Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 2:28 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 14, 2008 10:52 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Älva skrev:
Jag hade svårt med Elrond i början men han växte in i rollen och nu har jag svårt att se en annan än honom. Han funkar eftersom han är halvalv, ananrs hade han varit lite väl rynkig. :)

Arwen fungerar bara sämre och sämre, inte för att jag sett henne i någon roll tidigare men hästansikte och alver går inte ihop för mig.


Jag visste inte att Aragorn gillade hästar på det sättet :lol: :twisted:

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 14, 2008 4:09 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Älva skrev:
Jag hade svårt med Elrond i början men han växte in i rollen och nu har jag svårt att se en annan än honom. Han funkar eftersom han är halvalv, ananrs hade han varit lite väl rynkig. :)


Fast jag uppfattar det som att Tolkien menade att de halvalver som valde odödlighet blev alver i allt väsentligt, inklusive utseende. Men det kan ju vara en smaksak...

Liv Tylers lite speciella utseende gör att hon passar rätt bra som alv ändå, tycker jag. Hennes skådespeleri är det lite sämre med, och Arwens roll i filmmanuset är emellanåt en katastrof.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 18, 2008 5:20 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Jag vet inte varför, men det är någonting med Livs läppar (tycker jag) som skriker "o-alviskt" (förlåt, men det är i alla fall hur jag känner.) :?

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 18, 2008 6:16 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Madde av Fylke skrev:
Jag vet inte varför, men det är någonting med Livs läppar (tycker jag) som skriker "o-alviskt" (förlåt, men det är i alla fall hur jag känner.) :?


Det kan jag hålla med om. Gillar alls inte modetrenden med stora läppar. Botox passar bäst på tereg!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 28, 2010 3:22 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 28, 2010 2:57 pm
Inlägg: 42
Ort: nått träsk
Frodo:Danny Divito
Gollum:Jim Carrey
Legolas:Macaulay Culkin
Boromir:Chuck Norris
Merry:Sylvester Stalone
Eomer:Ben Affleck
Aragon:Steven Seagal (min favo skådis)
Galadriel:Celine Dion
Eowyn:Anastacia
Sauruman:Arnold
Faramir:Matt Damon
Witchking:dolph lundgren
Pippin Van damme
Haldir:Dicaprio
Sauron:bella lugosi
Arwen:Wacko
Gandalf:Roger Moore
Tom Bombadil:chevy chase
Elrond:Kevin Costner
Theoden:Bill Murray
Sam:Jackie Chan
denethor:Richard Gere
Grima:steve buscemi
Gimli:eddie murphy
the kid in minas tirith: the I see dead people kid.
Rosa:Whitney Houston
Urukhai captain:Hulk Hogan
Celebron:Mike Hamill
Bilbo:the dvärgen i twin peaks
Treebeard:jätten i twin peaks

_________________
frodo å feanor va kompisar....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 22, 2010 12:43 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: ons okt 08, 2008 10:08 am
Inlägg: 46
Ort: Vaxholm
arwen har lösöron skrev:
Frodo:Danny Divito
Gollum:Jim Carrey
Legolas:Macaulay Culkin
Boromir:Chuck Norris
Merry:Sylvester Stalone
Eomer:Ben Affleck
Aragon:Steven Seagal (min favo skådis)
Galadriel:Celine Dion
Eowyn:Anastacia
Sauruman:Arnold
Faramir:Matt Damon
Witchking:dolph lundgren
Pippin Van damme
Haldir:Dicaprio
Sauron:bella lugosi
Arwen:Wacko
Gandalf:Roger Moore
Tom Bombadil:chevy chase
Elrond:Kevin Costner
Theoden:Bill Murray
Sam:Jackie Chan
denethor:Richard Gere
Grima:steve buscemi
Gimli:eddie murphy
the kid in minas tirith: the I see dead people kid.
Rosa:Whitney Houston
Urukhai captain:Hulk Hogan
Celebron:Mike Hamill
Bilbo:the dvärgen i twin peaks
Treebeard:jätten i twin peaks



NEJ!!! snälla säg att du inte menar det med vissa förslag D: :shock: :lol:

_________________
Vanda sina termaruva Elenna nóreo alcar enyalien ar Elendil Vorondo voronwë. Nai tiruvantes i hárar mahalmassen mi Númen ar i Eru i or ilyë mahalmar eä tennoio


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 22, 2010 1:30 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör maj 29, 2010 9:48 am
Inlägg: 18
Madde av Fylke skrev:
Jag vet inte varför, men det är någonting med Livs läppar (tycker jag) som skriker "o-alviskt" (förlåt, men det är i alla fall hur jag känner.) :?


Hur vet ni hur alver ser ut? Det gjorde bara tolkien.......


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 23, 2010 4:15 pm 
Offline
Uruk
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 25, 2010 2:02 pm
Inlägg: 19
Jag förställer mig alver så övernaturligt supervackra och felfria så att det knappast kan finnas någon människa på jorden som passar i en sån roll...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om ni fick ändra rollbesättningen?
InläggPostat: tis sep 28, 2010 8:48 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Om jag får be så finns alver med i den nordiska mytologin och även på irland så finns gamla myter om ett älvafolk som liknar alver i mångt och mycket. När det gäller mytiska väsen så får man bilda sig en egen tolkning. :mrgreen:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om ni fick ändra rollbesättningen?
InläggPostat: tis sep 28, 2010 10:19 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Älva skrev:
Om jag får be så finns alver med i den nordiska mytologin och även på irland så finns gamla myter om ett älvafolk som liknar alver i mångt och mycket. När det gäller mytiska väsen så får man bilda sig en egen tolkning. :mrgreen:
Fast Tolkien var noga med att påpeka att hans alver inte liknar de i irländsk tradition. Det var därför han var så tveksam till att använda ordet elf/elves i historierna om Arda.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om ni fick ändra rollbesättningen?
InläggPostat: tis sep 28, 2010 3:07 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Nordiska mytologin då. Han var ju själv väldigt intresserad,

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om ni fick ändra rollbesättningen?
InläggPostat: tis sep 28, 2010 6:22 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Älva skrev:
Nordiska mytologin då. Han var ju själv väldigt intresserad,
Ja, det var han, men alverna som beskrivs i de isländska sagorna uppfattar inte jag som så lika Tolkiens. Sedan skiljer Eddan på ljus- och mörkalver, och det har Tolkien garanterat tagit till sig, men han verkar i övrigt inte följa mallen. Övriga norden verkar mer ha vättar och troll än just alver. Älvor däremot, men det är ju en annan sak om man avser de små flygarna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om ni fick ändra rollbesättningen?
InläggPostat: ons jan 19, 2011 8:53 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
En motargumenterare är aldrig sen? (2-3 år, håhå jaja)

1) Liv Tyler skall inte få fullt så mycket kritik i min mening.
Anser hon ser väldigt rätt ut. Hon har faktiskt ett ganska egensinnigt ansikte och kroppsformer som är långt från våra moderna perverterade anorexiaideal, tillsammans speglar en för mig trovärdig forna skönhet (i en tid de de flesta människor antagligen hade 3 tänder och löss).

Viktigare är dock att hon förmedlar en känsla av handlingskraft, styrka och okuvlighet (för mycket gnälliga scener tyvärr efter film 1, men filmerna dränks i sådana tillfogade och "hitte på"-scener).
Det är helt rätt för en dotter av Fingolfins/Finarfins/Thingols/maiars/Beors/Hadors ätt. Eloge från min sida!
Nu kan man klaga på att hon fick Glorfindels roll, men det är korrekt ur filmperspektiv då hon är av vidare betydelse och inte G, men jag är lite glad att Arwen fått lite av Luthiens kvaliteter.
Luthien kämpade ohämmat & gav sig t.o.m in i Morgoths hovsal (!) för Berens skull men Arwen sitter hemma och chillar tills Aragon blivit kung och massa kosing, då passar det att komma trippandes!? :wink:


2) Hugo Weaving som Elrond är ett korrekt rynkat val, eftersom vi måste minnas att filmen skall kunna ses av alla, även dem som inte lärt känna alvernas sanna väsen genom böckerna först. Hur många som tyckte Legolas var "cool" skulle spontant trott att han antagligen var några tusen år gammal?
För att kombinera känslan av alverna som ett odödligt ungdomligt folk men samtidigt skapa känslan av att herr Elrond faktiskt är RIKTIGT gammal räv som sett och gjort det mesta och mött de flesta behövs någon med Weavings utseende. Inte gammal men inte ung heller.
Det vore svårsmält att SE (till skillnad från att föreställa sig så som genom läsning) en "slyngel" sitta och vara alvkungen... :?

Det enda alternativ jag ser till honom om man vill ha ett ungdomligt, odödligt utessende vore nog Stuart Townsend spontant, tänker på hans underbara prestation i Queen of the Damned (som helt förstörs av manusförfattarna och de kvinnliga menlösa motspelerskorna), den har ju dock några år på nacken (men Stuart var för ung för att få spela Aragon haha :mrgreen: ).

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om ni fick ändra rollbesättningen?
InläggPostat: tis apr 26, 2011 9:27 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag är fortfarande en motståndare mot Liv Tyler. Jag gillar alverna som mer slanka och lite överjordiska i sitt utseende. Alltså något som skiljer sig mot människorna. En människa kan ha mer runda former och hon hade passat som hobbit. Men mina personliga alver har mer skarpskurna och finlemmade drag.

Då jag har en rätt extrem smak över lag så har jag svårt att hitta skådespelare (jag känner till) som passar i någon av rollerna. Personligen anser jag ju att Lee hade gjort sig bättre som Gandalf. (Den trollkarlen som jag såg för min inre syn.)

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om ni fick ändra rollbesättningen?
InläggPostat: ons apr 27, 2011 9:28 am 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
Jag skulle byta ut följande:

Liv Tyler som Arwen (För dålig rakt igenom och ser definitivt inte alvisk ut. Om vi nu ska tala om utseende eftersom de flesta verkar göra det så ser hon heller inte så bra ut och om det är någon i filmen som borde göra det så är det Arwen.)
Orlando Bloom som Legolas (Ingen strålande skådespelare direkt. Hade varit trevligt med en mer diskret Legolas, någon som kunde spegla mångtusenårigt vetande och vara mindre actionhjälte.)
Karl Urban som Eomér (Nu gör han inte någon dålig insats direkt men han ser inte alls ut som jag tänkte mig Eomér. Jag skulle vilja se en ung man med linlugg och normal kroppsbyggnad. Inte ett råbarkat muskelberg á la Urban.)

Sen är jag lite tveksam inför:

Elijah Wood som Frodo (Mesig ibland, och lite väl "snygg".)
Hugo Weaving som Elrond (Mr.Anderson.. Jag menar Frodo!)
John Noble som Denethor (Kanske snarare vilken roll han fått att spela, snarare än att han passar dåligt i den.)
David Wenham som Faramir (Känns väligt olik Boromir. Han skulle gärna fått vara lite stiligare. Men jag gillar samtidigt Wenham på något vis, svårt.)

Annars tycker jag att de flesta passar som hand i handske för sina roller.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010