Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör maj 18, 2024 5:11 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ett sanningens ord!
InläggPostat: tor okt 30, 2003 5:16 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: tor okt 30, 2003 9:40 am
Inlägg: 9
Ort: Stockholm
Ett sanningens ord till alla er som inte kan låta bli att klaga över det ena och det andra i filmerna:

Karaktärerna är bra gestaltade, jag tycker att alla är helt fantastiska.
Vissa är bättre, vissa sämre men ingen är dålig!
Filmen flyter riktigt bra

Skyll inte allt på PJ hela tiden! Det finns folk här som låter som om han bra annsvaret för svält, död och krig på jorden!

Alla kapitel som är viktiga i boken viktiga i filmen.
En bok och en film är olika saker och jag verkar vara den enda här som tycker att PJ gjort ett bra jobb med SoRfilmerna!
Alla sätter ribban så högt och klankar ner på det ena och det andra, SoR är inte en lätt bok att filmatisera, inte minst p.g.a. alla krävande fans.

Självklart har ni rätt att kräva hög standard men den standarden har PJ hållit!

Sitt inte och peta på detaljer, se helheten!

_________________
"A new order will rise. We will drive the machine of war with the sword and the spear and the ironfist of the orc. We have only to remove those who oppose us!"


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett sanningens ord!
InläggPostat: tor okt 30, 2003 9:25 pm 
Offline
Vala

Blev medlem: tor sep 04, 2003 9:30 pm
Inlägg: 616
Ort: Stockholm
Jara skrev:
Det finns folk här som låter som om han bra annsvaret för svält, död och krig på jorden!



Vem då?? :?

_________________
Ille mi par esse deo videtur


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 31, 2003 8:38 am 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Bara för att filmen är snygg så betyder inte det att det är hög standard!

Jag gillar inte filmerna. Visst Jag förstår att han har tagit bort en massa, annars skulle filmen bli hur lång som helst. Det är helt ok. Men att ta bort mycket och lägga till sina egna, korkade, barnsliga, löjliga, meningslösa scener är oförlåtligt!!!!!!!!

Med sina filmer så spottar PJ på Tolkien och hans verk.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 31, 2003 2:33 pm 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 11:02 am
Inlägg: 527
Ort: Stockholm-Ingarö
Jag håller inte med!
Jo jag håller med om att han har lagt till en del onödiga saker som försämrar filmerna.

Men jag tycker att de är otroligt bra!

_________________
Gandalf: Now, listen carefully..
..In fact, it's better if you don't speak at all, Peregrin Took.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 31, 2003 4:42 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:30 am
Inlägg: 256
Ort: Kalmar
Jag hör i alla fall till kategorin som tycker att det är rätt att filmerna gjordes. Jag tvivlar inte en sekund på att intresset kring Tolkien och hans verk eller Fantasy-genren fått ett rejält uppsving tack vare filmerna...

Filmerna innehåller massor av fel, ja!, men hade jag velat vara utan dem? Nej! :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 31, 2003 5:30 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Minotoria

Citera:
Jag håller inte med!
Jo jag håller med om att han har lagt till en del onödiga saker som försämrar filmerna.

Men jag tycker att de är otroligt bra!


Vilka scener är det som är otroligt bra? Den där han driver ut Saruman ur Theoden? Den där Enterna vägrar anfalla Isegard och Pippin "lurar" Treebeard? Den där Gandalf hämtar Eomer och de rider i full galopp mot tusentals orcer beväpnade med Pikar(PIKAR!!!!!!!!!!!!!!)? Den där Faramir tar med sig Frodo och Samwise till Osgiliath? Den där Faramir helt plötsligt låter dem gå, bara sådär *knäpper med fingrarna*? Den där Aragorn faller ner och "dör"? Den där Alverna kommer till Helm's Deep? Den där Haldir snor Hamas roll och "stupar ädelt i konungens tjänst"? Den där Aragorn talar med Haleth och hisplar ur sig en massa fina, klichefyllda, oscarsfiskande repliker? Den där Sam hisplar ur sig en massa fina, klichefyllda, oscarsfiskande repliker (som visserligen är tagan från boken men som där förekommer i ett annat sammanhang)?

Vilka av dessa scener är det som är så otroligt bra?

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 31, 2003 5:58 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 07, 2003 9:44 am
Inlägg: 90
Ort: Göteborg
Tycker att filmerna är en helt OK tolkning, även om jag inte håller med om alla val Jackson gjort. Men alla filmatiseringar blir ju av nödvändighet tolkningar, och jämför man LotR-filmen med förlagan, är den ändå ganska lik. Jämför istället några av de filmer man gjort på Philip K Dicks berättelser, t ex Total Recall (We Can Remeber it for You Wholesale), Minority Report, Bladerunner (Do Androids Dream of Electric Sheep). Där snackar vi avvikelser från originalstoryn.

Dessutom kanske man ska skilja på regissörens och producentens ansvar i filmerna, snarare än att lassa allt på PJ:s axlar?

_________________
Expect to feel pleasure. Knowledge is sexy.
Expect to feel pain. Knowledge is torture.
-- Jeff Noon, Vurt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 31, 2003 6:18 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Tja, "smaken är som baken".

Jag stör Mig på att han har ändrat Mina favoritscener (eller tagit bort dem helt och hållet), att han har ändrat på en massa saker som han inte hade behövt ändra på och att han har lagt till en massa onödiga, ofta löjliga och barnsliga scener. Jag tänker då framförallt på alla de scener där Gimli förlöjligas.

Och självklart är det inte bara PJ:s fel. Men som frontfigur så får han bära albatrossen. Jag menar, de flesta skyller ju nazismen, och allt tyskarna gjorde, på Hitler.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 31, 2003 6:28 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 07, 2003 9:44 am
Inlägg: 90
Ort: Göteborg
Valet att driva med Gimli förvånade mig ett tag också, tills jag förstod att NÅGON måste bli driftkucku. I första filmen är det Pippin och Merry, men de förekommer inte så mycket i andra att det fungerar där, och då drabbades Gimli. Men utan en fokus för "löjleriet" kan det vara svårt att ta filmen på allvar -- Tolkiens stil hamnar för nära gränsen för det löjliga och om allt hade framförts gravallvarligt, hade man riskerat att vilken scen som helst skulle framstå som fånig -- vilket inte är önskvärt. Med en karaktär klart utsedd till att vara "fånig" visar man tydligt att nu ör det OK att skratta, nu har vi distans, och resten tas då mer på allvar.

Visst, jag vet, detta är inte nödvändigt för den inbitne Tolkienisten, men PJ kan inte göra en film enbart för Tolkien-fans; det går inte någon ekonomi i det. Själv hade jag svårt att ta Aragorn på allvar; jag menar, en utbyggdsjägare med EYELINER?

_________________
Expect to feel pleasure. Knowledge is sexy.
Expect to feel pain. Knowledge is torture.
-- Jeff Noon, Vurt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 31, 2003 6:44 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Stefan skrev:
Valet att driva med Gimli förvånade mig ett tag också, tills jag förstod att NÅGON måste bli driftkucku. I första filmen är det Pippin och Merry, men de förekommer inte så mycket i andra att det fungerar där, och då drabbades Gimli. Men utan en fokus för "löjleriet" kan det vara svårt att ta filmen på allvar -- Tolkiens stil hamnar för nära gränsen för det löjliga och om allt hade framförts gravallvarligt, hade man riskerat att vilken scen som helst skulle framstå som fånig -- vilket inte är önskvärt. Med en karaktär klart utsedd till att vara "fånig" visar man tydligt att nu ör det OK att skratta, nu har vi distans, och resten tas då mer på allvar.


Jag håller inte med. Att de dessutom gjort Gollum till clown visar ju hur pass seriösa de är.

Stefan skrev:
Visst, jag vet, detta är inte nödvändigt för den inbitne Tolkienisten, men PJ kan inte göra en film enbart för Tolkien-fans; det går inte någon ekonomi i det. Själv hade jag svårt att ta Aragorn på allvar; jag menar, en utbyggdsjägare med EYELINER?


Jag tycker det är väldigt fult gjort mot Tolkienfansen. De ändrade en massa för att filmerna skulle passa alla; för att de visste att alla Tolkienfans skulle gå och se filmerna om och om och om igen även om filmerna inte var som boken. Faktum är att "vanliga människor" skulle ha gått flera gånger på filmerna även om de gjort dem mer som boken. Och ingen skulle haft anledning att vara missnöjd.

Nej, tacka vet Jag Bakshis film. Synd bara att den slutar så plötsligt (och att Legolas ersatt Glorfindel och att Boromir är en viking).

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 31, 2003 6:44 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: sön aug 03, 2003 5:10 pm
Inlägg: 265
Det är klart att de måste ta bort en hel del, det kan jag förlåta. Men att ändra på saker, och ännu värre lägga till saker är onödigt. Jag menar, vad var det för vits med att vargarna atackerade de på vägen till Helms Klyfta? Kunde de inte haft med lite mer av enterna istället? Eller gjort förstörningen av Isengård lite bättre. Det var en av mina favoritsaker i boken. Jag såg verkligen fram emot att se hur enterna slog sönder murar och byggnader, se de "frysa sig fast" i stenen, och se Snabba solstrålen jaga Saruman när han fegt flydde mot Ortanc. Och så blev det som det blev. Katastrofalt!!!!!!!!!

En annan sak som jag irreterar mig över är att det i böckerna är Gandalf som råder rohirrim till att försvara sig vid Helms Klyfta, men i filmerna har det blivit ett dåligt val, och något som Gandalf avråder. Samma sak var det med Moria i första filmen. Gandalf var ju den i boken som föreslog vägen genom Moria, men i filmen är dett tvärtom.

Tror Peter Jackson att han vet bättre än Gandalf? Så vis är han inte!!!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 31, 2003 7:48 pm 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 11:02 am
Inlägg: 527
Ort: Stockholm-Ingarö
Aslak
Citera:
Vilka scener är det som är otroligt bra?..


Om du läser på vissa ställen i forumet så förstår du att även jag är mot dessa scener. Du får det att låta som om jag tycker att PJ:s filmer är helt felfria, men så är det inte!
Men om man gemför det hela så är filmerna i helhet väldigt bra!

Citera:
Vilka av dessa scener är det som är så otroligt bra?

Scenen då man förstår att Gollum verkligen har två sidor, då han talar med sig själv! Edoras har de lyckats med väldigt bra, "the argonath", döda träsken..
Stämningen i filmerna, specialefekterna (trotts att det finns en del sämre effekter), maffigheten!

_________________
Gandalf: Now, listen carefully..
..In fact, it's better if you don't speak at all, Peregrin Took.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 31, 2003 8:01 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Minotoria skrev:
Om du läser på vissa ställen i forumet så förstår du att även jag är mot dessa scener. Du får det att låta som om jag tycker att PJ:s filmer är helt felfria, men så är det inte!
Men om man gemför det hela så är filmerna i helhet väldigt bra!


Jag vet. Jag läste ditt inlägg slarvigt och tolkade det som att du gillade flera av scenerna. Istället så skrev du att du gillade filmerna.

Citera:
gemför


Och ja, Jag vet att Jag är en jävla besserwisser och att folk tycker illa om en om man rättar dem, men detta stavfel var så fruktasnvärt att Jag är tvungen att rätta det. Den korrekta stavningen är: jämför.

Och Jag tycker hursomhelst illa om filmerna. Smådetaljer kan förstöra en film helt. Maximus duell med Commodus på arenan i Gladiator förstörde den filmen, som annars skulle ha varit ett mästerverk.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 31, 2003 8:09 pm 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 11:02 am
Inlägg: 527
Ort: Stockholm-Ingarö
Aslak skrev:
Och ja, Jag vet att Jag är en jävla besserwisser och att folk tycker illa om en om man rättar dem, men detta stavfel var så fruktasnvärt att Jag är tvungen att rätta det. Den korrekta stavningen är: jämför.


Hehe, jag ska försöka att komma ihåg det till nästa gång:
..gämför..

_________________
Gandalf: Now, listen carefully..
..In fact, it's better if you don't speak at all, Peregrin Took.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 31, 2003 8:12 pm 
Offline
Vala

Blev medlem: tor sep 04, 2003 9:30 pm
Inlägg: 616
Ort: Stockholm
Aslak skrev:
Och Jag tycker hursomhelst illa om filmerna. Smådetaljer kan förstöra en film helt. Maximus duell med Commodus på arenan i Gladiator förstörde den filmen, som annars skulle ha varit ett mästerverk.


Jamen, de e ju hollwood, de måste ju ha hjältar å så ska de gärna dö på slutet om det krävs så att nån kan stå å babbla om vilken missförstådd hjälte han var. de hade ju faktiskt varit lite häftigare om kejsarns syrra hade typ dolkat ihjäl honom, men men...

_________________
Ille mi par esse deo videtur


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010