Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons jul 29, 2026 10:14 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ringarnas antal
InläggPostat: fre jan 14, 2005 4:32 pm 
The Magnificent

Jag kommer inte ihåg om detta är med i böckerna så jag tar upp det här...

I filmen när Bilbo haft sin fest och kommit till Hobsala så möter gandalf honom där. Då säger Gandalf ungefär:

"Det finns många magsika ringar och ingen av dem bör användas så lättvindigt."

Det jag undrar är, hur många magiska ringar finns det Midgård? han kan ju inte ha räknat med att det var en av de 20, för då skulle ju Gandalf räkna ut vilken det var.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 14, 2005 5:20 pm 
Master of Doom

Det finns säkert ett okänt antal mycket mindre mäktiga ringar med bara små krafter. Det är jag helt säker på att det inte finns nedskrivet.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 14, 2005 5:21 pm 
The Magnificent

Vem skulle ha gjort dem så? Alverna i Eregion eller?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 14, 2005 5:23 pm 
Master of Doom

Alla möjliga alver och troligen dvärgar också.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 17, 2005 10:10 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Alverna i Eregion skapade många magiska ringar med mindre kraft. Men det är ju konstigt att Gandalf som ser hur ringen beter sig med Bilbo inte fattar misstanke tidigare. De nio var ju under Saurons välde. De tre var hos alverna och de sju var antingen återtagna av Sauron eller förtärda av drakar. Kan det ha varit så att han kanske trodde att det var någon av de sju som man trott varit förtärda som återfunnits?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 17, 2005 3:23 pm 
Dvärg

Håller med Älva. Har för mig att jag läste någonstans att det i Eregion smiddes många ringar, men att jämfört med de sena, stora ringarna, dessa snarast var att betrakta som lärlingsprov.
Å andra sidan står det i Silmarillion att "Sauron samlade i sina händer alla de återstående av Maktens ringar [förutom de tre] och delade ut dem bland folken i Midgård" (s.314), vilket tycks implicera att det aldrig fanns fler än 20 ringar, inkusive den enda.

Vilket vore väldigt trist! :(

Kanske beror det på hur "Maktens ringar" definieras? Med detta begrepp kanske endast menas de 20 och det finns ett oräknat antal mindre ringar, med sinsemellan olika egenskaper? Det kanske inte ens skall förstås som att de 20 var allihop de absolut mäktigaste ringarna utan helt enkelt de tre stora som alverna gömde samt de övriga som Sauron lade beslag på.

Älva har också rätt i, anser jag, att det vore väldigt konstigt ifall man inte på ett betydligt tidigare stadium insåg vilken ring Bilbo sannolikt måste ha funnit om dessa 20 var de enda som någonsin hade existerat. Det är förstås möjligt att Gandalf antog att det kunde vara en av dvärgringarna, men minst flera av dessa vet vi ju med säkerhet måste vara förstörda (uttryckligen sägs det ju samtliga - fast Gimli skruvar på sig oroligt). Det kommer ner till ett väldigt litet antal möjliga alternativ.

Kan man till och med anta att det utöver alvringarna existerar magiska ringar som inte har ett dyft med Eregion att göra? Det hela förefaller inte klarlagt för mig. Ytterligare en fråga man skulle ha velat ställa till professorn.

Vad man däremot verkar se angående detta ämne är möjligen ännu ett exempel på Tolkiens ovana att successivt förenkla sammanhang, hans 'flykt från komplicering' så att säga, så att det till slut till och med medför absurda konsekvenser för historien. Ett drag som inte sällan tycks ha tilltagit med åren. Som ett exempel på detta skulle kunna anföras Glorfindels identitet. Läste någonstans att Glorfindel i Ringen under dess författande inte hade något att göra med den första ålderns Glorfindel, han var helt enkelt en namne. Med tiden kom Tolkien dock till uppfattningen att dessa två borde vara identiska. Något som jag tycker rimmar illa med Glorfindels uppträdande i trilogin liksom hans roll under Ringens krig, givet att vi här har att göra med en förfärlig hjälte av rent mytiska proportioner.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 18, 2005 11:45 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nja jag har en annan version. I ett brev från tolkien som finns i min nya Silmarillion bok *wof wof wof.* Nåväl.

i detta brev förklarar Tolkien att alverna tillsammans med Sauron smidde många ringar av kraft (hittar inget bättre ord för tillfället). Alla ringar hade kraften att bevara länder, människor och förhindra förfall. Sedan var ju kraften anpassad efter bärarens speciella natur. och sedan hade de andra krafter från huvudsakligen Saurons vilja som möjligheten att bli osynlig och se saker som var osynliga för icke ringbärare. Men de tre alvringarna smiddes ju enbart av alverna så dessa ringar hade ingen kraft att göra saker osynliga utan var enbart ute efter att bevara.

Sedan när Sauron skapar den enda så får ju alverna reda på detta och försöker förstöra alla de maktens ringar som de hade skapat tillsammans med honom. (Det är alltså ett okänt antal.) Men Sauron anföll alverna och vann, då hittar han många ringar som han sedan delar ut till dessa han vill kontrollera. 9 till människorna 7 till dvärgarna. Således kan det finnas ett x antal ringar som likt den enda ger osynlighet samt bevarar kroppen från åldersförfall... Följaktligen kan Gandalf inte veta om Bilbo har den enda eller om det istället bara är en mindre viktig ring.

Detta är ett brev daterat till 1951 så det kan ju tänkas att tolkien senare ändrade sig men jag finner denna förklaring trolig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 18, 2005 4:15 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det var en intressant vinkling. Då får man ju problemet förklarat.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 18, 2005 7:45 pm 
Sinda

Jag vet inte om jag förstod dig rätt
Théoden Ändny, men om du menade att det finns fler ringar förutom "de 20", som har lika stor makt så har du fel. Maktens ringar är bara tjugo till antalet!, och de andra magiska ringarna är avsevärt mycket mindre mäktiga.

När Bilbo fann ringen, så trodde Gandalf att han visste var alla Maktens ringar tagit vägen. De tre hade alverna och han själv, De nio hade nazgulerna, De sju var förstörda eller i Saurons ägo och Den enda trodde han hade försvunnit i Anduin eller spolats ut i havet. Därför fanns det ingen större anledning för honom att tro att Bilbo funnit en maktens ring (även om han faktiskt kände en viss oro för det).

Och de verkningar som ringen hade på Bilbo behövde inte nödvändigtsvis betyda att det var en Maktens ring. För på sådana "omäktiga" varelser som hober hade nog inte Maktens ringar mer verkan än en "vanlig" magisk ring. Visst sägs det att de "vanliga" ringarna snarast bara är hantverksprov, men Gandalf säger ju att de dock är tillräckligt farliga för de dödliga ändå.
Det är inga tvivel om att Gandalf från börja trodde att det var en "vanlig" magisk ring som Bilbo funnit.

I hope someday you'll join us
And the world will live as one

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 18, 2005 7:47 pm 
The Magnificent

Och det är väl exakt det som Theoden har sagt, eller?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 18, 2005 8:07 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

emil skrev:
Jag vet inte om jag förstod dig rätt
Théoden Ändny, men om du menade att det finns fler ringar förutom "de 20", som har lika stor makt så har du fel. Maktens ringar är bara tjugo till antalet!, och de andra magiska ringarna är avsevärt mycket mindre mäktiga.

När Bilbo fann ringen, så trodde Gandalf att han visste var alla Maktens ringar tagit vägen. De tre hade alverna och han själv, De nio hade nazgulerna, De sju var förstörda eller i Saurons ägo och Den enda trodde han hade försvunnit i Anduin eller spolats ut i havet. Därför fanns det ingen större anledning för honom att tro att Bilbo funnit en maktens ring (även om han faktiskt kände en viss oro för det).

Och de verkningar som ringen hade på Bilbo behövde inte nödvändigtsvis betyda att det var en Maktens ring. För på sådana "omäktiga" varelser som hober hade nog inte Maktens ringar mer verkan än en "vanlig" magisk ring. Visst sägs det att de "vanliga" ringarna snarast bara är hantverksprov, men Gandalf säger ju att de dock är tillräckligt farliga för de dödliga ändå.
Det är inga tvivel om att Gandalf från börja trodde att det var en "vanlig" magisk ring som Bilbo funnit.
Nej jag vill inte riktigt tolka det som du även om jag är kluven mellan härskarringen/brevet men jag kör ett direktcitat.
Tolkien skrev:
With the aid of Sauron they maid rings of power.
antalet nämns inte och det nämns heller inget om eventuella "träningsringar."
Tolkien skrev:
The chief power (of all the rings alike) was the prevention or slowing of decay.

Längre ned står följande... And finaly they had other powers, more directly derived from Sauron. ...blabla... such as rendering invisible the matrial body, and making things of the invisible world visible.

Alla ringar hade således samma kraft.
Sedan kommer det ytterligare ett citat som påskinar att alverna när Sauron satte på sig den enda kom till kännedom om hans onda planer och då försökte förstöras sina tidigare ringar.
Tolkien skrev:
They hid the three rings, so that not even Sauron ever discovered where they were and they remained unsullied. the others they tried to destroy.
i kriget som följde. sista alliansen och allt det där. så försökte Sauron roffa åt sig så många som möjligt.
Tolkien skrev:
Eregion was captured and destroyed, and Sauron seized many rings of power.
Dessa gav han bort till sådana som tjänade honom väl eller som han ville kontrollera. 7 till dvärgarna 9 till människorna. Således finner jag det troligt att det fanns ett okänt, (troligen få till antalet) maktringar kvar okända för Sauron.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 18, 2005 8:48 pm 
Sinda

Jag föredrar att i första hand lita på Härskarringen och säger inte Gandalf när han berättar om ringarna för Frodo, att Sauron var säker på att ringen som han sände De nio till att finna, var Härskarringen, eftersom han hade koll på var de andra var. Sauron var ju med och skapade alla alvringar förutom De tre, så han borde ju ha känt till om det hade gjorts fler Maktens ringar än De nio och De sju. Och då skulle han ju inte kunna vara så säker på att det var den Enda som fanns i Fylke.

Det sägs ju (har jag för mig, jag har glömt bort massor om Tolkien det senaste halvåret) att det enda sättet att förinta MAKTENS ringar var med hjälp av drakar. Och några drakar lär ju inte alverna ha haft tillgång till. Så de kan nog inte ha förstört några Maktens ringar, men däremot "vanliga" ringar.

Nu är jag kanske ute och cycklar, men brukar inte Maktens ringar (de mäktigaste ringarna) alltid skrivas med stor bokstav?, i ditt citat skriver du "rings of power", alltså utan stor bokstav, kan Tolkien då mena bara magiska ringar? (hoppas du fattar vad jag menar)

"They hid the three rings, so that not even Sauron ever discovered where they were and they remained unsullied. the others they tried to destroy."

Det står inte att de lyckades att förstöra dem, utan bara att de försökte.

"Alla ringar hade således samma kraft. "

Men inte lika stor makt!

"Eregion was captured and destroyed, and Sauron seized many rings of power. "

Om det nu är Maktens ringar (med stor bokstav!) som menas, så behöver det ju inte betyda annat än att han faktiskt lyckades roffa åt sig De sjo och nio, men int De tre.

Ber om ursäkt ifall detta inlägg blev lite rörigt.

I hope someday you'll join us
And the world will live as one

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 18, 2005 9:19 pm 
Noldo

Jag tror nog att det kan vara så att de smidde ringar men att maktens ringar (engelska är mycket snällare med stora bokstäver) var just de mäktigaste. Att Tolkien skriver "/.../seized many Rings of power" tycker jag visar att det fanns fler. Om det bara var de tre borde han även påpekat detta tycker jag, alltså tror jag det var så att fler ringar kan ha överlevt.

Nu har jag inte tid att kolla upp det tyvärr men i filmen säger väl Gandalf något i stil med: "There are many Rings of power in the world, none of which should be used lightly"? Ifall detta är något Tolkien skrev tycker jag också att det pekar mot att det finns fler än de 20.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 18, 2005 9:28 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

emil skrev:
Jag föredrar att i första hand lita på Härskarringen och säger inte Gandalf när han berättar om ringarna för Frodo, att Sauron var säker på att ringen som han sände De nio till att finna, var Härskarringen, eftersom han hade koll på var de andra var. Sauron var ju med och skapade alla alvringar förutom De tre, så han borde ju ha känt till om det hade gjorts fler Maktens ringar än De nio och De sju. Och då skulle han ju inte kunna vara så säker på att det var den Enda som fanns i Fylke.
Detta har enbart att göra med att Gollum blev tillfångatagen och torterad. Då fick ju Sauron reda på ringens historia och förstod att det var den enda. innan Gollum torterats visste Sauron ingenting...
emil skrev:
Det sägs ju (har jag för mig, jag har glömt bort massor om Tolkien det senaste halvåret) att det enda sättet att förinta MAKTENS ringar var med hjälp av drakar. Och några drakar lär ju inte alverna ha haft tillgång till. Så de kan nog inte ha förstört några Maktens ringar, men däremot "vanliga" ringar.
jag vete katten om detta stämmer? Maktens ring "den enda" kunde ju bara förstöras vid eldberget men de andra borde ju kunna förstöras av andra medel.

Vart är de kunniga när man behöver dem?
emil skrev:
Nu är jag kanske ute och cycklar, men brukar inte Maktens ringar (de mäktigaste ringarna) alltid skrivas med stor bokstav?, i ditt citat skriver du "rings of power", alltså utan stor bokstav, kan Tolkien då mena bara magiska ringar? (hoppas du fattar vad jag menar)
Jag förstår. Han skriver också så. Det var mitt slarv helt och fullt. Får be om ursäkt. Men detta styrker ju ytterligare min teori :) .
emil skrev:
Det står inte att de lyckades att förstöra dem, utan bara att de försökte.

"Alla ringar hade således samma kraft. "

Men inte lika stor makt!
Jag tolkar det som att de försökte förstöra så många de kunde inget annat. Sedan om de lyckades eller ej det är en annan femma. Nej makten i ringarna berodde ju på vilken makt bäraren hade, så Gandalf exempelvis skulle ju uppleva samma kraft i varje ring. Utom alvernas och den enda.

Jag skrev:
"Eregion was captured and destroyed, and Sauron seized many rings of power. "
emil skrev:
Om det nu är Maktens ringar (med stor bokstav!) som menas, så behöver det ju inte betyda annat än att han faktiskt lyckades roffa åt sig De sjo och nio, men int De tre.
Ja men märk ordet "Many" han lyckades fånga många men inte alla. några undslapp hans grepp.

Nu vill jag poängtera att jag nödväntigtvis inte tror på följande resonemang dock finner jag det roligt att leta efter dylika tveksamma möjligheter. Dessutom förklarar ju detta Gandalfs okunskap om Bilbos ring.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 18, 2005 9:55 pm 
Maia

Théoden Ändny skrev:
Citera:
jag vete katten om detta stämmer? Maktens ring "den enda" kunde ju bara förstöras vid eldberget men de andra borde ju kunna förstöras av andra medel.

jag har läst en del Tolkien litteratur och det känns väldigt bekant att jag verkligen har läst att det enda förutom domedagsberget som i enstaka fall kunde uppbåda en så varm källa för att förstöra en av de "vanliga" maktens ringar var vissa av tidigare tiders mäktiga drakar. Som med mycket annat så är det svårt att komma ihåg var det stog någonstans.

Vidare angående diskussionen så kan det inte tänkas vara så enkelt att eventuella övriga ringar som skapats under Saurons överseende togs av Sauron när han började använda sin ring så kunde han hitta en efter en utav de som bar dem och de som fanns kvar i Eriador och la dem i säkert förvar någonstans tillsammans med andra mycket värdefulla stöldgods. För Sauron borde väl hitta dessa ringar mindre mäktiga ringar lika väl som de 9 och 7. Därav att inte historien förtäljer mer om dem.

Senast redigerad av Corintur tis jan 18, 2005 9:59 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]