Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons jul 29, 2026 6:54 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fundering om alternativt slut på ROTK
InläggPostat: sön jan 02, 2005 12:29 am 
Dúnadan

Jag såg nyss (för andra gången) den förlängda versionen av ROTK ihop med tre filmtokiga vänner. Vi hade vitt skilda åsikter om det mesta, men ingen av oss var riktigt nöjd med slutet. Jag saknade upprensningen av Fylke och mina bekanta gillade inte att det blir så många olika slut i historien. Sedan började jag på hemvägen fundera på ett alternativt slut i den här stilen (och ignorerade friskt berättartekniska frågor och ekonomiska och upphovsmannarättsliga skäl, men det är en annan historia).

Huvudhistorien tar slut när örnarna hämtat Frodo och Sam vid Domedagsberget. Resten är ändå ganska episodiskt behandlat i filmen. I stället en epilog som utspelas några år senare framför brasan i vardagsrummet på Baggershus, där Sam läser ur Röda Boken för sina barn (något i stil med epilogen som Tolkien funderade på att skriva -- finns i kapitel 9 i Sauron Defeated [del nio i History of Middle-earth]). Flashbackar till Aragorns kröning, sällskapets återkomst till Isengård och Sarumans flykt, återkomsten till ett skövlat Fylke, hobernas revolt mot Lothos karlar och Sarumans död, och färden till Hamnarna.

Som jag ser det skulle fördelarna vara att man betonar Sam som en av historiens huvudpersoner, gör Rosa till mer än en pappfigur, anknyter till Frodos och Sams konversation om sagor i slutet av andra filmen och skapar en enhetlig ram, samt bibehåller bokens slut.

Inbjuder härmed kritiskt Arda-folk till att räkna upp nackdelarna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 02, 2005 12:38 am 
Noldo

Ja, det låter faktiskt som det klokaste förklaring för ett mer bokföljande slut jag hört. Däremot har man dock det svåratse hindret kvar. Om man gör på detta sätt blir det ännu mer av ett slut vid örnarna, sedan kommer detta efter slutet och kan nog bli ganska segt att ta sig igenom för någon som är måttligt intresserad och inte läst boken. Jag tror inte att en epilog gör sig särskilt bra på film men en skicklig filmskapare kanske skulle kunna göra något skapligt med idén faktiskt.

Däremot kanske det skulle vara en idé att göra en lös epilog, alltså en fjärde film som behandlar detta. Problemet med detta är nog mest att den nog inte skulle dra lika mycket pengar och vara lika intressant eftersom det mest blir ett "onödigt" tillägg till historien. Vid närmare eftertanke är det kanske så du hade tänkt dig?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 03, 2005 3:50 am 
Dúnadan

Nardre skrev:
Däremot har man dock det svåraste hindret kvar. Om man gör på detta sätt blir det ännu mer av ett slut vid örnarna, sedan kommer detta efter slutet och kan nog bli ganska segt att ta sig igenom för någon som är måttligt intresserad och inte läst boken.

Mycket möjligt. Fast problemet med KÅ som jag ser det är att all action är förlagd i början för att ta tvärt slut efter att ringen förstörts. Hur man än gör måste slutet bli ganska segt (i synnerhet när man redan suttit i biosalongen i tre timmar.) Någonstans kunde man ha klippt, men jag är rädd att Peter Jackson har samma problem som oss vanliga dödliga med att döda sina älsklingar.

Nardre skrev:
Däremot kanske det skulle vara en idé att göra en lös epilog, alltså en fjärde film som behandlar detta. Problemet med detta är nog mest att den nog inte skulle dra lika mycket pengar och vara lika intressant eftersom det mest blir ett "onödigt" tillägg till historien. Vid närmare eftertanke är det kanske så du hade tänkt dig?

:shock: Absolut inte. Det skulle inte ens fungera i klass med en epilog. Ramberättelsen skulle behöva förses med nån sorts intrig för att det skulle hänga ihop, och jag tror inte att längden skulle räcka till.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 03, 2005 1:44 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Min sambo saknade faktiskt att få veta lite grann om de andra i sällskapet alltså Gimli och Legolas och vad som hände med dem.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]