Wargen skrev:
Nu är det ju manusskrivarna som bestämt film-Legolas karaktär
Visst är det så, men vad jag förstår har flera av skådisarna engagerat sig mycket i sina rollfigurer och sökt referenser bortom manus och regissör, och i vissa fall fått igenom ett och annat önskemål om hur karaktärerna ska framställas.
Somliga mer än andra förstås och en del, som uppenbarligen Orlando, inte alls...
Kanske är det som bokfan svårt att förstå hur man kan vara del av allt det där utan att vilja gå under ytan litet mer.
Men bortsett från det, när du ser filmerna tycker du då att Legolas framställts på ett sådant vis att de här CG-tricken blir "defining moments" för honom?
Personligen hade jag hellre valt nästan vad som helst utom just det. "You would die before your stroke fell!" t.ex.
Men måste i skrivande stund hålla med om att den Legolas de skapat inte erbjuder så där överdrivet många stora stunder.
Varför de valde att göra en så slätstruken Legolas kan man ju sucka över bäst man vill, inget ändras ändå.
Med risk för att komma off topic på min egen topic kommer här ett citat från TTT Directo/writer kommentatorspåret, satt och lyssnade på det nyss:
Fran Walsh: "All cinema story telling is, to a degree, shallow.---You can't really hope to satisfy people who adore this book, with the movie. You can only ever give them a sense of what might have been. That's all a film can do.---in that sense films..., they're entertainments, they're just not gonna give you the pleasure that a book can give you."
Sanna ord i mina öron. Och något att minnas när jag svettas över ändringar jag har svårt att svälja...
"You can only ever give them a sense of what might have been."
Nästan poetiskt. Har en lugnande inverkan på min smått förolämpade Midgårdska själ...