Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör maj 11, 2024 1:48 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 469 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 32  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 15, 2004 2:45 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Dessutom är det ganska löjligt att ta med ungar på en film där föräldrarna måste sitta och förklara halva filmen för dem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 15, 2004 2:47 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
åldersgränssystemet verkar inte ha funkat för någon annan en mig. (första gången jag såg en film som var 15 år på var jag 15 år...)

fast de berode nog på min mors averisoner emot videoaparater. (desutom spelade jag defenitivt sjuka, defentivit barnförbjudna datorspel, som "operation libya")

men åsikter om åldersgränser är de bra som de är.

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 15, 2004 3:39 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
När jag var liten så fanns det inga blodigt realistiska data- eller tv-spel. Däremot så fick jag titta på 15-årsfilmer på video.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 15, 2004 10:52 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tis okt 14, 2003 9:34 am
Inlägg: 124
Ort: Umeå
För att återgå till vad tråden handlar om, vill jag nämna tio saker som jag anser vara de <i>sämsta</i> ändringarna, tilläggen eller borttagande från böckerna.

1) Scenen i Balins gravkammare när de just läst dvärgarnas bok, och de hör orchtrummorna och utstöter: "They are coming. We cannot get out!" är inte med i filmen. (Det är ett av mina absoluta favoritmoment i boken; hur historien liksom upprepar sig. Jaekligt synd!)

2) Kackerlacksorcherna i Moria. (Hur fanken kan de hålla sig fastklängda på stenväggen med gamla rostiga halvslöa spikar? Ser ganska mäktigt ut i och för sig, men i kontexten är det egentligen ganska löjligt.)

3) Uruk-hais utseende och uppförande. (De beter sig som arga lejon och ser ut som anabola-offer. Jag har alltid tänkt mig dem som vanliga orcher, fast mer storvuxna och inte lika fega. I filmerna är de överdrivna, biffiga bestar.)

4) Gimlis personlighet. (Han är bra ibland - gillar John Rhys-Davis - men ibland så, oj oj oj...)

5) Legolas felsägelse vad gäller vädersträck: "The uruks turn north-east. They're taking the hobbits to Isengard." (Klantigt av filmskaparna.)

6) Alverna vid Helm klyfta. (Ett kraftigt övertramp och mycket ologiskt!)

7) Legolas sköldsurfning. (Löjligt)

8 ) Var tog alverna vägen efter Helms klyfta? (För inte dog de väl alla, eller? De nämns överhuvudtaget inte efter slaget... Otacksamt.)

9) Avstånden kring Minas Tirith. (Osgiliat verkar ligga ca två hundra meter från Minas Tirith, Mordor ligger ca fyra hundra meter bort och själva landet är undefär lika stort som en friidrottsarena.)

10) Spökarmen vid Pelennor. (Rohirrims insats känns onödig. Jag fick intrycket av att de inte deltog i slaget mer än tio minuter. Hade de stannat hemma hade Minas Tirith ändå klarat sig tack vare Aragorn och co.)

Hade dessa saker tagits bort eller ändrats hade filmerna blivit ännu bättre enligt min mening.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 16, 2004 8:34 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Håller med om Urukerna. För min del så liknar inte orcherna riktigt de som jag själv föreställt mig men det kan ha skadats av att jag såg Ralph Bakshis film när jag var ganska liten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 16, 2004 11:23 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre dec 26, 2003 12:53 am
Inlägg: 336
Ort: Umeå
Marcus skrev:
För att återgå till vad tråden handlar om, vill jag nämna tio saker som jag anser vara de <i>sämsta</i> ändringarna, tilläggen eller borttagande från böckerna.

5) Legolas felsägelse vad gäller vädersträck: "The uruks turn north-east. They're taking the hobbits to Isengard." (Klantigt av filmskaparna.)

6) Alverna vid Helm klyfta. (Ett kraftigt övertramp och mycket ologiskt!)


8 ) Var tog alverna vägen efter Helms klyfta? (För inte dog de väl alla, eller? De nämns överhuvudtaget inte efter slaget... Otacksamt.)


5. ja MYCKET märkligt! Hur kunde detta slippa igenom??
6. Men ändå vackert på något sätt ! Fast då borde de väl i logikens namn känt ännu större plikt att komma till Gondors undsättning i ROTK ?
8. Känns som om PJ & co faktiskt glömt detta och missat det totalt! Att de kom dit och hjälpte till var det viktiga. Sedan - who cares ? ( enligt pj!)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 16, 2004 11:44 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
8) Ja borde de inte vara med och fira segern?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 16, 2004 12:11 pm 
Offline
Avar
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jan 03, 2004 2:20 pm
Inlägg: 171
Jag har totalt missat Legolas felsägning. Och mkt riktigt var tar alverna vägen?

Likaså som i FOTR så försvinner ju alla sakerna i tältet när Merry och Pippin skjuter iväg rakten. *S*

_________________
Together we will take the road that leads into the West
And far away we’ll find a land where both our hearts may rest


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 16, 2004 12:32 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre dec 26, 2003 12:53 am
Inlägg: 336
Ort: Umeå
Aftonstjärna skrev:
Likaså som i FOTR så försvinner ju alla sakerna i tältet när Merry och Pippin skjuter iväg rakten. *S*


Jo, det är sant. Men nu ska vi inte börja diskutera sådana här "missar". De finns redan att läsa i överflöd på www.moviemistakes.com

Vi ska väl hålla oss till sådant som är dåligt gjort, ser konstigt ut, och känns "fel" i filmerna.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 17, 2004 1:46 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: tis jan 06, 2004 12:03 am
Inlägg: 18
Jag håller fullständigt med Marcus på alla punkterna. Speciellt Legolas felsägelse... den kommer jag aldrig vänja mig vid.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Markus list
InläggPostat: sön jan 18, 2004 12:57 am 
Offline
Snaga

Blev medlem: fre jan 16, 2004 2:55 am
Inlägg: 7
Angående Markus besvikelse
---------------------------------

Bra lista Markus!, håller med om i stort sett allt, i synnerhet det här med att Gimli (som var en hård dj-l) framställs som en "side-kick" -- vilket vi väl alla retar oss på; och spökarmén i RotK, den är inte bra...

Men... Jag tycker att Uruk-hai är riktigt bra faktiskt -- så som de skapas, deras temperament, deras rustning, allting. Det är den stora behållningen i TTT tycker jag.

Angående de krälande orcherna i Moria: Det här har ni säkert diskuterat: Men det är ju inte orcher, och notera att Sting inte blir blå där i den stora hallen (efter striden med orcher, men innan balrogen kommer). Spektaklet är påhittat av Peter Jackson, eftersom det egentligen inte finns några goblins i böckerna (?), utan det är en reminicens av en "felöversättning" av Bilbo. Men om man frånser att dessa goblins är PJ:s uppfinning, så tycker jag att de funkar.

Det absolut sämsta i filmerna, tycker jag, bortsett från att Legolas alltid ska apa sig på datoranimerade monster, är spökarmén, som förstör hela Slaget (med riktigt stort S).

---------------------------------------------------------------

Min största besvikelse, det är scenen vid vadstället i ettan. Den är så oerhört schysst i boken, och den är så oerhört schysst i den här gamla tecknade filmen: "Come back to Mordor... To Mordor we'll take you."
Det är så att jag ryser bara jag tänker på det. De här oövervinnliga skuggorna på ena sidan, och den halvdöda, desperata, nästan patetiskt ståndaktiga hoben på andra.

... With a great effort Frodo sat upright and brandished his sword.
"Go back!", he cried. "Go back to the Land of Mordor, and follow me no more!" /.../ His enemies laughed at him with a harsh and chilling laughter.
"Come back! Come back!" they called "To Mordor we will take you!"
"Go back!" he whispered.
"The Ring! The Ring!" they cried with deadly voices; and immediately their leader urged his horse forward into the water, followed closely by two others.
"By Elbereth and Lúthien the Fair", said Frodo, with a last effort, lifting up his sword, "you shall have neither the Ring nor me!"

En av de bästa scenerna i boken, kanske den bästa scenen i hela trilogin, som blir helt bortsjabblad i filmen. "If you want him, come and get him." Det låter ju bara larvigt. Noll dramatik.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 18, 2004 9:44 am 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Shadow Host skrev:
En av de bästa scenerna i boken, kanske den bästa scenen i hela trilogin


Hurra, hurra! Någon som tycker som Jag. Den scenen är mycket mäktig och är Min favorit i den första boken. Fast du utelämnade den bästa delen av den.

"Then the leader, who was now half across the Ford, stood up menacing in his stirrups, and raised his hand. Frodo was stricken dumb. He felt his tongue cleave to his mouth, and his heart labouring. His sword broke and fell out of his shaking hand."


Den allra bästa scenen är dock:

"Grond crawled on. The drums rolled wildly. Over the hills of slain a hideous shape appeared: a horseman, tall, hooded, cloaked in black. Slowly, trampling the fallen, he rode forth, heeding no longer any dart. He halted and held up a long pale sword. And as he did so a great fear fell on all, defender and foe alike; and the hands of men drooped to their sides, and no bow sang. For a moment all was still.
The drums rolled and rattled. With a vast rush Grond was hurled forward by huge hands. It reached the Gate. It swung. A deep boom rumbled through the City like thunder running in the clouds. But the doors of iron and posts of steel withstood the stroke.
Then the Black Captain rose in his stirrups and cried aloud in a dreadful voice, speaking in some forgotten tongue words of power and terror to rend both heart and stone. Thrice he cried. Thrice the great ram boomed. And suddenly upon the last stroke the Gate of Gondor broke. As if stricken by som blasting spell it burst asunder: there was a flash of searing lightning and the doors tumbled in riven fragments to the ground. In rode the Lord of the Nazgûl. A great black shape against the fires beyond he loomed up, grown to a vast menace of depair. In rode the Lord of the Nazgûl, under the archway that no enemy ever yet had passed, and all fled before his face."

//from LotR Book V Chapter IV The Siege of Gondor.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 18, 2004 10:35 pm 
Offline
Avar
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 02, 2003 11:04 am
Inlägg: 190
Jag gick inte på premiär utan på en helt vanlig visning och jag såg väldigt mycket fram emot det hela. Men mina kompisar (som inte delar min besatthet av Tolkien) tyckte att det var väldigt kul att sitta och pika hela filmen. Jag längtar efter videon så att jag kan stänga in mig och titta på den själv.
Om om inte detta vore nog så satt det en ovanligt lång människa framför mig så jag borde ha haft med mig en bilbarnstol eller nogot likande.

_________________
Malle


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 20, 2004 8:36 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Synd med kompisar som inte respekterar...
Dessutom så störde det väl andra biobesökare om de satt och snackade hela tiden?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 20, 2004 9:01 am 
Offline
Avar
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 02, 2003 11:04 am
Inlägg: 190
Ooja, men de såg mer filmen som en komedi.
De störde mig dock inte lika mycket som den långa mannen framför mig.

_________________
Malle


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 469 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 32  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010