Och skulle Tolkien ha mjölkat LOTR som George lucas gör med Star Wars idag?
Jag tror inte att han ville mjölka LOTR.
Det skulle han nog aldrig göra.
Jag tror dom sa att han vart väldigt glad då folk hade köpt hans böcker, men inte var det för pengarna utan för att dom tyckte böckerna var bra och intressanta.
Jag är nästan säker på att J.R.R. Tolkien skulle ogilla filmerna.
Dels för att nästan gång jag läser böckerna kommer jag föreställa mig Viggo Mortensen som Aragorn och IanMckellen som Gandalf och Billy Boyd som Pippin och inte min egna fantasi som jag gjorde innan.
Och sen för att det som jag sa så ville Tolkien att alla ville ha sin egna version av hans böcker, hur dom såg ut och allt sådant.
Det ända som han mjölkade av sagan om ringen var väl att svara på alla beundrar brev från alla fans över hela världen om varelser,platser,kulturer mm.
Detta gjorde han dom sista dagarna av sitt liv också, han höll inte på med nå "Sagan om tänk om Sauron överlevde" bok heller.
Filmerna kommer jag alltid se som hyllningar till allas vår sagoberättare.
nifår också tänka på att det inte är han utan Peter Jacksson som gjorde filmen och inte J.R.R. Tolkien, han hade nog sagt nej. "Media" eller filmbolagen tog hans livsverk och gjorde film av det inte tolkien själv.
När det gäller spel så står det till och med på något spel att det inte "stöds" eller vad det var av Zaentz-någonting-någonting- Company som är Tolkiens bokförlag eller samling och dom inte riktigt gillar det eller va det va.
Kan va mycket fel i denna text men jag har bråttom just nu!
Om denna tråd finns redan så lås denna då