Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 02, 2026 8:05 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Casta Bilbo!
InläggPostat: lör jun 25, 2005 10:26 pm 
Hobbit

Medan vi väntar på att filmen kan bli verklighet så kan vi väl ha lite kul och spekulera i/ge egna förslag på de som borde gestalta de olika rollerna. Om ni vill kan ni ju komma med motiveringar, men det är ingen nödvändighet.

Jag förutsätter att PJ kommer att regissera och att Ian McKellen, Hugo Weaving och Andy Serkis kommer att spela Gandalf, Elrond respektive Gollum igen. Ian Holm kommer att vara way too old (typ 75) när inspelningarna drar igång, så en ny Bilbo måste hittas. Själv har jag inget bra förslag (kanske någon annan har det..?), men skulle nog föredra en hyfsat ung (25-30) och relativt okänd skådis.

Annars har jag tänkt ut en hyfsad line-up:

Thorin - Joe Pesci http://www.imdb.com/name/nm0000582/

Balin - Brendan Gleeson http://www.imdb.com/name/nm0322407/

Bombur - Peter Jackson himself

Bard Bågskytten - Ralph Fiennes http://www.imdb.com/name/nm0000146/

Beorn - Ron Perlman http://www.imdb.com/name/nm0000579/

Thranduil - David Bowie http://www.imdb.com/name/nm0000309/

Bolg - Temuera Morrisson http://www.imdb.com/name/nm0607325/

Diskutera och kom med egna förslag? Diskutera också filmens uppbyggnad? Bör den ändras för att passa filmformatet? Kanske ska den göras mer som en prequel till LOTR? I så fall bör kanske Gandalfs möte med Vita Rådet och anfallet mot Dol Guldor visas? Kanske ska Legolas, Arwen och Aragorn få göra cameos, då det ju faktiskt var möjligt (eller snarare troligt) att de var närvarande vid en del tillfällen, även om det inte nämns i boken.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 26, 2005 1:26 am 
Maia
Användarvisningsbild

Finns redan en sån här tråd tror jag.

Joe Pesci som Thorin, var det ett skämt? :) David Bowie som Thranduil var ett intressant förslag dock.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 26, 2005 10:16 am 
Hobbit

Mmm... Ok... det fanns en tråd som berör Bilbo-filmen såg jag nu, men inte riktigt på samma sätt som den här tråden. Tyckte det kunde vara kul att se vad folk har tänkt sig för skådespelare i de olika rollerna. Skoj inte minst när man får reda på den riktiga castingen och får se hur fel/rätt man hade.

Joe Pesci som Thorin - ett skämt? Njae, jag tror att han hade kunnat passa bra som hetlevrad dvärg. Inte minst har han ju pondusen och attityden. Med lite (eller mycket...) smink och skägg gör han sig nog väldigt bra i rollen. Och så med en annan accent då... New York-tugg gör väl sig inte så bra i Midgård...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 26, 2005 11:44 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

När Joe Pesci blir hetlevrad tycker jag att han blir det på ett för okontollerbart sätt för att passa Thorin som jag tycker ska uppträda med värdighet. Personligen är jag övertygad om att James Cosmo skulle bli en helt lysande Thorin.

Vad gäller filmens uppbyggnad, så är det helt klart en intressant tanke att visa Gandalfs möte med Vita Rådet och anfallet mot Dol Guldor, och trots att det är riktigt lockande så tror jag inte att det är en sån bra idé då detta inte har hågot med filmens huvudhandling att göra. Det skulle bli en för stor avstickare helt enkelt.
Något som man däremot skulle kunna visa är styckena i Sagor från Midgård, då Gandal och Thorin pratar om huruvida Bilbo duger som tjuv eller inte i Baggershus när Bilbo har lagt sig, samt hur Gandal övertalar Thorin och dvärgarna att välja just Bilbo.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 26, 2005 12:03 pm 
Hobbit

James Cosmo är inget dåligt förslag. Jag tror iofs att Joe Pesci kan lägga band på sig om han vill. Thorin är ju ingen psykopat, som Tommy DeVito i Goodfellas var, så han får ju spela karaktären därefter.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 26, 2005 3:24 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Fast James Cosmo har fördelen att vara skotte, vilket jag tycker att dvärgar ska vara.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 26, 2005 3:49 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Casta Bilbo = Kasta Bilbo
Vad ska denna film om dvärgkastning handla om måntro? :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 26, 2005 8:33 pm 
Hobbit

Citera:
Casta Bilbo = Kasta Bilbo
Vad ska denna film om dvärgkastning handla om måntro?

Wow! Natural Born Comedian!

Citera:
Fast James Cosmo har fördelen att vara skotte, vilket jag tycker att dvärgar ska vara.

John Rhys Davies, den enda dvärgen i LOTR, är walesare född i England.
http://www.imdb.com/name/nm0722636/

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 26, 2005 8:42 pm 
Hobbit

http://www.imdb.com/name/nm0722636/

Så skall en länk se ut.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 26, 2005 9:01 pm 
Östring

DiamondDawg skrev:
John Rhys Davies, den enda dvärgen i LOTR, är walesare född i England.

Inte enda dvärgen. Vid rådet i Rivendell har jag för mig att det var ett par till.
Har bara sett filmerna en gång, så jag kan ha fel.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 26, 2005 9:29 pm 
Hobbit

Citera:
Inte enda dvärgen. Vid rådet i Rivendell har jag för mig att det var ett par till.
Har bara sett filmerna en gång, så jag kan ha fel.

Jovisst, och så sju stycken i början med sina ringar, men hur mycket ser man av dem egentligen? Har de några repliker? Är de skottar?

Varför blev det här en så stor grej? Ingen som har lite tankar om hur filmen kommer se ut/vilka skädisar som skulle passa? Kom igen folks, sånt här är ju kul...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 26, 2005 9:33 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Som sagt fanns det väl redan en tråd om detta, där jag tänkte att vi skulle skriva om vad som kännetecknar de olika dvärgarna så det var lättare att hitta passande skådisar. Men ingen verkade nappa på idén...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 26, 2005 9:34 pm 
Östring

Ok, lite konstruktiva kommentarer nu då :)
Jag har inga direkta namnförslag. Men jag tycker det ska plockas in lite mindre kända personer som man inte förknippar med någon annan karraktär.
Det var lite jobbigt med LotR tyckte jag. Ex. Hugo Weaving som Mr Smith från Matrix satt i bakhuvudet hela tiden. Likaså med Christopher Lee som jag bara förknippade med rösten till Döden i Discworld :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 26, 2005 9:46 pm 
Hobbit

Halvt okända skådisar är kanske att föredra då folk i allmänhet inte förknippar dem med tidigare roller. Jason Alexander (George Costanza) som Bilbo hade ju antagligen bara blivit konstigt. Samtidigt är det kul att se hur lite mer kända skådisar tolkar de olika rollerna. Jag tror inte att LOTR hade gjort sån succé utan kändare namn som McKellen, Liv Tyler och Christopher Lee. Det bästa är väl egentligen en väl avvägd mix mellan kända och mer okända namn.

Som bekant så kommer ju Bilbo-filmen att innehålla tretton olika dvärgar, vilket betyder att det blir en ren omöjlighet att ge alla samma utrymme. Antagligen kommer de mest framträdande av dem (Thorin, Balin, Bombur och kanske Fili och Kili) spelas av mer kända ansikten, medan resten kan göras av nobodies. En kul idé kunde ju vara att använda John Rhys Davies igen som Gloin.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 26, 2005 10:21 pm 
Östring

DiamondDawg skrev:
En kul idé kunde ju vara att använda John Rhys Davies igen som Gloin.

Ingen dum idé. Det är ju ändå bara smink som syns på honom, så det går ju ändra så att han inte ser precis likadan ut. :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]