Den var otrolig!
Vart ska man börja?
De första filmerna var bra och uppbyggande, man fick lära känna karaktärerna. Sagan om Konungens Återkomst slöt allt samman. Man fick följa med de andra karaktärernas öden till slutet. Allt slöts samman (vilket i och för sig inte är så konstigt).
Filmen var maffig. Och som sagt; tyckte man att slaget vid Helms Deep var stort så har man maffigare slag att vänta! I Sagan om de två Tornen tyckte jag nästan att salget var för stort och tog upp för stor del av filmen. Men i RotK hände så mycket samtidigt och om inte slagen hade tagit upp tiden skulle det blivit helt fel! Sagan om Kunungens Återkomst är ju slag!
Man fick verkligen synen av att Frodo inte skulle ha klarat det utan Sam, och hur verken Merry eller Pippin ville ge upp kampen, hur Gimli och Legolas ville kämpa vid Aragorns sida.. MÅNGA BRA SCENER!
Och som Gustav skrev i sin ressension så finns det ju en del "fel".
Den största saken jag störde mig på var att slaget vid Pellenors slätt var alldeles för ljust (vilket Farbror Tora håller med om).
Det finns ju såklart fler fel, men om man som Gustav skrev:
Ressensionen skrev:
Det negativa dränks
Men finns det då ingen negativt att säga? Jodå, det går att störa sig på en hel
rad saker. Ändringar från boken och mindre snedsteg finns ju som sagt, även om
de med råge dränks i det samlade intrycket.
Vad ska man säga? Filmen var underbar.. alla händelser, deras tapperhet och inte tala om slutet vid Grå Hamnarna..