Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons jul 29, 2026 9:44 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Om du skulle ha varit regissör
InläggPostat: fre mar 04, 2005 6:27 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Om ni skulle vara regissör för filmerna, vad skulle ni göra annorlunda än PJ?
Jag skulle ha gjort spökarmen till skuggor och bara låtit dom följa med till Anduin och tagit över skeppen. Därefter skulle Utbygsjägarna (ja, dom skulle också vara med) Aragorn och de andra värva en armé och sedan anfalla Osgiliat.
Jag skulle låta Tom Bombadill och kummelgasten vara med.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 04, 2005 8:40 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Det här blir en ganska lång lista, men strunt samma:

Jag skulle också gjort spökarmén till bara skuggor. De skulle dock fått följa med till Pelennor. Döskallelavinen skulle utebli helt.

Jag skulle gjort stridsscenen mellan Eowyn och Häxmästaren längre och mer spännande.

Jag skulle inte gjort Faramor ond.

Jag skulle inte gjort Gimli rolig.

Jag skulle avslöjat att även Denethor haft en palantir.

Jag skulle gjort Sarumans dödsscen HELT annolunda: Legolas skulle inte skjutit honom, de skulle inte pratat tyst till varandra trots att de står hundratals meter ifrån varandra och Saruman skulle inte vetat om Frodo.

Jag skulle tagit med när Sam skonade Gollum vid Domberget.

Jag skulle gjort Saurons språkrör till en människa, och inte till en...ja, vad han nu ska föreställa i filmerna, och Aragorn skulle inte hugga huvudet av honom bara sådär. Möjligtvis skulle de slåss under striden, och så kunde Aragorn döda honom då.

Legolas skulle INTE säga "A diversion".

Jag skulle tagit med mer av striden mellan Gandalf och balrogen.

Arwen skulle inte vara med vid vadstället, utan det skulle Frodo få klara själv.

Döda träsken skulle utspela sig på natten och vara mycket läskigare.

Theoden skulle inte vara en grinig gammal surgubbe, utan en mild och ödmjuk gammal man.

Gothmog skulle inte vara en muterad ork, utan en svart numenoran. Kanske skulle jag låtit Gothmog och Saurons språkrör vara samma person (döda mig inte nu).

Skeppet vid de grå hamnarna skulle vara större.

Striden mellan Gollum och Frodo i Domberget skulle vara sett ur Frodos perspektiv, d.v.s. man ksulle se både Frodo och Gollum, och allt skulle vara som i en dimvärld som i första filmen.

Jag skulle slopa alla fåniga Hollywoodrepliker.

Jag skulle förlängt kärleksscenen mellan Faramir och Eowyn.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 04, 2005 10:29 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Morningstar skrev:
Det här blir en ganska lång lista, men strunt samma:

Jag skulle också gjort spökarmén till bara skuggor. De skulle dock fått följa med till Pelennor. Döskallelavinen skulle utebli helt.

Jag skulle gjort stridsscenen mellan Eowyn och Häxmästaren längre och mer spännande.

Jag skulle inte gjort Faramor ond.

Jag skulle inte gjort Gimli rolig.

Jag skulle avslöjat att även Denethor haft en palantir.

Jag skulle gjort Sarumans dödsscen HELT annolunda: Legolas skulle inte skjutit honom, de skulle inte pratat tyst till varandra trots att de står hundratals meter ifrån varandra och Saruman skulle inte vetat om Frodo.

Jag skulle tagit med när Sam skonade Gollum vid Domberget.

Jag skulle gjort Saurons språkrör till en människa, och inte till en...ja, vad han nu ska föreställa i filmerna, och Aragorn skulle inte hugga huvudet av honom bara sådär. Möjligtvis skulle de slåss under striden, och så kunde Aragorn döda honom då.

Jag skulle tagit med mer av striden mellan Gandalf och balrogen.

Arwen skulle inte vara med vid vadstället, utan det skulle Frodo få klara själv.

Döda träsken skulle utspela sig på natten och vara mycket läskigare.

Theoden skulle inte vara en grinig gammal surgubbe, utan en mild och ödmjuk gammal man.

Gothmog skulle inte vara en muterad ork, utan en svart numenoran. Kanske skulle jag låtit Gothmog och Saurons språkrör vara samma person (döda mig inte nu).

Skeppet vid de grå hamnarna skulle vara större.

Striden mellan Gollum och Frodo i Domberget skulle vara sett ur Frodos perspektiv, d.v.s. man ksulle se både Frodo och Gollum, och allt skulle vara som i en dimvärld som i första filmen.

Jag skulle slopa alla fåniga Hollywoodrepliker.

Jag skulle förlängt kärleksscenen mellan Faramir och Eowyn.

Håller med förgående talare.
Kanske skulle man kasta in nån hollowoodreplik för att göra bolaget nöjd men inte mycket iaf.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 04, 2005 11:08 pm 
Dvärg

Jag skulle tagit med Fylkes rensning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 05, 2005 1:44 am 
Maia
Användarvisningsbild

Det framgår faktiskt att Denethor har en Palantir, om än otydligt. Men det han säger till Gandalf i tronsalen syftar på det.

Jag skulle lagt till något så att man inte vet om Frodo och Sam är döda eller inte när the Mouth of Sauron visar upp mithrilbrynjan. Det är en av de få grejer som jag tycker skulle varit positivt med behålla bokindelningen i Rohan/Gondor - Mordor. Vi förstår deras vänners oro, men vi vet ju att de lever - eller åtminstone att det inte verkade vara någon fara när vi såg dem fem sekunder tidigare.

Jag skulle inte ha förlagt så mycket av andra boken i tredje filmen. Visst är det svårt när inte tidslinjerna matchar, men man måste tänka på att de inte heller gjorde det i boken. Two Towers kunde få varit lite längre, plus att man kunde halverat Helms Klyfta. Det känns som om den striden pågår i tre evigheter.

Själv skulle jag också ändrat en miljon små detaljer, men det ämnet känns lite uttjatat nu. Roligare att höra om mer omsvepande förändringar folk skulle gjort.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 05, 2005 10:38 am 
Redaktionen

vanja skrev:
Det framgår faktiskt att Denethor har en Palantir, om än otydligt. Men det han säger till Gandalf i tronsalen syftar på det.

Det är dock bara den som har läst boken som kan göra den kopplingen. Filmen ska kunna stå på egna ben -- om avsikten här var att tittaren skulle tolka Denethors uttalande som att han också hade en palantìr så är det alldeles för otydligt för att han/hon ska kunna göra det, och således står inte filmen på egna ben här.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 05, 2005 12:30 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Martinus skrev:
vanja skrev:

Det är dock bara den som har läst boken som kan göra den kopplingen. Filmen ska kunna stå på egna ben -- om avsikten här var att tittaren skulle tolka Denethors uttalande som att han också hade en palantìr så är det alldeles för otydligt för att han/hon ska kunna göra det, och således står inte filmen på egna ben här.

Håller med dig.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 05, 2005 2:04 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Om jag skulle få redigera och peta i PJ's redan befintliga filmer skulle jag definitivt ändra så att Frodo säger "Strider" istället för "Aragorn" då de möts i slutet av ROTK. Har alltid tyckt att det är det enda vettiga och kan inte för mitt liv förstå varför PJ gjorde som han gjorde i just denna pyttelilla, men inte så obetydliga, scen. Hade Frodo kallat Aragorn för "Strider" hade hela historien knytits ihop och därmed kommit närmare tillståndet av fulländning.

((Herregud, vad jag blev sentimental! Blev ju bara glad över att hitta en tråd där jag kunde posta det som jag har gått och stört mig på under en längre tid. :roll:))

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 05, 2005 2:16 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Martinus skrev:
vanja skrev:

Sant. Men min erfarenhet av folk som bara sett filmen (speciellt de som inte blivit bitna) är att de överhuvudtaget inte kommer ihåg eller bryr sig om sådana detaljer. Just detta med palantiren har jag försökt förklara för någon, och hon kom inte ens ihåg att Saruman hade en. Hon hade sett hela episoden med palantiren i Meduseld som förvirrande och förstod inte vad det hade med något att göra.

När jag sedan påminde henne om första filmen började hon komma ihåg så smått. Men då tyckte hon att det var ologiskt att Denethor skulle vetat genom en palantir om Aragorn, eftersom palantirerna var någon sorts direktlänk till Sauron (!). Det intrycket är nog lätt att få det intrycket eftersom alla som man ser komma i kontakt med dem (Saruman, Gandalf, Pippin - i bioversionen) antingen ser ögat eller talar med Sauron. Kanske ville filmskaparna göra det enkelt för dem och ha dem som just det - ett system som bara ledde till Sauron. Men visst hade det blivit enklare för alla om de visat Denethor med stenen.

Jag tror dock att det är en sådan detalj de nämnt på ett sådant sätt att de som läst boken ska förstå, utan att vidare förvirra nybörjare. Kanske inte det bästa sättet att göra det på, men det är så jag tror de tänkt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 05, 2005 2:56 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Beledhel skrev:
Om jag skulle få redigera och peta i PJ's redan befintliga filmer skulle jag definitivt ändra så att Frodo säger "Strider" istället för "Aragorn" då de möts i slutet av ROTK. Har alltid tyckt att det är det enda vettiga och kan inte för mitt liv förstå varför PJ gjorde som han gjorde i just denna pyttelilla, men inte så obetydliga, scen. Hade Frodo kallat Aragorn för "Strider" hade hela historien knytits ihop och därmed kommit närmare tillståndet av fulländning.

((Herregud, vad jag blev sentimental! Blev ju bara glad över att hitta en tråd där jag kunde posta det som jag har gått och stört mig på under en längre tid. :roll:))

När säger Frodo Aragorn?
Jag kan inte komma på att han säger det.

—Voldemort

/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 05, 2005 3:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Man ser att han gör det när de alla kommer och hälsar på honom när han precis vaknat upp igen efter att ha gjort sig av med ringen. När Aragorn kommer in genom dörren ser man tydligt hur han säger 'Aragorn' - men det hörs inte, eftersom hela scenen är i slowmotion med bakgrundsmusik.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 05, 2005 3:02 pm 
The Magnificent

Morningstar skrev:

När händer det? (och vad betyder det?)

Morningstar skrev:

Skulle det inte bli väldigt svårt att veta exakt vad som händer då? Det är ju lite svårt att se Gollum hur Frodos ögon när han hoppar upp bakifrån?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 05, 2005 3:14 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Meriadoc skrev:
Morningstar skrev:

Haha, ja, jag håller med Morningstar om att detta är Legolas kanske sämsta replik (efter "Game over", såklart). Det utspelar sig i vad som i boken är the last debate, alltså då härförarna bestämmer sig för att marchera mot Mordor. I filmen står de alla och talar om denna avledande manöver i flera minuter, och sedan, när de bestämt sig för att ge sig iväg och alla är överrens kommer Legolas... "A diversion!" - som just betyder 'avledande manöver' i det här fallet. Det verkar som om han inte alls har hängt med i konversationen (vilket kan stämma i Orlandos fall...) och sedan slänger in en helt onödig replik.

Det är en i raden av repliker som givit Legolas smeknamnet "Captain Obvious". Andra exempel: "The horses are restless, and the men are quiet." (Dunharrow); "The stars are veiled... Something stirs in the East... A sleepless malice." (Meduseld).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 05, 2005 3:17 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Meriadoc skrev:

När Aragorn har lagt ut sin plan för att anfalla Svarta Portarna och förklarat exakt varför de ska göra detta, att det drar Saurons uppmärksamhet bort från Mordor, så nickar Legolas inastämmande och säger "A diversion", vilket betyder "En skenmanöver". Det är en totalt onödig replik då Aragorn redan har förklarat att det är en skenmanöver, men de låter Legolas säga det en gång till om nu något enstaka pucko i publiken inte skulle fatta. Snacka om att idiotförklara publiken..

Meriadoc skrev:
Skulle det inte bli väldigt svårt att veta exakt vad som händer då? Det är ju lite svårt att se Gollum hur Frodos ögon när han hoppar upp bakifrån?

Alltså, man ska inte se allt ut Frodos ögon, utan det ska filmas på samma sätt som när Forodo tog på sig ringen i Bri. Man ska se alltihop utifrån den skuggvärlden som Frodo befinner sig i när han har ringen på. Grejen är den att jag tycker nästan att det ser lite löjligt ut när Gollum hänger i luften, men det skulle man ju inte behöva göra om man såg det hela från Frodos skuggvärld.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 05, 2005 3:22 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Meriadoc skrev:
Morningstar skrev:

I det sista krigsrådet och det betyder skenmanöver.

—Voldemort

/Viridian

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]