Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör maj 11, 2024 3:16 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Faramir
InläggPostat: fre nov 21, 2003 11:10 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Finns det någon där ute som vet eller anar varför PJ lät Faramir ta Frodo till fånga? Vad vann han på det? (PJ alltså)

En snygg scen med ringvålnaden i Gondor, visserligen, men den uppväger knappast Faramirs förfall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 21, 2003 11:13 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons nov 19, 2003 2:17 pm
Inlägg: 664
Ort: Stockholm
Jag tycker inte om att Faramirs personlighet är så förändrad i filmen....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 22, 2003 12:02 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Han ville nog visa hur mäktig ringen var och att "ingen" kunde stå emot den!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 22, 2003 12:06 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: sön aug 10, 2003 1:12 pm
Inlägg: 459
Ort: Minnesberg
Men... han klarade det ju i boken. Fast om inte Faramir hade blivit påverkad av ringen i filmen hade kanske inte folk fattat varför alla andra blev det när han kunde stå emot den och tro att ringen är mycket svagare och menlösare än vad den är. Eller nått.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 22, 2003 12:07 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
För i filmen framställs nte Faramir som lika mäktig i boken och Boromir verkar mäktigare och han stod ju inte emot!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 22, 2003 12:11 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: sön aug 10, 2003 1:12 pm
Inlägg: 459
Ort: Minnesberg
Mmm... Just det.
Men jag tycker ändå att de kunde ha kommit på något bättre sätt. Episoden i Osgiliath är enbart plågsam att se på.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 22, 2003 6:51 am 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Jag tror att han gjorde det för att visa för publiken hur mycket bättre Aragorn är än alla andra människor. Hela TTT verkar ju ha gjorts om för det syftet. Det klippte ned Éomer roll med 95% av samma anledning och gjorde Theodén till en sur gammal idiot och inte den vise och ädle kung han är i boken.

Jag avskyr filmerna. Allt är så jävla övertydligt.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 24, 2003 11:46 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Hela poängen med Faramir är ju att vara en motvikt till Boromir och visa att de finns goda mäniskor och att alla inte är korumperade. och så tar PJ och gör honom ännu mer sådana. Arghajag

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 24, 2003 5:14 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån nov 17, 2003 7:35 pm
Inlägg: 73
Ort: ljura
jag har för mig att jag läste ngn gång ngn förklaring till hela saken med faramir. men jag har inte den blekaste vad som stod. jag uppfattade det däremot som om hela grejen med faramir och frodo osv var för att presentera faramir mer inför sista filmen.(ständigt denna tanke på de som inte läst böckerna) för att visa skillnaderna mellan honom & boromir. sen går det ju att diskuteras hur väl detta gjordes. men det var min teori jag klängde mig fast vid varje gång jag såg ttt på bio.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 24, 2003 6:45 pm 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 11:02 am
Inlägg: 527
Ort: Stockholm-Ingarö
Udda sätt :roll:

_________________
Gandalf: Now, listen carefully..
..In fact, it's better if you don't speak at all, Peregrin Took.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 24, 2003 7:24 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3823
Ort: Göteborg
Jag har också läst något om det där. Som jag minns det så har PJ anfört två anledningar till Faramirs lite udda beteende.

Det första är att PJ & Co tyckte att det är väldigt viktigt att alla karaktärer utvecklas och inte förblir samma och statiska hela tiden. För att ge rum för F att utvecklas och bli bättre måste han vara lite sämre från början. I RotK kommer han alltså att glida över mer i sitt förträffliga bokjag. (Personligen tycker jag ju att krisen han drabbas av i samband med "The Black Breath", som delvis beror på hans komplicerande förhållande till sin far, ger tillräckligt med dynamik åt personen utan extra handpåläggning...)

Det andra, som väl redan nämnts här, är att ringens makt måste framhållas mer. Om vilken liten gondoriansk kapten som helst kan motstå den, då är den kanske inte så farlig ändå? I boken finns det ju all tid i världen att förklara och nyansera vad det är som gör ringen så farlig, men det kan man inte göra i det snuttiga filmformatet, så man måste överdriva lite istället.

Personligen tycker jag att Faramir och rent allmänt Osgiliath-scenen, tillsammans med det fåniga och "much too hasty" sätt som enterna ändrade sig på, är det sämsta med bioversionen av TTT. Får väl hoppas att det nyanseras lite grann i den utökade.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 24, 2003 8:52 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån nov 17, 2003 7:35 pm
Inlägg: 73
Ort: ljura
det var ungefär det jag hade uppfattat med. ska se om jag kan luska fram vart jag läste det bara. var väl rätt exakt ett år sen jag läste det, när jag var som mest upprörd över saken.

jag tror att förändringen av faramir var det jag var mest besviken på med ttt med och jag gick från att absolut avsky den till att acceptera den till att hoppas på extended.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 24, 2003 10:47 pm 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 11:02 am
Inlägg: 527
Ort: Stockholm-Ingarö
Det är ganska otroligt. Det var ett helt årsedan, som Nil skrev.
Det är svårt att föreställa sig att det var så längesedan man såg filmen för första gången!
Premiärdagen kommer jag så väl ihåg, både innan och efter själva biobesöket *faschinerande*!

Men i alla fall. Här sitter vi nu, ett år senare, och diskuterar felen. Det kan inte vara många filmer som omdiskuteras så mycket!? Det är ju ännu ett bevis på att man verkligen gillar filmerna och har koll på dem, även om det är "felen" som diskuteras :D

_________________
Gandalf: Now, listen carefully..
..In fact, it's better if you don't speak at all, Peregrin Took.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2003 9:23 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Citera:
Det ärju ännu ett bevis på att man verkligen gillar filmerna och har koll på dem, även om det är "felen" som diskuteras


Nja, de är snarare ett tecken på att man tycker om de som filmerna baseras på och inte kan låta bli saker som har med de och göra.
(eller att man är machositisk av sig, några verkar *väldigt* machositiska, och jag tror Aslak vet att jag menar honom (; )

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2003 10:00 am 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
:oops: Pinsamt, pinsamt: Här Jag möjligen förolämpats men vet det inte med säkerhet då Jag inte vet vad machositisk betyder. Så var snäll och upplys Mig, tack!

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010