DurinVoronwe skrev:
Ja, det var för lits skillnad mellan Moria och Erebor, men då hade de kunnat göra Moria mäktigare.
Gods no! :S Det skulle vara mycket bättre om de hade gjort både Moria och Erebor mindre...
Hialmr skrev:
Jag känner som du Nammi! Jag tror helt enkelt att jag är har ett beroendeförhållande till Tolkiens verk, och därmed inte kan motstå derivat av dem, även när sagda derivat gör mig dålig.
Japp, this. This so much. Och just första hobbitfilmen är jag extra tacksam för, eftersom den sparkade mig tillbaka in i Tolkienvärlden och fick mig att börja översätta The Hobbit, och dessutom har ett helt underbart fandom. Men själva filmerna? Well...
Hialmr skrev:
Jag håller inte med Durin om att Eowyn blir förälskad av första bästa karl hon möter. I filmen stöter hon bort Gríma (jag minns ärligt talat inte den episoden i boken, om den finns med) för att hon INTE vill ha honom, och Aragorn är inte första bästa karl. Han är på väg att bli kung.
Angående kvinnor och skohorn. Ska en trixa in kvinnor i en berättelse där det (dumt nog) inte redan finns tillräckligt av dem (vilket är alltför vanligt) ska en ha i åtanke varför. Anledningen är så klart att lyfta upp kvinnor som viktiga, för att öka representativiteten eller öka realismen/trovärdigheten. Om de kvinnor som förs in är oviktiga, ickerepresentativa och inte bidrar till att öka trovärdigheten förlorar en sitt syfte med att få in fler kvinnor.
Tauriel och sakerna som kretsar kring henne är varken representativa, trovärdiga eller viktiga.
Notera att jag inte menar att alla karaktärer ska vara representativa till att börja med, bara ett representativiteten är en av (som jag ser det) tre anledningar till att lägga till karaktärer av annan sort, i det här fallet kön.
Galadriel är inte representativ (Haldir och Sam är de enda "vanliga människorna" jag kommer på på rak arm) men trovärdig och viktig. Eowyn är representativ (för Rohan-ädlingar), trovärdig och viktig.
Japp, jag håller med dig! Skulle dock även vilja tillägga att jag hellre ser att man fokuserar på att få in fler kvinnor (bland annat) i moderna, nyskrivna berättelser än att göra Taurieler i adaptioner av äldre, redan etablerade verk. Jag antar att "bokfandomet" inte är den demografi man främst riktar sig till med hobbitfilmerna (mer med LOTR, men långt ifrån bara), utan snarare yngre tittare som är mer vana vid modernare, mer actioninriktade äventyrsfilmer.
Dessutom verkar många medieskapare (gäller både film och TV-serier) fått för sig att Strong Women betyder ungefär "fysiskt starka snygga badass kvinnor", och inte "välskrivna", något som inte minst gäller Tauriel...