Nardre skrev:
Däremot har man dock det svåraste hindret kvar. Om man gör på detta sätt blir det ännu mer av ett slut vid örnarna, sedan kommer detta efter slutet och kan nog bli ganska segt att ta sig igenom för någon som är måttligt intresserad och inte läst boken.
Mycket möjligt. Fast problemet med KÅ som jag ser det är att all action är förlagd i början för att ta tvärt slut efter att ringen förstörts. Hur man än gör måste slutet bli ganska segt (i synnerhet när man redan suttit i biosalongen i tre timmar.) Någonstans kunde man ha klippt, men jag är rädd att Peter Jackson har samma problem som oss vanliga dödliga med att döda sina älsklingar.
Nardre skrev:
Däremot kanske det skulle vara en idé att göra en lös epilog, alltså en fjärde film som behandlar detta. Problemet med detta är nog mest att den nog inte skulle dra lika mycket pengar och vara lika intressant eftersom det mest blir ett "onödigt" tillägg till historien. Vid närmare eftertanke är det kanske så du hade tänkt dig?

Absolut inte. Det skulle inte ens fungera i klass med en epilog. Ramberättelsen skulle behöva förses med nån sorts intrig för att det skulle hänga ihop, och jag tror inte att längden skulle räcka till.