Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis jul 28, 2026 5:17 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad hade J.R.R. Tolkien tyckt om filmerna?
InläggPostat: mån maj 08, 2006 10:42 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Och skulle Tolkien ha mjölkat LOTR som George lucas gör med Star Wars idag?

Jag tror inte att han ville mjölka LOTR.
Det skulle han nog aldrig göra.
Jag tror dom sa att han vart väldigt glad då folk hade köpt hans böcker, men inte var det för pengarna utan för att dom tyckte böckerna var bra och intressanta.
Jag är nästan säker på att J.R.R. Tolkien skulle ogilla filmerna.
Dels för att nästan gång jag läser böckerna kommer jag föreställa mig Viggo Mortensen som Aragorn och IanMckellen som Gandalf och Billy Boyd som Pippin och inte min egna fantasi som jag gjorde innan.
Och sen för att det som jag sa så ville Tolkien att alla ville ha sin egna version av hans böcker, hur dom såg ut och allt sådant.
Det ända som han mjölkade av sagan om ringen var väl att svara på alla beundrar brev från alla fans över hela världen om varelser,platser,kulturer mm.
Detta gjorde han dom sista dagarna av sitt liv också, han höll inte på med nå "Sagan om tänk om Sauron överlevde" bok heller.

Filmerna kommer jag alltid se som hyllningar till allas vår sagoberättare.
nifår också tänka på att det inte är han utan Peter Jacksson som gjorde filmen och inte J.R.R. Tolkien, han hade nog sagt nej. "Media" eller filmbolagen tog hans livsverk och gjorde film av det inte tolkien själv.
När det gäller spel så står det till och med på något spel att det inte "stöds" eller vad det var av Zaentz-någonting-någonting- Company som är Tolkiens bokförlag eller samling och dom inte riktigt gillar det eller va det va.

Kan va mycket fel i denna text men jag har bråttom just nu!
Om denna tråd finns redan så lås denna då :(

http://www.youtube.com/watch?v=kvIgJPoB ... ch=boromir

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 08, 2006 10:44 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Han skulle gillat dem, då de fångar böckernas essens.

Inläggsrubrik: Re: Vad hade J.R.R. Tolkien tyckt om filmerna?
InläggPostat: tis maj 09, 2006 1:44 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

WitchKing skrev:
Om denna tråd finns redan så lås denna då :(

Ja, en tråd i ämnet finns redan under "Personen Tolkien" här.

Jag har också gett omfattande respons på den nästan likalydande fråga som du ställde i Frågespalten :):

Citera:
Det är förstås omöjligt att säga vad Tolkien skulle ha tyckt om de nya filmerna, men en fingervisning finns i ett av hans brev, där han tycker till om ett föreslaget filmmanus som han fick sig tillsänt; brevet finns återgivet som nummer 210 i Letters (några kommentarer finns också i nummer 207). I stora drag kan man säga att Tolkien där går väldigt hårt åt ett manus i vilket stora ändringar finns jämfört med boken. Mitt intryck är att manusförfattaren där hade försökt plocka ned berättelsen till en "lägre" och mer barnanpassad nivå. Vissa objektivt sett tveksamma grepp fanns inskrivna, som att låta örnar bära brödraskapet längre sträckor -- det om något skulle ha gett upphov till frågor om varför örnarna inte hjälpte till hela vägen!

Man kan spekulera i om den konservative Tolkien inte skulle ha klagat en del på all ny teknologi som använts i filmerna. Men det är långtifrån säkert. Det finns många schablonbilder av Tolkien; i själva verket var han en nyanserad och tänkande person -- inte en excentrisk vimsfarbror.

Om reaktionerna i Tolkiens brev på det föreslagna filmmanuset är någon vägledning bör vi kunna gissa att han inte hade uppskattat till synes helt omotiverade ändringar från bok till film, något som det faktiskt finns ganska mycket av hos Peter Jackson. Men samtidigt hade han uttryckt viss förståelse för skillnaderna mellan bokmediet och filmmediet och påtalat att han är lekman på det senare området. Han hade inte underlåtit att säga ett par uppskattande ord om produktionen; kanske något om detaljrikedomen, till exempel i form av inslagen av alviska språk.

Om Tolkien, som du föreslår, skulle ha ogillat filmerna på grund av att deras visuella intryck oundvikligen präglar konsumenternas läsning av boken, skulle han per definition ha motsatt sig varje förslag till filmatisering -- men så var inte fallet. Jag skulle snarare beskriva hans reaktion (i form av vad som framgår i brev och biografier) som avvaktande.

En bra film hade han uppskattat, en dålig hade han sågat.

Just frågan om hur Tolkien skulle ha ställt sig till filmerna finns ordentligt genomdiskuterad i forumet i denna tråd.

Gustav Dahlander

Jag låsen den här tråden.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]