Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:12 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Peter Jacksons arv
InläggPostat: tor jan 28, 2016 8:09 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jag tänkte att det kunde vara läge att sammanfatta Peter Jacksons tolkningar av Tolkien, nu när dammet har lagt sig. Vad var bra, dåligt, anmärkningsvärt etc i de sex filmerna? Själv börjar jag med en liten översikt över skådespelarinsatserna:

Klockrena prestationer
Ian Holm (Bilbo)
Martin Freeman (Bilbo)

Sedvanlig hög standard
Cate Blanchett (Galadriel)
Ken Stott (Balin)
Christopher Lee (Saruman)
Hugo Weaving (Elrond)

Bra skådespelare vars rollkaraktärer led av ett svagt manus
Ian McKellen (Gandalf)
David Wenham (Faramir)
John Noble (Denethor)
Bernard Hill (Theoden)
Aidan Turner (Kili)
Sylvester McCoy (Radagast)

Gjorde vad som förväntades av dem
John Rhys-Davies (Gimli/Treebeard)
Billy Boyd (Pippin)
Dominic Monaghan (Merry)
Brad Dourif (Grima)
Andy Serkis (Smeagol/Gollum)
Sean Bean (Boromir)
Ett antal dvärgar

Bra skådespelare som antingen var felcastade, dåligt regisserade eller inte förstod sina rollkaraktärer
Miranda Otto (Éowyn)
Richard Armitage (Thorin)
Viggo Mortensen (Aragorn)

Bra men underutnyttjade
Stephen Fry (Sjöstads härskare)
Billy Connolly (Dain)
Benedict Cumberbatch (Smaug/Necromancer)
Barry Humphries (Storvätten)

Dussinskådisar som kunde ha ersatts av vilken annan dussinskådis som helst
Karl Urban (Éomer)
Lee Pace (Thranduil)
Marton Csokas (Celeborn)
Mikael Persbrandt (Beorn)
Liv Tyler (Arwen)
Alla orkbjässarna

Irriterande från första till sista filmrutan
Elijah Wood (Frodo)
Sean Astin (Sam)
Orlando Bloom (Legolas)
Evangeline Lilly (Tauriel)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peter Jacksons arv
InläggPostat: mån feb 08, 2016 4:29 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Pellegrino skrev:
Gandalf är visserligen alltid snäll i filmerna till skillnad från Faramir och Thranduil. Men han är feg (vill inte gå in i Moria och springer som en hare för Beorn), svag (får däng av Häxmästaren i ROTK EE och blir ihopbuntad av ett gäng orker i Dol Guldur), servil (bugar för Galadriel och verkar anse att hon är hans chef), och oansvarig (låter Bilbo göra jobbet med att lura trollen och får nästan dvärgarna grillade på kuppen). På min lista över karaktärsmördade rollfigurer ligger han lätt bland topp 3. Denethor är också med däruppe förstås, men Gandalf stör jag mig mer på eftersom många av hans mäktigaste framträdanden från böckerna blivit helt bortfuskade.

Jag skulle nog vilja ha även McKellens Gandalf under "klockrena prestationer", faktiskt. Fast då syftar jag bara på ringfilmerna – hobbitfilmerna är så dåligt skrivna rakt över så jag har svårt att ta något i dem på allvar, även om McKellen förstås gör rollen så bra det går utifrån förutsättningarna även där. De två största problemen med Gandalf i de tre första filmerna nämner du ju, men jag tycker att rollen i övrigt är så pass välskriven – och definitivt så välspelad! – att den platsar som klockren.

Vad gäller Moria så tycker jag inte alls att det är konstigt att Gandalf får ta Aragorns roll ur boken att inte vilja ge sig in där. Det finns ju trots allt väldigt god anledning till det! Men däremot är det fullständigt befängt och oansvarigt att Gandalf överlåter avgörandet till Frodo, som ju rimligen inte kan ha minsta möjlighet att fatta ett underbyggt beslut. Och att han får storstryk av nazgulmuftin i Minas Tirith är Gandalfs klart sämsta stund i dessa filmer – även om jag i och för sig tror att den scenen bara finns med i Extended, så den kanske inte skall tas på fullt lika stort allvar. Hur som helst så tycker jag inte att dessa två bottennapp, plus ytterligare en del sämre detaljer, är tillräckligt störande för att uppväga all briljans och degradera Gandalf från platsen överst på tronen. Han hör hemma där tillsammans med Bilbo och Bilbo!

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peter Jacksons arv
InläggPostat: tis feb 09, 2016 10:01 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jag tycker nog att Gandalfs offervillighet i Moria är central för förståelsen av honom. Han konkurrerar ju med Frodo om platsen som verkets Kristusgestalt nummer ett, och hans undergång i kampen mot balrogen blir inte alls lika storslagen i Jacksons "jag gör väl det om jag måste"-version som i Tolkiens "mitt liv är värt att offra i kampen mot mörkret"-version. Skulle Ilúvatar överhuvudtaget tyckt att han var värd att återuppliva om han inte gjort den uppoffringen? Nej, jag vidhåller att det var dumt och onödigt av Jackson & Co att göra denna ändring, och den enda förklaringen jag kan se är att de inte ville krångla till handlingen med en karaktär som faktiskt valde döden frivilligt, för sådant kan ju vara svårt att förstå för korkade biobesökare. :? Undrar hur de hade skildrat Jesus. "Snälla Pontius, döda mig inte, jag ska vara din trogna slav resten av livet om jag får leva!" :)

För övrigt tycker jag att Aragorns svar till Gimli när denne ifrågasätter Gandalfs framsynthet säger allt:
Tolkien skrev:
'The counsel of Gandalf was not founded on foreknowledge of safety, for himself or for others,' said Aragorn. 'There are some things that it is better to begin than to refuse, even though the end may be dark.'

Men visst är McKellens insats av högsta klass, det är bara det att manuset sabbar upplevelsen för mig. Freeman och Holm tycker jag däremot har genomgående bra repliker, som de dessutom bär upp med excellent skådespeleri.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peter Jacksons arv
InläggPostat: sön maj 15, 2016 9:53 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
En annan sak som gör att jag inte rankar Ian McKellen högst är att han, trots obestridliga kvaliteter, är lite för slätstruken och kontrollerad för mig. Jämför med Christopher Lees obetalbara ögonbrynshöjning när Grima tipsar om att det finns kvinnor och barn bland Edoras flyktingar. En sådan liten detalj kan jag leva på i flera dagar. :)
McKellen är jämnare och rankas nog högre än Lee på en rent kulturelitistisk skala (fler Shakespeare-dramer, färre B-skräckisar), men jag blir i allmänhet mer berörd av Christopher Lees rollgestaltningar. Observera att jag tycker McKellen gjort många strålande roller, t.ex. mot Derek Jacobi i Vicious, så mina invändningar mot honom är verkligen marginella. Det handlar väl om vad man går igång på personlighetsmässigt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010