Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör maj 11, 2024 8:03 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Saker som är bättre i filmerna än i böckerna?
InläggPostat: tor jan 08, 2004 6:03 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre dec 26, 2003 12:53 am
Inlägg: 336
Ort: Umeå
Under denna hädiska och kontoversiella rubrik tänkte jag att vi kunde diskutera just detta!

Själv kommer jag i skrivande stund på två saker:

Boromirs döds-scen. Särskilt repliken I would have followed you to the end... my brother... my captain... my king ! *snyft* Lika sorgligt och vackert varje gång! I dödsögonblicket erkänner Boromir Aragorn som sin konung, Aragorn förlåter honom, och Boromir kan dö ärofullt, och i frid!

Och så att i filmen får Théoden se att det var Éowyn som dräpte Nazgûlen och de får ta farväl av varandra innan han dör. Det får de ju aldrig i boken!

Hmmm... Kanske ingen slump att jag väljer två dödsscener. Jag är väl en sentimental fjolla...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2004 6:53 pm 
Offline
Mandos
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 23, 2003 9:38 pm
Inlägg: 471
Ort: vettet
Festscenen i Fylke hade jag lägre förhoppningar på. Den var väldigt fin (även
fast den är det i boken med)!

Sen eftersom den reflekterar så mycket bildligt tal som den gör så blir man
ibland positivt överaskad av vissa saker. Ska ta mig en extra funderare.

_________________
Erik Blomqvist - Forumadministratör
Forumregler | 64bits


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2004 7:44 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
daniel skrev:
Boromirs döds-scen. Särskilt repliken I would have followed you to the end... my brother... my captain... my king !


Gaaaahh!!!! Den äckligaste klichén i filmerna!!
Boromir dog ärofullt i boken också, utan att spotta ur sig Hollywood-dynga!


daniel skrev:
Och så att i filmen får Théoden se att det var Éowyn som dräpte Nazgûlen och de får ta farväl av varandra innan han dör. Det får de ju aldrig i boken!


Jag hade hellre sett Éomer där. Och så Death!-scenen efteråt.


daniel skrev:
Jag är väl en sentimental fjolla...


Well, at least we agree on something.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2004 8:02 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 25, 2003 8:36 pm
Inlägg: 102
Jag tycker väl egentligen att det mesta är bättre i böckerna. Det som jag gillar med filmerna är Denethor, Faramir och Borormirs relation till varandra och ringen. Det är enligt mig en förbättring mot böckerna. Förutom att det inte nämns något om Denethor och Palantiren, jag hoppas att detta kommer att vara med i EE. I varje fall så tycker jag att den versionen som är i filmerna funkar bättre i filmen än vad den i böckerna förmodligen hade gjort.

_________________
Yours in haste
Gandalf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2004 6:55 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Kanske misstar jag mej nu, det var ett år sedan jag läste återkomsten, men denna scen minns jag inte från boken:

Sam när han försöker få fatt i Frodos hand och ser i Frodos ögon att han överväger att släppa taget. Jag som tidigare ogillat Sean i rollen som Sam drog efter andan vid repliken: "Don´t you let go!" Jag tyckte att alla deras vedermödor rymdes i hans blick och tonfall: "Du skulle bara våga efter allt vi gått igenom!" Han låter både hotfull, rädd och så oändligt förtvivlad.

Jag hör till dom som har svårt för scener som jobbar på att få mej att gråta. De funkar ofta avtändande på mej, (ursäkta liknelsen, men den är bra). Men den scenen kändes så äkta att mitt hjärta svällde av hjältedyrkan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2004 7:46 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Nej, vad jag minns hänger Frodo aldrig från någon klippavsats över domedagsklyftan i boken. Håller med om att den repliken är suverän. Funkar jättebra på mig. Satt och väntade på att få börja gråta, gjorde tyvärr aldrig det, men just då var jag nog som närmast...

Att Frodo skickar hem Sam var från början en scen jag hatade och suckade högljutt över, men på något sätt har den "been growing on me". Känns i magen liksom, så himla hemskt. Och Seans uppgivna barnagråt får mig att förlåta Jackson och nominera scenen till just Sådant-som-är-bättre-i-filmerna-än-i-böckerna. Nästan i alla fall.

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2004 8:52 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: sön aug 03, 2003 5:10 pm
Inlägg: 265
Jag tycker tyvär inte att nåt är lika bra i filmen som i boken.

Citera:
Och så att i filmen får Théoden se att det var Éowyn som dräpte Nazgûlen och de får ta farväl av varandra innan han dör. Det får de ju aldrig i boken!


Just den saken tycker jag är dålig. I boken ber ju Theoden Èomer att hälsa till Èowyn, och tror att hon är kvar hemma. Ändå ligger hon alles brevid honom, och är själv på väg att dö. På nåt vis tycker jag det är lite sorgligt att han aldrig fick veta att hon var där, och vad hon utfört för bragd. Jag gillar det.

_________________
Imagine all the people, sharing all the world
You may say Im a dreamer...
But Im not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will live as one


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2004 9:23 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
emil skrev:
Just den saken tycker jag är dålig. I boken ber ju Theoden Èomer att hälsa till Èowyn, och tror att hon är kvar hemma. Ändå ligger hon alles brevid honom, och är själv på väg att dö. På nåt vis tycker jag det är lite sorgligt att han aldrig fick veta att hon var där, och vad hon utfört för bragd. Jag gillar det.


Jag håller med. Han borde inte ha ändrat det. Men vad spelar det för roll? Han hade ju redan sabbat Éowyn vs WKoA totalt så....

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2004 11:24 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre dec 26, 2003 12:53 am
Inlägg: 336
Ort: Umeå
WKoA = Witch king of Angmar ( kom jag på efter en stund!)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2004 11:47 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 22, 2003 11:32 pm
Inlägg: 685
Ort: Helsingborg
Jag tycker om att i filmerna se sådant som bara antyds i böckerna. Som om filmmakarna har sett en skissad yta och fyllt i konturerna och kolorerat. De har fyllt i med sina egna färger, så det blir inte precis som det skulle varit om Tolkien skapat det, men jag gillar det oftast ändå. Så på sätt och vis är de bättre än böckerna. Som:

Theodreds död och begravning.

Arwen. Gillar inte alla scener men bara det att hon är med är jag helt för – och jag vet att många inte håller med mig.

Scenen mellan Boromir-Faramir-Denethor i TT EE. Fantastiskt att få se dem tillsammans alla tre, och få en ögonblicksbild av deras tilltrasslade relation. Så mycket av personligheterna och motivationen för alla tre karaktärerna förklaras här.

_________________
"The deeds of Men will outlast us, Gimli."
"And yet come to naught in the end but might-have-beens, I guess," said the Dwarf.
Senaste nytt från Arda


Senast redigerad av Katarina lör jan 10, 2004 12:21 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 10, 2004 12:14 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Citera:
Han hade ju redan sabbat Éowyn vs WKoA totalt så....


På vilket sätt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 10, 2004 12:22 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre dec 26, 2003 12:53 am
Inlägg: 336
Ort: Umeå
Jag tycker för övrigt att hela rollen som Éowyn är mycket bra i filmerna! Och att hon som spelar henne - miranda nånting - är mycket trovärdig, duktig och vacker, och perfekt i rollen på alla sätt!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 10, 2004 12:42 am 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Katarina skrev:
Theodreds död och begravning.


Théodred begravdes på holmen i The Fords of Isen. Dvs platsen där han föll. "Let me lie here - to keep the fords till Éomer comes" som han sade till Grimbold innan han dog. De lade honom i hög där, huvudena av fienderna som fallit där sattes sedan på spjut runt omkring holmen, och på graven placerade Grimbold sitt standar. "That is defense enough, he said". Scenerna i filmerna är ingeting mot denna. Och varför var Théodred skägglös i filmen för?



Danne skrev:
På vilket sätt?


Därför att Jag tycker det. Varför filmade han inte bokens scen rakt av? En av de mäktigaste scenerna i boken och hur lätt att filma som helst. "Begone if you be not deathless! For living or dark undead I will smite you if you touch him!" PJ har sabbat det totalt. Och varför? För att få briljera med sin jävla specialeffekter som om han inte redan gjort det tillräckligt. PJ har helt enkelt förstört, eller helt och hållet tagit bort, ALLA Mina favoritscener från boken! Att hans stridsscener är extremt orealistiska hjälper ju inte precis.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Senast redigerad av Fëanor lör jan 10, 2004 8:21 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 10, 2004 1:37 am 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör dec 06, 2003 3:08 pm
Inlägg: 14
Ort: Gråbo
Fëanor skrev:

Théodred begravdes på holmen i The Fords of Isen. Dvs platsen där han föll. "Let me lie here - to keep the fords till Éomer comes" som han sade till Grimbold innan han dog. De lade honom i hög där, huvudena av fienderna som fallit där sattes sedan på spjut runt omkring holmen, och på graven placerade Grimbold sitt standar. "That is defense enough, he said". Scenerna i filmerna är ingeting mot denna. Och varför var Théodred skägglös i filmen för?


Fëanor, tror du verkligen att PJ med anhang bemödat sig om att läsa "The battles of the fords of Isen" i Unfinished Tales:-)? Om de ändock gjort det var väl Theodreds begravning ännu en briljant ändring i TTT;-)?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 10, 2004 3:30 am 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Glaurung skrev:
Om de ändock gjort det var väl Theodreds begravning ännu en briljant ändring i TTT;-)?


Jag påpekade hur det gick till när Théodred begravdes då Katarina inte verkade känna till det. Och nej, det är ingen förbättring i filmerna.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010