Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor jul 30, 2026 7:09 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Orlandos stora stund...
InläggPostat: sön jan 11, 2004 12:54 am 
Maia
Användarvisningsbild

I någon tråd här under filmer har jag ondgjort mig över Legolas skuttande på olifanter, klättrande på grott-troll och (tror jag, annars gör jag det nu...) surfande på sköldar. Ställde mig frågan om det var något unge herr Bloom blivit lovad att hans rollfigur skulle få göra i varje film.

Läste nyss i en Empire-ROTK-bilaga en intervju med honom.
En fråga som ställdes var: "What is your character's defining moment?"

På detta svarar han: "I think it will be in the third movie, with the Mûmakil. I haven't seen it. Pete loved the audience's response to me running over the top of the Cave-troll, sliding down the stairs and swinging up onto the horse. But I think the defining moment will be the moment at the end with the Mûmakil. He wanted to top all of that, so we shot something on the re-shoots which will hopefully do that, and it's a real 'Leggy moment', do you know what I mean? It's a real Pete-Jackson-Leggy moment, definitely a Pete Jackson-Leggy moment."

För att få lite perspektiv på det hela ger jag några exempel på hur de övriga skådespelarna besvarat samma fråga.

Elijah/Frodo: "---accepting the responsibility and taking the ring---"
McKellen/Gandalf:"---his resurrection---"
Viggo/Aragorn ger bl.a. en replik som svar: "If by my life or death I can protect you, I will."
Boyd/Pippin menar att förhållandet till Gandalf är det intressanta.
Astin/Sam:"---when something has to give, when he has to decide what he's gonna do, and he chooses to do the right thing."
Dom/Merry nämner sin rollfigurs möte med Häxmästaren.
osv.

Men Orlando Bloom anser att hans rollfigurs stora stund, det ögonblick som karaktäriserar och beskriver honom bäst är någon minuts studsande på ryggen av en olifant... :shock:

Jag tyckte det var lite lustigt...

Senast redigerad av Vingilot tis mar 09, 2004 7:44 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 11, 2004 1:03 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Det visar att åtminstone en i Ringen Brödraskap inte kände sin karaktär så fantastiskt bra som alla har påstått att de har gjort.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 11, 2004 11:37 am 
Vala
Användarvisningsbild

Jag tycker INTE om när han kastar sig upp på hästryggen eller Oliphanten. Men när han åker på skölden vid Helms Klyfta är snyggt gjort.
Hrm.. Men, det är ju inte riktigt så jag skulle definiera Legolas :shock:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 11, 2004 1:34 pm 
men jag tycker(ta inte illa upp!) att Orlando verkar vara ganska divig av sig.. :P okej.. jag vet att det inte är så schysst men dte är min åsikt.. kanske lite off topic men men..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 11, 2004 9:33 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Inte så värst off topic egentligen, min tanke när jag skrev inlägget var att det är märkligt att någon kan jobba så länge och intensivt med något utan att alls få minsta lilla grepp om vad han håller på med...

Så mitt "tyckte det var lite lustigt" ska kanske bäst utläsas som "He's not the sharpest tool in the shed, is he?"...
Men det är ju inte heller så schysst förstås... :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 12, 2004 10:43 am 
Vala
Användarvisningsbild

Nu är det ju manusskrivarna som bestämt film-Legolas karaktär, isåfall har ju Orlando uppfattat den rätt. Jag antar att PJ ville "lätta upp" sällskapets sammansättning av karaktärer, därav skämten med Gimli, Pippins tookerier och genom Legolas bravader fått fram att alver är delvis immateriella. Om sen Orlando läst böckerna och hur han tolkar Legolas i dem är ju en helt annan femma förstås.... :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 12, 2004 7:54 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Wargen skrev:
Nu är det ju manusskrivarna som bestämt film-Legolas karaktär

Visst är det så, men vad jag förstår har flera av skådisarna engagerat sig mycket i sina rollfigurer och sökt referenser bortom manus och regissör, och i vissa fall fått igenom ett och annat önskemål om hur karaktärerna ska framställas.
Somliga mer än andra förstås och en del, som uppenbarligen Orlando, inte alls...

Kanske är det som bokfan svårt att förstå hur man kan vara del av allt det där utan att vilja gå under ytan litet mer.

Men bortsett från det, när du ser filmerna tycker du då att Legolas framställts på ett sådant vis att de här CG-tricken blir "defining moments" för honom?
Personligen hade jag hellre valt nästan vad som helst utom just det. "You would die before your stroke fell!" t.ex.
Men måste i skrivande stund hålla med om att den Legolas de skapat inte erbjuder så där överdrivet många stora stunder. :?

Varför de valde att göra en så slätstruken Legolas kan man ju sucka över bäst man vill, inget ändras ändå.

Med risk för att komma off topic på min egen topic kommer här ett citat från TTT Directo/writer kommentatorspåret, satt och lyssnade på det nyss:

Fran Walsh: "All cinema story telling is, to a degree, shallow.---You can't really hope to satisfy people who adore this book, with the movie. You can only ever give them a sense of what might have been. That's all a film can do.---in that sense films..., they're entertainments, they're just not gonna give you the pleasure that a book can give you."

Sanna ord i mina öron. Och något att minnas när jag svettas över ändringar jag har svårt att svälja...
"You can only ever give them a sense of what might have been."
Nästan poetiskt. Har en lugnande inverkan på min smått förolämpade Midgårdska själ... :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 13, 2004 11:48 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag hatar fortfarande skateboard-scenen med Legolas. Totalt överdriven och action-trams!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 13, 2004 11:54 am 
Master of Doom

Skateboardscenen, trollscenen och Mûmakilscenen är flummiga.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 13, 2004 12:46 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag håller med! De ser alldeles för dataanimerade ut. Tycker att jackson kunde hållit sig från de scenerna. De tillför ju faktiskt inte filmen någonting. hade han sparat på Mumakil-scenen så kanske han hade fått tid över åt Faramir och Eowyn.

Inläggsrubrik: Re: Orlandos stora stund...
InläggPostat: tis jan 13, 2004 11:37 pm 
Dvärg

Jag är böjd att hålla med mr Bloom där det är värkligen ett Pete Jackson-Leggy moment...

Det är ju så PJ:s Leggy beter sig i alla filmerna. Och Olifant färden var ju den största action scenen, så då blir det automatiskt den största av hans framträdande i filmerna.

Synd ändå....

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 16, 2004 4:13 pm 
Hobbit

Älva skrev:
Jag hatar fortfarande skateboard-scenen med Legolas. Totalt överdriven och action-trams!

Samma gäller olifantscenen och trollet förstås. Skulle behöva en smiley som spyr nu för att illustrera mina känslor, varför finns det ingen här? Däremot gillade jag när han hoppade upp på hästen, det var snyggt och inte överdrivet på samma sätt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 16, 2004 4:23 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

legolas borde kallas för förstörelse i filmen...

säg bara inte att det är flummigt, flummigt är positivt och bra.... och sån jag är.... på sätt och viss i alla fall.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 16, 2004 5:13 pm 
Hobbit

Jag har inget emot trollet men olifant-, häst- och skateboardscenerna är inget vidare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 28, 2004 12:20 pm 
zulan skrev:
Jag har inget emot trollet men olifant-, häst- och skateboardscenerna är inget vidare.

Jag garvar alltid på hästscenen :lol:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]