Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån aug 24, 2026 2:52 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Snacka om nerskrivning!!
InläggPostat: mån dec 15, 2003 2:31 am 
Uruk

Visste inte riktigt i vilket forum jag skulle posta den här tråden, men det blev här i alla fall...

Läste precis en kort artikel på Aftonbladets "ringen-sajt" där de beskriver "hela Ringen-trilogin på 30 sekunder". Något värre tror jag aldrig jag har sett!! :o När man läser det låter det ju som om Tolkiens mästerverk vore en B-film med Jean-Claude Van Damme. Eller vad sägs om det här:

"De knallar och går. Ett oräkneligt antal orcher och en balrog skinkas upp innan Frodo och polaren Sam skiljs från sina kompisar."

... Aftonbladet :evil:

http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,404161,00.html

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 15, 2003 2:46 am 
Maia

Jag läste aftonbladets artikel, och den är hemsk.
När man läste den lät det som om det var dumt att läsa böckerna, det räcker med att läsa artikeln...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 15, 2003 10:02 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

OscarS skrev:
När man läser det låter det ju som om Tolkiens mästerverk vore en B-film med Jean-Claude Van Damme.

Blasphemy!!!!!

Det hade varit mer korrekt att jämföra Jacksons filmer med Van Damme.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 15, 2003 8:24 pm 
Uruk

Ni är inte bekanta med begreppet ironi ?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 1:59 am 
Maia
Användarvisningsbild

Ähum... det hela är ett s.k. skämt. Även om man kanske inte tycker det var speciellt roligt eller fyndigt, så behöver man ju skjuta upp sig i omloppsbana.

Se för övrigt Ringen-krönika fick fansen att se rött ur DN om tolkienfanatikers tråkiga reaktioner på VK's krönika. Det känns som det vore aktuellt även här.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 4:29 pm 
personligen tyckte jag att det va lite kul :lol:
men dendär artikeln, Sagan om ringen ska bli bok :lol: tror man på det, ja då tycker jag att man får skylla sig själv..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 10:15 pm 
Uruk

Eh... nu hänger jag inte med riktigt. Jag läste den där "sammanfattningen" på Aftonbladet.se. Ni menar alltså att den bara är ett skämt?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 21, 2003 6:07 am 
Sinda
Användarvisningsbild

OscarS skrev:
Eh... nu hänger jag inte med riktigt. Jag läste den där "sammanfattningen" på Aftonbladet.se. Ni menar alltså att den bara är ett skämt?

Nog får vi anta att det var avsett som humor, för annars tvivlar jag på sinnestillståndet hos journalisten ifråga. Han kanske har ont i magen? ;-)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 21, 2003 11:25 am 
Hobbit

OscarS skrev:

Det är väl det som är det roliga, dvs att det inte är ett skämt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 21, 2003 3:05 pm 
Uruk

Storyn i LOTR är ju egentligen extremt simpel. Den tar inga större svängar. Målet är detsamma hela tiden - att förstöra ringen. Om man bortser från The Scouring of the Shire, som inte är med i filmerna vill säga.

Men det är inte den övergripande storyn som är det viktigaste i en bok. Det är känslan man uppfylls av medan man läser den. Och den kan du aldrig förmedla på 30 sekunder. Den kan bara upplevas genom att läsa böckerna sida för sida.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 22, 2003 12:17 pm 
Östring

Eh, vadan all upprördhet? Tyckte texten var lite smårolig.

And I said would he take the bloody thing, and he said he'd be dammed to Hell if he could, and he asked would I, my dear hobbit, take the fecking thing, all the way, away from the Shire, yes, to put it in the fire, and I said yes, I said yes, I will yes.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 30, 2003 2:15 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Detta är ytterligare ett exempel på när Aftonbladet försöker vara roliga men fullständigt misslyckas och i processen får sig själva att framstå som fjantar. Likt TV4 ska de jämt vara så "himla" fyndiga och kommentera de mest absurda ämnen.

Jag kan inte tänka mig att någon tycker om eller ens små-ler åt artiklar som "Hey Britney (Spears), vem i Brandsta City Släckers gillar du" och "Lillbabs förtvivlad, hennes kusins fru tremennings farfars frillobarn stukade lilltån".
Vem bryr sig?

Tänk om den nämnda tidningen kunde hålla på med vad de ska d.v.s. seriös journalistik och inte agera Kvinnoblaska.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 30, 2003 3:54 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Klaatu skrev:
Tänk om den nämnda tidningen kunde hålla på med vad de ska d.v.s. seriös journalistik och inte agera Kvinnoblaska.

Kan du klandra dem? Det är väl inte deras fel att det svenska folket är mer intresserade att läsa om Big Brother Linda, Carola och Kungafamiljen än de sköna konsterna eller vad som händer i t.ex Irak eller på Västbanken.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 30, 2003 12:40 pm 
Sinda

Citera:
Klaatu wrote:

Feanor wrote:
Kan du klandra dem? Det är väl inte deras fel att det svenska folket är mer intresserade att läsa om Big Brother Linda, Carola och Kungafamiljen än de sköna konsterna eller vad som händer i t.ex Irak eller på Västbanken.

Kanske lite off topic? Kan dock inte låta bli att komentera. Ca: hälften av alla jag känner har slutat köpa Aftonbladet och Expressen på sista tiden pga allt skvaller. Är det inte så att försäljningssiffrorna går ner? (jag vet inte)

Hursomhelst tycker jag att Aftonbladet har skrivit ganska mycket om Härskarringen, sen filmerna kom ut. Den där Jens Petersson (eller vad han heter) verkar vara en riktig Tolkienfanatiker.

I hope someday you'll join us
And the world will live as one

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 30, 2003 8:51 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Fëanor: Svenska folket behöver i så fall prioritera om vad som är viktigt i livet. Big Brother Lindas senaste utvik eller det korrupta Sverige som allt mer påverkar oss alla. De som tycker det förstnämnda kan ta sitt pick och pack och flytta från vårt avlånga land. :evil:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]