Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör maj 11, 2024 1:02 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Missleder filmerna?
InläggPostat: tor okt 30, 2003 9:50 am 
Offline
Snaga

Blev medlem: tor okt 30, 2003 9:40 am
Inlägg: 9
Ort: Stockholm
Pesonligen så tycker jag att filmerna missleder tittarna.
T.ex. så får man lätt intrycket att titeln "De två tornen" syftar på Orthanc och det svarta tornet. I verkligheten så syftar det ju på Orthanc och Minas Morgul.

Vad tycker ni?

_________________
"A new order will rise. We will drive the machine of war with the sword and the spear and the ironfist of the orc. We have only to remove those who oppose us!"


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 30, 2003 11:07 am 
Offline
Manwë
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:16 pm
Inlägg: 350
Ort: Borås
Vet inte om jag riktigt håller med dig... Jag tror iofs. att filmerna kan vara missledande ang. vilka två torn det handlar om, men jag tror att böckerna är precis lika missvisande om man inte har tillgång till ex. letters.

_________________
Anders Karlsson - Chefsmoderator
Forumregler | Tolkiens Arda


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 30, 2003 11:14 am 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Står det i letters vilka torn det är? Vilka är det? Jag har alltid tagit för givet att det är Orthanc och Barad-dûr. Mest för att så mycket kretsar kring Sarumans och Saurons allians och för att dessa torn har varit ihoplänkade av Palantirerna.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 30, 2003 11:34 am 
Offline
Manwë
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:16 pm
Inlägg: 350
Ort: Borås
Nu blev jag förvirrad här...

Tolkien skrev:
Citera:
"I am not at all happy about the title 'the Two Towers'. It must if there is any real reference in it to Vol II refer to Orthanc and the Tower of Cirith Ungol. But since there is so much made of the basic opposition of the Dark Tower and Minas Tirith, that seems very misleading."

[Letter #143]

Har inte letters framför mig, men i FAQ:en på TA står det ju att Tolkien syftar på MM och Orthanc...?

I min eftertext till Sagan om Ringen står det så här:

"[...] Andra delen kallas Sagan om de två tornen, då händelserna här domineras av Orthanc, som är Sarumans borg, och av fästningen Minas Morgul som bevakar den hemliga porten till Mordor. [...]"

Läser man den texten kan man ju utgå ifrån att det rör sig om Orthanc och MM, men var det inte så att det var tornet vid Cirith Ungol som bevakade "den hemliga porten till Mordor", som måste avse Cirith Ungol.

Hmm.. Blir mer och mer förvirrad, trodde jag hade full koll på detta...

Hittade det här nu:

"The Two Towers gets as near as possible to finding a title to cover the widely divergent Books 3 & 4; and can be left ambiguous- it might refer to Isengard and Barad-dur, or to Minas Tirith and B; or Isengard and Cirith Ungol (1)." [Letter #140]

Och i fotnoten till #140 står så här:


"In a subsequent letter to Ranyer Unwin (#143), Tolkien is more definite that the Two Towers are `Orthanc and the Tower of Cirith Ungol'. On the other hand, in his original design for the jacket of The Two Towers (see #151) the Towers are certainly Orthanc and Minas Morgul. Orthanc is shown as a black tower, three-horned (as seen in Pictures no. 27), and with the sign of the White Hand beside it; Minas Morgul is a white tower, with a thin waning moon above it, in reference to its original name, Minas Ithil, the Tower of the Rising Moon (FotR p. 257). Between the two towers a Nazgul flies."


Så det verkar som om inte end Tolkien hade koll på detta, så jag slipper skämmas....

_________________
Anders Karlsson - Chefsmoderator
Forumregler | Tolkiens Arda


Senast redigerad av aeglos tor okt 30, 2003 11:45 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 30, 2003 11:41 am 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Jag har aldrig läst Tolkines brev så Jag har ingen aning. I den engelska upplagan så framgår det hursomhelst inte.

Det finns dock, enligt Mig, endast två alternativ:

Orthanc och Cirith Ungol eller Orthanc och Barad-dûr.

Jag har alltid trott på alternativ två. Men om Tolkien själv sade att det var alternativ ett så får Jag väl acceptera det.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 30, 2003 8:46 pm 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 11:02 am
Inlägg: 527
Ort: Stockholm-Ingarö
Det konstiga är då varför han gav boken just det namnet, The two Towers. Just eftersom man inte får någon klarhet riktigt.
Jag tycker att det verkar ganska logiskt om det var Orthanc och Barad-dûr han syftade på. Då jag (precis som Aslak säger) antar att det syftas på samspelet mellan Saruman och Sauron.
Men så har jag hört från en del ställen att det ska vara just Orthanc och MM som titeln syftar på..

_________________
Gandalf: Now, listen carefully..
..In fact, it's better if you don't speak at all, Peregrin Took.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 30, 2003 9:20 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
välkomna till den mycket ordnade världen Tolkien lämnade efter sig!

Orthanc och Minas Morgul är min åsikt. EN gång i tiden tog jag reda på varför det är så, men...gubben börjar visst bli glömsk???? och nu kommer jag faktiskt inte ihåg varför jag hävdade just detta.....

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 30, 2003 9:29 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:14 pm
Inlägg: 210
Ort: Näsbypark
LoTR III och IV (alltså delarna i The Two Towers) avslutas båda i närheten av eller i anslutning till varsitt torn. Del III slutar med att Gandalf och Pippin rider iväg från Dol Baran, cirka 30 km söder om Orthanc.
Del IV slutar med att Frodo förs till Minas Morgul. Båda tornen hamnar i fokus och är samtidigt känslomässigt betydelsefulla i respektive del. Minas Morgul är ju målet redan i kapitel IV-3 (The black gate is closed), om än outtalat.

Ärendet avslutat! :)

_________________
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 30, 2003 9:32 pm 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 11:02 am
Inlägg: 527
Ort: Stockholm-Ingarö
He he, det är synd att minnet sviker! :wink:

Just det!
Så var det!
Jag har också tänkt det på det sättet (nu när du säger det, Proudfeet).

_________________
Gandalf: Now, listen carefully..
..In fact, it's better if you don't speak at all, Peregrin Took.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 31, 2003 8:35 am 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Proudfeet wrote:
Citera:
Del IV slutar med att Frodo förs till Minas Morgul.


Nej. Frodo förs till Cirith Ungol. Att Minas Morgul skulle vara ett av "The Two Towers" tror inte Jag. Det finns ingen som helst logik i det. [/b]

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 31, 2003 10:25 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:14 pm
Inlägg: 210
Ort: Näsbypark
Du har rätt, Aslak. Frodo och Sam befinner sig i Cirith Ungol (Pass of the Spider, The high pass where Shelob lurked). Frodo förs till "...the top chamber" i "the Tower of Cirith Ungol" av Shagrat (Commander of the Tower of Cirith Ungol).
Minas Morgul (The Tower of Sorcery) ligger längre ner i dalen, västerut. Jag hävdar fortfarande att det är Minas Morgul som avses som ett av de två tornen, och att Tolkien själv hävdade det. Se bara på hans eget omslag till boken!

_________________
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 31, 2003 12:32 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Om du kan visa något citat av Tolkien som stöder detta så viker Jag Mig. Tills dess så står Jag kvar vid Min tolkning. Och Jag har inte sett Tolkiens omslag. Jag har UT, Silmarillion och TH med Tolkiens omslag, men när det gäller LotR så har Jag "The one volume edition with the appendices and index". Omslaget är en bild av Gandalf, målad av John Howe.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 31, 2003 12:51 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:14 pm
Inlägg: 210
Ort: Näsbypark
Aeglos beskriver bristen på tydliga anvisningar i sitt inlägg ovan. Men nedanstående text och bild räcker som "bevis" för mig.
aeglos skrev:
"In a subsequent letter to Ranyer Unwin (#143), Tolkien is more definite that the Two Towers are `Orthanc and the Tower of Cirith Ungol'. On the other hand, in his original design for the jacket of The Two Towers (see #151) the Towers are certainly Orthanc and Minas Morgul. Orthanc is shown as a black tower, three-horned (as seen in Pictures no. 27), and with the sign of the White Hand beside it; Minas Morgul is a white tower, with a thin waning moon above it, in reference to its original name, Minas Ithil, the Tower of the Rising Moon (FotR p. 257). Between the two towers a Nazgul flies."

Texten beskriver den här bilden, tecknad av Tolkien själv:
Bild
En större bild finns här från webbplatsen Herendil, avsnitt Bilder.

_________________
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 31, 2003 10:03 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Citera:
In a subsequent letter to Ranyer Unwin (#143), Tolkien is more definite that the Two Towers are `Orthanc and the Tower of Cirith Ungol'



Detta visar ju klart och tydligt att det är Orthanc och Cirith Ungol. Det spelar ingen roll vad han ansåg tidigare. Han ändrade sig ju. Det är ju som med Glorfindel, där han inte kunde bestämma sig om Gondolin-Glorfindel och Rivendell-Glorfindel var samma Alv. Till slut så bestämde han ju sig att så var fallet.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 31, 2003 10:29 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Å andra sidan ändrade sig ju Tolkien på en hel del punkter i sitt liv, som på detta sätt kom att strida mot publicerade verk. Min policy är: gå på det som gavs ut under Tolkiens livstid, i andra hand Silmarillion och i tredje hand övrig litteratur av Tolkien.

Jag tycker att frågan om vilka torn som avses är upp till var och en som läser; det finns nog inget definitivt svar (men bokomslaget rankas högt i mitt sätt att se på det hela)...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010