Martinus skrev:
vanja skrev:
Det framgår faktiskt att Denethor har en Palantir, om än otydligt. Men det han säger till Gandalf i tronsalen syftar på det.
Det är dock
bara den som har läst boken som
kan göra den kopplingen. Filmen ska kunna stå på egna ben -- om avsikten här var att tittaren skulle tolka Denethors uttalande som att han också hade en palantìr så är det alldeles för otydligt för att han/hon ska kunna göra det, och således står inte filmen på egna ben här.
Sant. Men min erfarenhet av folk som bara sett filmen (speciellt de som inte blivit bitna) är att de överhuvudtaget inte kommer ihåg eller bryr sig om sådana detaljer. Just detta med palantiren har jag försökt förklara för någon, och hon kom inte ens ihåg att Saruman hade en. Hon hade sett hela episoden med palantiren i Meduseld som förvirrande och förstod inte vad det hade med något att göra.
När jag sedan påminde henne om första filmen började hon komma ihåg så smått. Men då tyckte hon att det var ologiskt att Denethor skulle vetat genom en palantir om Aragorn, eftersom palantirerna var någon sorts direktlänk till Sauron (!). Det intrycket är nog lätt att få det intrycket eftersom alla som man ser komma i kontakt med dem (Saruman, Gandalf, Pippin - i bioversionen) antingen ser ögat eller talar med Sauron. Kanske ville filmskaparna göra det enkelt för dem och ha dem som just det - ett system som bara ledde till Sauron. Men visst hade det blivit enklare för alla om de visat Denethor med stenen.
Jag tror dock att det är en sådan detalj de nämnt på ett sådant sätt att de som läst boken ska förstå, utan att vidare förvirra nybörjare. Kanske inte det bästa sättet att göra det på, men det är så jag tror de tänkt.