Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis jul 28, 2026 5:44 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sämsta överföringen i hela trilogin
InläggPostat: fre jan 20, 2006 9:44 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Vilken scen i hela trilogin av filmer tycker ni stämmer sämst med boken?
Vilken scen får det att vrida sig i magen på er?

Jag har alltid tyckt att scenen där Gandalf, Theoden, Aragorn m.fl. rider till Isengård för att "få information" av Saruman är den sämsta hela trilogin. Scenen saknar totalt känsla och är väldigt tillknysslad. Den gjordes väl endast för att Pippin skulle komma över palantiren. Dessutom tycker jag att den oavsett vad Peter Jackson säger borde ha varit i slutet av TTT.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 20, 2006 9:57 pm 
Maia
Användarvisningsbild

"Lembas-incidenten" i trean, där Frodo skickar bort Sam, är inte precis någon höjdare. Urk...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 20, 2006 10:15 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Helms Deeps längd... borde minskat rejält på den och gjort mer av Enternas attack istället. Då kunde man även haft med någon bättre version av Sarumans och Grimas död där också. Saruman borde kommit ut på sin balkong när enterna attackerar och börjat skjuta eldklot mot dem. Trädskägge ser en av sina bästa vänner få en eldboll rakt i kronan och blir rasande, vrålar så hela Isengard mullrar, tar upp en enorm stenbumling och slungar in den rakt mot Saruman och Grima som krossar dem båda. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 20, 2006 10:59 pm 
Sinda

Inte direkt en överföring, men i FotR, då brödraskapet går över en kulle, i en rad, alla ser ascoola och iskalla ut, och huvudtemat (vettefan vad det heter) dånar är bara patetiskt.
Håller med Den stegrande kamelen, och hela slaget vid Pelennor förstörs av de löjliga, gröna, spökena. PJ borde ha visat lite mer hänsyn till folk över 10 och gjort de grå ryttarna lite mer skrämmande.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 20, 2006 11:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Kamelens Lembas-historia är högt upp på listan... en annan:

Porträtteringen av Denethor... han är en dräglande idiot istället för en stolt men förbittrad ädling. Spökarméns uppdykande som Deus ex machina på Pelennors slätt är också tafflig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 20, 2006 11:20 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Instämmer om den rubbade Denethor, och även om spökarmén. Att de är fult framställda rent grafiskt bryr jag mig inte så mycket om, men att de bara rider in och sopar rent slagfältet hur enkelt som helst, och därmed gör rohirrims ritt helt meningslös, är svårsmält.

En annan scen jag retar mig på är den urfåniga när Lavskägge much too hasty gör en 180-graders åsiktssväng på fem röda, bara för att han får se något som han enligt all logik redan borde ha känt till. Och hela den våldtäkten på den entiska sävligheten bara för att Pippin skall få glänsa lite med sin "listiga" plan. (Hur visste förresten Pippin att Saruman hade skövlat skog?)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 20, 2006 11:28 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 31, 2006 1:54 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 20, 2006 11:31 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

OBS! Jag hade tänkt mig att denna tråd skulle diskutera hela scener, inte enskilda irritationsmoment.

Med andra ord vill jag inte läsa kommentarer som att "Gimli var fjantig" eller "Minas Morgul var för grönt".

Måste dock kommentera "Slaget på Pelennors fält". Jag tyckte slaget var kanonbra tills spökarmén dök upp. Kampen mellan Eowyn & Nazgulfursten var mycket spännande. Legolas olifjant-attack var höjden av pinsamhet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 20, 2006 11:52 pm 
The Magnificent

Klaatu skrev:
Med andra ord vill jag inte läsa kommentarer som att "Gimli var fjantig" .

...

Legolas olifjant-attack var höjden av pinsamhet.

Just så eller? :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 21, 2006 12:27 am 
Wavemaster of the World

När Elrond kommer på besök hos Aragorn i trean, och talar om att Arwen är döende och att "hennes livskraft nu är bunden till Ringen...". Jag blundar under/spolar förbi den scenen varenda gång - av allt fånigt och långsökt... Även om det var väl mycket Arwen hela trilogin igenom, tjänade hennes scener i tvåan åtminstone som välbehövda pauser från allt tråkigt fajtande. Här var det bara ett otroligt patetiskt försök till dramatik. Usch, usch, usch.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 21, 2006 12:37 am 
Sinda

Gaah! Scenen mellan Eowyn och Nazgûlen är ju USEL. Har ni sett nazgûlens stridsgissel? Gaah...hela min historiskt korrekta själ äcklas...(för att inte tala om den del av mig som gärna ser att fys-lagarna hålls i en film).
Och alla löjliga scener de har lagt in med Arwen, Eowyn och Galadriel bara för att få med lite fler kvinnor i berättelsen är bara dumt...Varenda scen är överdramatisk och löjlig (särskilt scenerna med Eowyn) och det drar ner på filmerna i allmänhet rejält...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 21, 2006 1:24 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Crumui skrev:
När Elrond kommer på besök hos Aragorn i trean, och talar om att Arwen är döende och att "hennes livskraft nu är bunden till Ringen...". Jag blundar under/spolar förbi den scenen varenda gång...
Jag förstår dig och håller med dig. Aragorn borde ha fått Anduril redan i Riftedal så kunde de ha strukit denna blasfemiska scen.

CasperV skrev:
Scenen mellan Eowyn och Nazgûlen är ju USEL. Har ni sett nazgûlens stridsgissel? Gaah...hela min historiskt korrekta själ äcklas...(för att inte tala om den del av mig som gärna ser att fys-lagarna hålls i en film).
Eowyn VS Nazgulen var ju höjdpunkten under slaget på Pelennors fält om man inte räknar med Theodens tappra tal som verkligen byggde upp för den dödliga kavalleri-attacken. Angående stridsgisslet så måste man betänka att Nazgulen är övermänskligt stark och därför kan behärska ett så överdimensionerat vapen.

CasperV skrev:
Och alla löjliga scener de har lagt in med Arwen, Eowyn och Galadriel bara för att få med lite fler kvinnor i berättelsen är bara dumt...
Jag håller med dig om att scenen i ROTK där Frodo svimmar av och "drömmer" om Galadriel som hjälper honom upp är onödig. Det känns som om de lagt in Cate Blanchett bara för att hon skall få vara med i alla tre filmer.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 21, 2006 2:02 am 
Sinda

Cate Blanchett är ju den enda av de tre skådespelerskorna som är något att ha! Dessutom är ju Galadriel klart tuffast av de tre karaktärerna.
Stridsgisslet SER löjlig ut, och även om man kan han hantera den så är det inget effektivt vapen. Bl.a. är kedjan alldeles för lång, i verkligheten skulle han drämma till sigsjälv var och vartannat slag.
För att inte låta alltför illsinnad mot filmerna ska sägas att Gorbag är bra mycket tuffare i filmen än i boken. Han gör några lite fula stunts, men satan vad han ser skön ut.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 21, 2006 11:17 am 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Tycker ni har sagt det värsta här... Spökarméns erövrande av Pelennor var ju hemskt, Aragorn skulle haft med sig en riktig armé som i boken...

Bra scener? hmm... Det finns ju en del, men några direkta överföringar från boken vet jag inte. Theodens dödstal till Eowyn kanske, fast i boken är det till Merry och så borde det nog varit i filmen också. Men själva talet är bra.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 21, 2006 9:51 pm 
Hobbit

Upplösningen vid Helms klyfta. En ryttarskvadron gör en desperat kavallerichock utför en brant (lycka till med hästarna) mot urukernas väl förankrade spjut. (Ja, jag vet att solen eller Gandalf tittar fram och bländar främsta ledet, men ändå.) Théoden rider ut från andra hållet, men hela dalen kryllar ju av orcher. Ryttarna engagerar bara förtrupperna. Så vad gör de andra tre-fyratusen urukerna, de som står längre bak och trampar? Tja ... de vänder om och flyr, givetvis.

Det kunde kanske ha funkat om Jackson lagt lite krut på att låta Birnams skog dyka upp och demoralisera isengårdingarna. I EE får man några snabba klipp av skogen, men det är så dags.

Sedan håller jag med om Fangorns omotiverade och illa förberedda helomvändning.

CasperV skrev:
Bl.a. är kedjan alldeles för lång, i verkligheten skulle han drämma till sigsjälv var och vartannat slag.

Det kanske han gjorde också? "Ingen man kan skada mig ... inte ens jag själv". :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]