Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 7:03 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Någon annan som upplever samma sak?
Ja, jag. 32%  32%  [ 7 ]
Nej, inte vad jag vet. 55%  55%  [ 12 ]
Hm. Nu när du säger det så ... 14%  14%  [ 3 ]
Vet ej. 0%  0%  [ 0 ]
Antal röster : 22
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: mån sep 22, 2014 7:12 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
DurinVoronwe skrev:
Jag gillar överdrivna dvärgstäder och annat!
Det blir bättre så.

Jag tycker verkligen precis tvärt om! Särskilt i hobbitfilmerna har dom överdrivit alldeles alldeles ALLDELES för mycket. Suspension of disbelief fungerar bara till en viss gräns, och här har de passerat den med råge...

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: mån sep 22, 2014 8:24 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Ja, det var för lits skillnad mellan Moria och Erebor, men då hade de kunnat göra Moria mäktigare.

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: mån sep 22, 2014 9:30 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
DurinVoronwe skrev:
Ja, det var för lits skillnad mellan Moria och Erebor, men då hade de kunnat göra Moria mäktigare.

Gods no! :S Det skulle vara mycket bättre om de hade gjort både Moria och Erebor mindre...

Hialmr skrev:
Jag känner som du Nammi! Jag tror helt enkelt att jag är har ett beroendeförhållande till Tolkiens verk, och därmed inte kan motstå derivat av dem, även när sagda derivat gör mig dålig.

Japp, this. This so much. Och just första hobbitfilmen är jag extra tacksam för, eftersom den sparkade mig tillbaka in i Tolkienvärlden och fick mig att börja översätta The Hobbit, och dessutom har ett helt underbart fandom. Men själva filmerna? Well...

Hialmr skrev:
Jag håller inte med Durin om att Eowyn blir förälskad av första bästa karl hon möter. I filmen stöter hon bort Gríma (jag minns ärligt talat inte den episoden i boken, om den finns med) för att hon INTE vill ha honom, och Aragorn är inte första bästa karl. Han är på väg att bli kung.

Angående kvinnor och skohorn. Ska en trixa in kvinnor i en berättelse där det (dumt nog) inte redan finns tillräckligt av dem (vilket är alltför vanligt) ska en ha i åtanke varför. Anledningen är så klart att lyfta upp kvinnor som viktiga, för att öka representativiteten eller öka realismen/trovärdigheten. Om de kvinnor som förs in är oviktiga, ickerepresentativa och inte bidrar till att öka trovärdigheten förlorar en sitt syfte med att få in fler kvinnor.

Tauriel och sakerna som kretsar kring henne är varken representativa, trovärdiga eller viktiga.

Notera att jag inte menar att alla karaktärer ska vara representativa till att börja med, bara ett representativiteten är en av (som jag ser det) tre anledningar till att lägga till karaktärer av annan sort, i det här fallet kön.

Galadriel är inte representativ (Haldir och Sam är de enda "vanliga människorna" jag kommer på på rak arm) men trovärdig och viktig. Eowyn är representativ (för Rohan-ädlingar), trovärdig och viktig.

Japp, jag håller med dig! Skulle dock även vilja tillägga att jag hellre ser att man fokuserar på att få in fler kvinnor (bland annat) i moderna, nyskrivna berättelser än att göra Taurieler i adaptioner av äldre, redan etablerade verk. Jag antar att "bokfandomet" inte är den demografi man främst riktar sig till med hobbitfilmerna (mer med LOTR, men långt ifrån bara), utan snarare yngre tittare som är mer vana vid modernare, mer actioninriktade äventyrsfilmer.

Dessutom verkar många medieskapare (gäller både film och TV-serier) fått för sig att Strong Women betyder ungefär "fysiskt starka snygga badass kvinnor", och inte "välskrivna", något som inte minst gäller Tauriel...

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: mån sep 22, 2014 10:27 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tis aug 26, 2014 1:57 pm
Inlägg: 114
Håller helt med om detta. Känns som om det sker en oerhörd sexualisering kring kvinnor i filmer. Varför inte skapa en stark självständig kvinna istället för att skapa en kvinna som direkt måste ty sig till första bästa man. En sådan kvinna hade känts mycket mer naturligt i detta fall. Bara för att Tauriel är en kvinna behöver hon inte svärma kring första bästa man hon ser. Man kan anklaga boken för att vara gammalmodig. Men om det är något som är gammalmodigt i dessa filmer så är det manusförfattarnas syn på kvinnor.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: mån sep 22, 2014 10:43 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Maglor skrev:
Håller helt med om detta. Känns som om det sker en oerhörd sexualisering kring kvinnor i filmer. Varför inte skapa en stark självständig kvinna istället för att skapa en kvinna som direkt måste ty sig till första bästa man. En sådan kvinna hade känts mycket mer naturligt i detta fall. Bara för att Tauriel är en kvinna behöver hon inte svärma kring första bästa man hon ser. Man kan anklaga boken för att vara gammalmodig. Men om det är något som är gammalmodigt i dessa filmer så är det manusförfattarnas syn på kvinnor.

All of that ^
Och att boken skulle vara gammalmodig... well. Den skrevs för närmare åttio år sen. Då är det värre att inte mer har hänt sen dess! (Sen kan man ju diskutera dåtidens kvinnosyn också - men det går inte att förneka att saker och ting har förändrats sen dess.)

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: mån sep 22, 2014 10:49 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tis aug 26, 2014 1:57 pm
Inlägg: 114
Absolut världen har förändrats sedan boken skrevs och det mesta till det bättre. Varför då inte göra en film som då ligger närmre boken. Tror de flesta har nog med förstånd för att inse att en fantasyfilmen inte speglar verkligheten.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: mån sep 22, 2014 10:56 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Maglor skrev:
Absolut världen har förändrats sedan boken skrevs och det mesta till det bättre. Varför då inte göra en film som då ligger närmre boken. Tror de flesta har nog med förstånd för att inse att en fantasyfilmen inte speglar verkligheten.

Kanske för för att... eh... Jag vet inte. För att då skulle man inte kunna dra ut det på tre tretimmars actionmonster?

Och well, det tror jag nog! Fast som jag sa tidigare så tycker jag nog man gott kan få in fler välskrivna(!) kvinnor i nyskrivna verk av alla de slag - varför måste en fantasyvärld nödvändigtvis spegla de exakta könsrollerna i vår värld i *valfri tid man inspireras av*? Men när det kommer till filmatiseringen av äldre fantasyverk så håller jag absolut med dig. Det leder sällan till något bra när de försöker...

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: mån sep 22, 2014 11:09 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tis aug 26, 2014 1:57 pm
Inlägg: 114
Håller helt med dig här. Manusförfattarna hade säkert en välvillig ambition när det skapade Tauriel, då de tänkte skapa en stark kvinna. Problemet var bara att de skapade en kvinnoroll som liknade exakt alla andra kvinnoroller i actionfilmer. En kvinna som visserligen kan slås men samtidigt behöver ty sig till en man, något som män i filmer aldrig behöver.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: mån sep 22, 2014 11:16 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Japp... Fattas nu bara att Tauriel blir något avgörande för Kilis roll i Battle of Five Armies, och att triangeldramat mellan henne, Kili och Legolas på något sätt ställs på sin spets där. Tyvärr skulle det inte förvåna mig det minsta :( För det skulle ju skapa "extra drama och känslomässig... ooomph", eller hur? ... >.<

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: mån sep 22, 2014 11:20 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tis aug 26, 2014 1:57 pm
Inlägg: 114
Vore ju inte helt omöjligt om hon måste rädda Kili och därmed gå under på kuppen. Allt för att visa sin kärlek för Kili... Suck :/


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: mån sep 22, 2014 11:24 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Något sånt jag är rädd för... AAAURGH! Jag som älskade den första filmen till att börja med och trodde att det kunde bli något jättebra :'(

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: mån sep 22, 2014 11:46 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
DurinVoronwe skrev:
Men både Eowyn och Tauriel MÅSTE bli kära i
De första de träffar.

Angående Éowyn, tas det inte till och med upp i boken någonstans att det inte egentligen är Aragorn hon är kär i, utan idén han representerar - hon ser honom typ som en biljett till ett annat liv med bland annat större frihet, mer än att hon blir förälskad i honom som person. Eller minns jag fel nu? Men hur som helst så är det en väldigt annorlunda situation.

Edit:
Här är det!
The Return of the King, Chapter Eight, The Houses of Healing skrev:
"And yet, Éomer, I say to you that she loves you more truly than me; for you she loves and knows; but in me she loves only a shadow and a thought: a hope of glory and great deeds, and lands far from the fields of Rohan."

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Senast redigerad av NammiKisulora tis sep 23, 2014 12:08 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: tis sep 23, 2014 12:01 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Jag upptäckte förresten just en sak: av alla woodland elf-statister har jag bara kunnat upptäcka en som tydligt gick att identifiera som kvinna (förutom Tauriel då). Hon syntes under bråkdelen av någon sekund... Sen syntes det dessutom några till bakifrån som KAN ha varit kvinnliga alver, men eftersom de var i bild ännu kortare är det omöjligt att säga. Dessutom la jag också märke till att de kvinnliga krigarnas [vapenrockar? stridskaftaner? vad de nu heter de där långa kläderna de slåss i?] är klart längre än de manliga krigarnas... What the hell? Männens verkar gå till ca knät, kvinnornas en bit nedanför... Suck.

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: tis sep 23, 2014 7:05 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Jag tycker fortfarande att de kan göra Erebor och Moria större, men inte så mycket mer guld i Erebor i alla fall.

Men apropå kvinnor i filmerna, Bain är jättemodig och så, medan Sigrid och Tilda är tvungna att gömma sig under bordet och skrika då orcherna kommer.

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: tis sep 23, 2014 8:01 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
DurinVoronwe skrev:
Jag tycker fortfarande att de kan göra Erebor och Moria större, men inte så mycket mer guld i Erebor i alla fall.

Erebor borde redan ha rasat ihop...

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010