaktionen

Citera:
Är det någon mer än jag som stör sig på Gandalfs skägg efter att han blivit vit? (i filmen). Det är enligt min mening alldeldes för kort. Vad tjänade de på att korta ner skägget?

Detta gjorde i samråd med Ian McKellen, som tyckte att hans rörelsefrihet som Gandalf Vit var alldeles för begränsad av skägget.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 17, 2003 3:12 pm 
Snaga
Användarvisningsbild

Jag tycker att det förstör en hel del av att Gollums ögon är blåa i TTT. Det djuriska, kreatur-aktiga med honom försvann när hans ögonfärg ändrades. Gröna ögon får honom mer att framstå som den han är: En lömsk liten (om det inte är för taskigt sagt) orm. Men hans ögonfärg förändrar ju inte sättet han är på.

Fast med att ge honom blåa ögon få honom också att framstå som ett litet blåögd och oskyldigt barn som blivit indragen i kriget, på nåt sett.
Han är ju faktist innerst inne snäll och oskyldig, om man tänker efter :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 04, 2003 12:25 am 
Östring

Fast så jäkla oskyldig var han väl inte. Faktum är ju att han mördade Deagol första gången han ens fick en skymt av ringen. Tror han var något av ett svin redan innan, annars skulle väl inte ringens verkan blivit så snabb och omedelbar. Jag menar inte att Smeagol var genomond, men inte heller särskilt genommysig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 07, 2003 5:48 pm 
Dvärg
Användarvisningsbild

Smeagol var en riktigt snuskpelle från dagen han föddes, det är väl delvis därför ringen fick sånt grepp om honom redan från början trots att andra hobbitar (hur böjs hobbit på svenska?) visar stor motståndskraft. Kanske har ngt med hans hunger efter dolda saker och hemligheter att göra också. Kortare skägg ger väl Gandalf ett lite ungdomligare utseende, ett sätt att spegla hans ökade handlingskraftighet måntro?
Ang. Gollums ögon tror jag på liknelsen med Frodo, men då snarare att man ska få upp ögonen för att Gollum en gång var hobbit och lika oskyldig som Frodo(oj! där sa jag visst emot mig själv). Det ger i alla fall, enligt mitt tyckande, extra komplexitet till karaktären Gollum. Som för övrigt är väldigt intressant.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 13, 2003 7:32 pm 
Vala
Användarvisningsbild

Min spontana reaktion på det kortare skägget är väl att han är nyligen pånyttfödd och då har väl inte skägget hunnit växa så långt ännu... :wink: Gollums ögonfärg...jag tycker det ger mer effekt av hans personlighetsklyvning när han resonerar med sitt onda jag, hans "snällare" jag blir tydligare med blå ögon. Säger en väldigt ond :P Wargen med illans gröna ögon. Hehe.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 21, 2003 10:26 pm 
Dvärg

Agarwaen skrev:
Smeagol var en riktigt snuskpelle från dagen han föddes,

Jag håller med! Gullum får minsan ingen sympati från min sida!
Jag tycker att PJ har gjort Gollum får sympatisk. Min kompis som bara sett filmerna tyckte till och med att han var gullig. Sen när jag lite halvt hysteriskt påpekade att han var ond så sa hon att: "men det var ju den där Faramirs fel.."

Faramir som är en sån hyvens prick..... :cry:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 21, 2003 11:04 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Att Gollums ögon är blå är väl inte konstigt. Han är ju faktiskt en hob. Eller var. Att hober kan ha blå ögon kan väl knappast undgått någon.

Vad beträffar Gollums filmpersonlighet så blev han någon slags Disney-figur. Mycket bra gjort, förvisso, men Gollum ska för guds skull inte vara söt!!! Han ska vara fruktansvärd, blodtörstig och definitivt inte rolig!

Eller..?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 21, 2003 11:05 pm 
Dvärg
Användarvisningsbild

saken var väl snarare den att hans ögon skiftade från gröna till blå?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 21, 2003 11:14 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det är ju sant förstås. Snacka om personlighetsklyvning. I böckerna var det väl dock fråga om ett grönt sken.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]