Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre maj 17, 2024 2:44 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jag blir så förbannad!
InläggPostat: fre dec 19, 2003 7:26 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Läste en artikel i dagens aftonbladet där de har låtit läsarna rösta om olika ämnen bl. a. "största hjälten". Den undersökning som mina ögon drogs till var: Vilken är bäst, böckerna eller filmerna? Resultatet var att 52 % tyckte att filmerna var bättre! Jag blir så förbannad, de som röstat på filmerna kan ju inte ha läst böckerna. Det värsta var nog ändå att Aftonbladet hade mage att skriva: [i]JRR Tolkiens böcker är fortfarande mycket populära trots hård konkurrens från filmerna. De är ju inte ens jämförbara, filmerna är en skugga av böckerna


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 19, 2003 10:39 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:19 pm
Inlägg: 311
Ort: ö-vik
Läste också det... :evil:
Alla konstiga människor som inte har läst böckerna röstar ju förstås på filmerna. Hur man ens kan tänka att filmerna är bättre än böckerna är ju konstigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 19, 2003 11:06 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Det kan ju faktiskt hända. T.ex när det gäller Jaws så tycker Jag att filmen är bättre än Peter Benchleys sömnpiller till bok. Han är en jävla skitförfattare.

När det gäller LotR så kan Jag inte tänka Mig att någon som läst böckerna tycker att filmerna är bättre. Inte nog med att de är dåliga filmatiseringar (1,2) av Tolkiens bok, men TTT-filmen är dessutom en usel film. En klichéfylld, övertydlig, Aragorn-fixerad actionkomedi. Beskrivs bäst med ordet Braindead.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Senast redigerad av Fëanor fre dec 19, 2003 11:30 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 19, 2003 11:19 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Böckerna är minst 10 ggr bättre


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 20, 2003 9:00 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Citera:
En klichéfylld, övertydlig, Aragorn-fixerad actionkomedi.


Då kan du ju glädjda dig åt att Aragorn är med betydligt mindre i film 3, samt att skämten haglar mindre tätt.

Citera:
Beskrivs bäst med ordet Braindead.


...som för övrigt var en ganska underhållande film, om jag minns rätt. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 20, 2003 1:01 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Danne skrev:
Då kan du ju glädjda dig åt att Aragorn är med betydligt mindre i film 3, samt att skämten haglar mindre tätt.


Hallellujah!


Danne skrev:
...som för övrigt var en ganska underhållande film, om jag minns rätt.


Det är inte Min typ av film.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 20, 2003 3:06 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 22, 2003 11:32 pm
Inlägg: 685
Ort: Helsingborg
Aslak! Har Du bytt namn Du också? :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 20, 2003 3:36 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Ja. För att fira att Jag passerat 400 posts och 19 år så bestämde Jag Mig för att byta till ett mer Tolkienistiskt namn. Självklart så tog Jag ju då namnet Fëanor, då han, strax före Túrin, är den i Arda som är mest lik Mig.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 20, 2003 4:24 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Har den äran, o Fëanor!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 20, 2003 5:08 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
We thank thee, loyal subject. Now get thee back to thy duties!

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 20, 2003 6:09 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 20, 2003 10:13 am
Inlägg: 1981
Ort: Hemma
man ska intejämföra filmenra med böckerna. filmerna är baserade på boken, dom följer inte böckerna helt. man ska se dom med olika ögon

personligen så vet jag inte vilket som är bäst. jag älskar böckerna. tycker dom är helt underbara, men filmerna är så himla bra gjorda att jag inte ser något som helst negativt med att dom gjordes. men folk som inte har läst böckerna kan ju inte dirket säga att det är filmerna som är bäst...vad fan vet dom om det?

_________________
Zis is ze German Coastguard. What are you zinking about?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 20, 2003 7:21 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: fre nov 07, 2003 12:39 pm
Inlägg: 11
Det är egentligen en meningslös jämförelse. Böckerna och filmerna berättar visserligen (i stort sett) samma historia, men de är bra på helt olika sätt. Böckerna innehåller massvis av detaljer som aldrig går att få med i en film, och i och med att man läser dem i sin egen takt och gör upp sin egen bild så blir det mycket mer personsligt att läsa dem.

Filmerna har samtidigt flera klara fördelar. Dels är så fruktansvärt snygga att man aldrig hade kunnat föreställa det sig själv medan man läser böckerna. Dessutom är slagen betydligt coolare och många gånger mer spännande. Vidare så tar filmerna "bara" 10-11 timmar (beroende på versionen) att se igenom, medan böckerna tar klart längre tid och en normal person därmed inte orkar med att läsa igenom dem hur många gånger som helst. Filmerna är klart mer lättillgängliga på det sättet.

Och sist men inte minst, så hade jag aldrig fått för mig att börja läsa The Lord of the Rings över huvud taget om det inte varit för releasen av filmerna. Och med tanke på att försäljningen av böcker tiodubblats under de senaste åren jämfört med 1999 så verkar jag ju inte direkt vara ensam om detta. Även om böckerna alltid kommer vara det ojämförliga originalet så har vi mycket att tacka Peter Jackson för. Jag såg först The Fellowship of the Ring, sedan läste jag igenom trilogin på svenska och blev en Tolkien-purist, för att sedan klaga på alla förändringar från böckerna i TTT ^_^ Men som sagt, att jag fick upp ögonen för LOTR över huvud taget är helt Peter Jacksons förtjänst.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 22, 2003 12:41 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: sön dec 21, 2003 10:24 am
Inlägg: 63
Håller med dig GustavAhlman. Filmerna är fruktansvärt bra gjorda. Jag tror inte någon annan en PJ crew hade klarat av att göra filmerna bättre. Det känns nästan lite tråkigt att se andra filmer nu. Då dom verkligen är bleka i jämförelse med Sagan om ringen filmerna. Ni som klagar på att PJ inte tagit med saker från boken, se extened matrialet så får ni nog svar på det mesta. Förklarar tex varför Faramir är så elak i TTT osv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010