Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons jul 29, 2026 5:18 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 146 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Så - vad tyckte du om filmen?
InläggPostat: ons dec 17, 2003 10:06 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Nu har premiärdagen äntligen kommit, och en efter en kommer vi väl alla att se (eller har redan sett) Sagan om konungens återkomst.

När du nu har sett filmen - vad tyckte du? Blev du överväldigad eller besviken? Var det en stor upplevelse, eller tänkte du mest på allt som de strukit? Vad var bäst? Vad gillade du sämst? Och så vidare, och så vidare.

Skriv något här. Kort eller långt spelar ingen roll. :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 17, 2003 10:41 am 
Vala
Användarvisningsbild

Den var otrolig!
Vart ska man börja?

De första filmerna var bra och uppbyggande, man fick lära känna karaktärerna. Sagan om Konungens Återkomst slöt allt samman. Man fick följa med de andra karaktärernas öden till slutet. Allt slöts samman (vilket i och för sig inte är så konstigt).
Filmen var maffig. Och som sagt; tyckte man att slaget vid Helms Deep var stort så har man maffigare slag att vänta! I Sagan om de två Tornen tyckte jag nästan att salget var för stort och tog upp för stor del av filmen. Men i RotK hände så mycket samtidigt och om inte slagen hade tagit upp tiden skulle det blivit helt fel! Sagan om Kunungens Återkomst är ju slag!
Man fick verkligen synen av att Frodo inte skulle ha klarat det utan Sam, och hur verken Merry eller Pippin ville ge upp kampen, hur Gimli och Legolas ville kämpa vid Aragorns sida.. MÅNGA BRA SCENER!

Och som Gustav skrev i sin ressension så finns det ju en del "fel".
Den största saken jag störde mig på var att slaget vid Pellenors slätt var alldeles för ljust (vilket Farbror Tora håller med om).
Det finns ju såklart fler fel, men om man som Gustav skrev:

Ressensionen skrev:
Det negativa dränks
Men finns det då ingen negativt att säga? Jodå, det går att störa sig på en hel
rad saker. Ändringar från boken och mindre snedsteg finns ju som sagt, även om
de med råge dränks i det samlade intrycket.

Vad ska man säga? Filmen var underbar.. alla händelser, deras tapperhet och inte tala om slutet vid Grå Hamnarna..

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 17, 2003 10:41 am 
Maia

jag tyckte filmen var väldigt bra men det jag saknade var Denethor och Palantiren. och det va alldeles för ljust vid slaget om Minas Tirith... men den va sååå underbar!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 17, 2003 11:13 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

förfesten var ehmm.. lätt frågesport, utgående från en Ohlmarks bok om Tolkiens verk. (brrrr). Svåraste frågan "Vilka årtal utkom böckerna på Svenska" . Fast jag och Kata hade rätt på den frågan med... (vi liksom vann)

filmen då, ja bra men de fanns en hel del små besvikelser och saknader.
Denethors död är ju totalförstörd

hemska Arwen visioner

och ermm "Alverna förlenar Bilbo äran att åka över hamnarna på de sista skeppet". Alverna! suck suck

men klart bäst

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 17, 2003 11:17 am 
Avar
Användarvisningsbild

sååååååååå glad att jag har biljetter för
16:00 idag
och
16:00
i morgon också
:)
mera Midgård! :)

*ler drömskt*

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 17, 2003 12:36 pm 
Dvärg
Användarvisningsbild

humhum..jag har lite svårt att uttala mig om vad jag tyckte var bra av filmen, men bad taste-orken var rätt söt, fast karikatyren av tolkien på slutet var å andra sidan rätt låg. mycket hade kunnat göras bättre och maffigare, eowyn fick inte riktigt utrymme nog att bli så ball som hon skulle kunna varit. jag väntar nog på ee istället, innan jag utger någon samlad åsikt om filmen. det var så mycket som kändes avkapat och på slutet satt jag och oroade mig något fruktansvärt över att slutet skulle förvrängas, fast det ordnade ju sig rätt bra, Frodo lämnade åtminstone Midgård. Arwen var med en hel del, rätt mesigt tycker jag och termitspökena var väl ändå lite väl duktiga?

Var det PJ som lufsa runt på ett av piratskeppen när man fick se dem första gången? tjock man med skägg och piska tror jag..

usch så osammanhängande, får bortförklara det med att jag kastade mig över boken så fort jag kom hem så jag har inte fått en blund ännu...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 17, 2003 12:49 pm 
Maia

Den var underbar!
Jag tyckte inte riktigt om början på filmen. Känndes onödigt att få se hur ringen hittades, det känndes som om man sätt det redan. Arwen var, som vanligt, med alldeles för mycket. Jag hadde velat se mer av Eowyn och Saruman, men vi får med säkerhet att se mer av dem i extended. Scenen där sam och Frodo tror att de ska dö i slutet av filmen var så sorglig, och bra. Filmen har sina brister, men den är otroligt bra...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 17, 2003 1:09 pm 
Redaktionen

Den var bra. Inte tillräckligt för fantastisk, men iaf klart godkänd. Mycket var fantastiskt (Rohirrim som vrålar Death!Death!Death!och sedan rider iväg) men sedan var det en övervägande del onödiga småmissar och konstigheter. Arwen döende? Eowyn vaknar upp ur sjukdom kommer av the black breath och har en gråtscen (de trodde ju för 17 att hon var död!) Sauron som talar alviska (jaja bara några ord, men ändock) osv. Men Galadriels min när hon kliver på skeppet gör att jag förlåter allt.
Oj det blev en massa spoilers härs.. :oops:

I Aear cân ven na mar

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 17, 2003 3:20 pm 
Hobbit

oj. jag undrar om jag egentligen har smält det här tillräckligt ännu för att kunna uttala mig.
eftersom jag inte är ngt fan av överaskningar så hade ajg letat upp alla spoilers jag kunde finna innan. så jag satt rätt tryggt i biomörkret och kände att jag för första året kunde slappna av.

och när jag gick därifrån..well, när jag gick från TTT tittade jag mig omkring i biosalongen och alla miner verkade spegla ungefär vad jag kände. dvs, ingenting. nu när jag gick därifrån log alla och skrattade och kramades. det var rätt underbart.

hrm. dock satt jag och verkligen bad böner i mörkret om att de inte skulle sjabbla bort angmar vs eówyn. suck.

för mkt arwen som vanligt, ja.
för lite eówyn, men jag hoppas som vanligt på ee.
för mkt ljusa dagar, vilket de flesta verkar störa sig på.
och vad i helvete hände med Denethors död? det var det löjligaste i hela filmen tyckte jag nog :/

den kändes som ngn skrev väldigt..avklippt. men det har de väl alla gjort innan ee. tycker ändå att de fick emd så mkt de nu kunde, med tanke på tiden.

aya. helt klart den bästa av de tre, enligt mig.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 17, 2003 5:10 pm 
Sinda

Den bästa av de tre tycker jag, även fast det inte var en del fel.
Hur kan Merry egentligen rida med de andra till Svarta porterna efter att ha knivstuckit Häxmästaren? Och att Arwen var bunden till Ringen?

Men trots det så var den otroligt bra. Många bra scener tex. när de tänder vårdkasarna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 17, 2003 5:18 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Elrohir skrev:
Och att Arwen var bunden till Ringen?

Vad då bunden till Ringen?

Elrohir skrev:
Hur kan Merry egentligen rida med de andra till Svarta porterna efter att ha knivstuckit Häxmästaren?

I filmen så har de inte sagt något om att man blir skadad om man skadar en Nazgûl. Så om Merry inte följde med så skulle publikens hjärnor överhettas. Fast å andra sidan så följer ju inte Éowyn med. Eller?

Senast redigerad av Fëanor lör okt 27, 2007 7:50 am, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 17, 2003 5:39 pm 
Sinda

Aslak skrev:
Elrohir skrev:
Och att Arwen var bunden till Ringen?

Vad då bunde till Ringen?

När Elrond kommer med svärdet säger han att Arwen är sjuk "därför att Sauron växer sig starkare". Eller något sådant. Det känns ganska töntigt. Varför skulle hon vara bunden till Sauron och Ringen?

Aslak skrev:
Elrohir skrev:
Hur kan Merry egentligen rida med de andra till Svarta porterna efter att ha knivstuckit Häxmästaren?

I filmen så har de inte sagt något om att man blir skadad om man skadar en Nazgûl. Så om Merry inte följde med så skulle publikens hjärnor överhettas. Fast å andra sidan så följer ju inte Éowyn med. Eller?

Nej, inte vad jag såg.
Man får se att de får ont efter att ha stuckit honom men inget mer. Häxmästarens död är ju också ganska konstig. Han krymps ihop som en skrotat bil nästan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 17, 2003 5:47 pm 
Snaga
Användarvisningsbild

Har nu äntligen fått stilla min nyfikenhet och hunger efter två års väntan. Och resultatet var inte något annat än enastående. Filmen var vacker, lugn och romantisk, samtidigt som den var våldsam och mördande. Peter Jackson har min välsignelse över alla sina framtida filmer och särskilt då Bilbo... :)

Några av favoritscenerna var dessa:

Rohirrim rider ut från Dunharrow.

Gwaihir och hans Örnar kommer till Morannon.

Samwise Gamgee stormar Tändernas Torn ensam.

Några av de missar man fann dåliga var:

Celeborn följde med Galadriel till Aman.

Éowyn syntes för lite.

Arwen syntes för mycket.

Men i det stora hela var jag mycket nöjd med filmen. Och hur skulle man kuna vara något annat efter den upplevelsen... :?:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 17, 2003 5:56 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Thorondor skrev:
Samwise Gamgee stormar Tändernas Torn ensam

Jag antar att du menar Cirith Ungol då Tändernas Torn är de två tornen vid de Svarta Portarna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 17, 2003 6:05 pm 
Snaga
Användarvisningsbild

Tusan Jämmerspikar och Huggormsföda... :oops:
Du har alldeles rätt, det var jag som skrev fel.
Men scenen är i alla fall imponerande som få!

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 146 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]