Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis jul 28, 2026 5:18 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fel i EE!
InläggPostat: ons dec 15, 2004 2:48 pm 
Uruk

Vet ej om detta dryftats i någon tidigare tråd, men när jag såg SOKÅ EE så märkte jag ett stort fel i filmen.

Kroppen av The Mouth of Sauron försvinner i tomma intet! Först hugger Aragorn ner honom och detta innebär ju att hans kropp borde hamna mitt framför portarna och att den borde synas sedan när armén marcherar ut - men så icke. Den är spårlöst borta!

Skulle bli glad om någon kunde förklara detta problem. Det borde väl ha gått att "editetra" dit honom digitalt om han nu inte var med i bioversionen av utmarchen?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 2:58 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Han kanske upplöstes precis som nazgûlerna?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 5:17 pm 
Östring

Jag märkte detta också.
Om han bara skulle upplösts så borde han väl rimligtvis inte gjort det när det byter kameravinkel... hehe...
dessutom försvinner hans häst också.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 6:05 pm 
jo men hans kropp ska väl inte synas i bioversionen för då skulle det ju se konstigt ut. Men Aragorn och co 's hästar försvinner ju oxå.. Spårlöst..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 16, 2004 12:47 am 
Uruk

johanna skrev:
Jag märkte detta också.
Om han bara skulle upplösts så borde han väl rimligtvis inte gjort det när det byter kameravinkel... hehe...
dessutom försvinner hans häst också.

Kanske förlöper en viss dötid där hästen får fnatt och skenar iväg med Mouths stympade kropp, som vi ej får se i filmen? Jag tycker nog att de kunde ha lagt dit hans kropp digitalt framför porten när armén rusar ut om meningen var att han skulle falla till marken.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 16, 2004 12:48 am 
Uruk

Älva skrev:
Han kanske upplöstes precis som nazgûlerna?

nä, han är ett rätt naturligt väsen (var han inte människa i boken?) Tänkte mig alltid honom som typ Tengil i Bröderna Lejonhjärta

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 16, 2004 10:00 am 
han kanske flög iväg ;D
näe, jag tror på detdär medatt hästen stack iväg med honom.. fast huvudet måste ju ha legat kvar.. hmmm :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 26, 2004 5:20 pm 
Hobbit

Jag tycker hela filmen är full av liknande problem, t ex bryter Häxmästaren Gandalfs stav fast sen har han den igen hur hel och fin som helst. Jag måste säga att det är under all kritik att så pass stora fel ska få finnas i en film med så pass stor budget som denna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 26, 2004 5:23 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

zulan skrev:
Jag tycker hela filmen är full av liknande problem, t ex bryter Häxmästaren Gandalfs stav fast sen har han den igen hur hel och fin som helst. Jag måste säga att det är under all kritik att så pass stora fel ska få finnas i en film med så pass stor budget som denna.

Ja det om staven måste ju verkligen vara en blunder av den stora sorten känns riktigt idiotiskt att de missade en sådan sak.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 26, 2004 9:35 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jo, jag undrar hur gänget bakom manus tänker förklara det... :twisted:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 27, 2004 12:15 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Är det inte så att man inte ser några spår utanför porten heller när häst samt ryttare fick för sig att försvinna?
Så vitt jag såg så fanns det inga i alla fall :/

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 27, 2004 12:40 am 
Redaktionen

zulan skrev:

Nu får du upplysa mig: VAR någonstans har Gandalf sin stav efter att Häxmästaren har knäckt den? För jag kollade speciellt efter detta, och lade märke till redan när jag såg bioversionen första gången att Gandalf hade sin stav när Pippin hämtade honom, men att den var borta när han kom fram till Rath Dínen och gravbålet. Jag kunde inte upptäcka något kontinuitetsfel på den punkten.

Eller menar du det faktum att han har en stav i Grå hamnarna? Det bevisar ju ingenting. Han har väl skaffat sig en ny -- igen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 27, 2004 1:50 am 
Hobbit

Martinus skrev:
zulan skrev:

Nu får du upplysa mig: VAR någonstans har Gandalf sin stav efter att Häxmästaren har knäckt den? För jag kollade speciellt efter detta, och lade märke till redan när jag såg bioversionen första gången att Gandalf hade sin stav när Pippin hämtade honom, men att den var borta när han kom fram till Rath Dínen och gravbålet. Jag kunde inte upptäcka något kontinuitetsfel på den punkten.

Eller menar du det faktum att han har en stav i Grå hamnarna? Det bevisar ju ingenting. Han har väl skaffat sig en ny -- igen.

Jag kollade nu för att vara riktigt säker och du har banne mig rätt :D Ända gången efter att staven splittrats av Häxmästaren som Gandalf har den är i slutet i hamnarna. Men det förklarar inte var hästarna tog vägen :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 27, 2004 12:11 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Hästarna försvann troligen eftersom det var lite svårt att filma med ett antal hingstar och ett brunstigt sto (källa: extramaterialet). Dock är det en riktigt dålig förklaring...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 27, 2004 5:12 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Skulle bli lite kul att se det...krig i fullfart och en massa hästar lite här och var som inte gör något...:D....och Kroppen av The Mouth of Sauron skulle ligga i mitten och vara i vägen...kul..men ifall hästen hade dragit iväg honom borde det inte blivit något spår kvar efter han dragits iväg (ifall det var det som hände)..jag tänker nog tro på att han flög iväg... :roll:

/Alexander The Great

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]