Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:46 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 05, 2008 12:38 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
http://www.youtube.com/watch?v=6v1QV-25 ... re=related
Och liknande musik, jag kan inte hjälpa det. Jag lyssnar på denna sång varenda gång jag sätter på datorn ^^


Sedan är Hans Zimmer en klar favorit när det kommer till film-musik. Alla hans verk är bra men hans musik till The Rock kommer alltid ha en extra plats i mitt hjärta!
http://www.youtube.com/watch?v=qXmu-aLu ... re=related

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 24, 2009 9:39 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Kanske jag ska dela med mig till er med information om vad jag lyssnar på, det brukar bli:
Abba,
A-ha,
Alcazar,
BWO,
Enya,
Ola,
samt diverse samlingsalbum och sådant som spelas på radio, för att inte glömma soundtracket till filmerna :wink:

En samling med udda och blandade saker med andra ord :roll:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 25, 2009 7:51 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 23, 2006 5:57 pm
Inlägg: 256
Ort: Karlstad
Hmm, musik jag lyssnar pa. Det ar mest metal och rock, en del pop fran 80-talet finns ocksa med aven om jag inte ha nagra stora favoriter dar.

Pain of Salvation - svensk progressiv metal/rock
Opeth - svensk progressiv death metal
Spock's Beard - amerikansk progressiv rock
Kamelot - power/prog/goth metal
Ayreon - Ambient progressiv metal

De ar mina stora favoriter, tatt bakom kommer Dream Theater och Blind Guardian.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 25, 2009 2:43 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Vilken god smak du har! :P Åtminstone vad gäller två av banden. Blind Guardian är mitt favoritband sedan sju år tillbaka. Ayreon upptäckte jag när jag köpte "01011001" till Adam/Túrin i present och själv blev helt såld på musiken och konceptet när jag fick höra den. :wink: Tyvärr har jag inte hört så mycket mer av Ayreon än, men hans tidigare album står definitivt på min önskelista!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 26, 2009 7:42 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 23, 2006 5:57 pm
Inlägg: 256
Ort: Karlstad
Jag upptackte ocksa Ayreon med 0101, men jag har hort hans andra album nu ocksa, torrents... Men jag ar pa vag att kopa albumen, de ar varda det.

Jag skulle rekommendera "Into the electric castle" och "Universal Migrator" men alla skivorna ar faktiskt bra.

Jag forstar faktiskt inte varfor inte fler svenskar lyssnar pa Pain of Salvation, de ar bland de mest ambitiosa i genren.

Blind Guardian var bandet jag upptackte metal med men jag har forlorat lite av intresset. Man blir snabbt trott pa deras skivor aven om man kan komma tillbaka efter nagra veckor.[/i]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 29, 2010 6:19 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån apr 10, 2006 6:21 pm
Inlägg: 630
Ort: Östersund (Republiken Jämtland)
Jag lyssnar på allt som kommer min väg så länge det har tillräckligt mycket "känsla". Med viss förkärlek till 70 och 80-talsrock och progg.

10-topplista utan inbördes ordning:

Them Crooked Vultures
Led Zeppelin
Metallica
Van Halen
Mr. Big
Dio
Ted Nugent
Mötley Crüe
Hoola Bandoola Band
och Blå Tåget (ofc)

_________________
Eä, världen som är.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 30, 2010 8:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Intressant.

De åtta första bandens låtar kan jag tycka är hyfsade, en del är tom riktigt bra, men de få låtar jag hört med Hoola Bandoola band tycker jag är riktigt dåliga, men det är ju bara vad jag tycker, du kanske kan tipsa om vilka av deras låtar som är bäst och förklara vad du gillar med låtarna osv.

Blå Tåget har jag bara hört ett par låtar med, bla Staten och kapitalet, (deras är originalet va?), men jag tyckte bara den var seg och töntig i jämförelse med Ebba Gröns.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 31, 2010 12:26 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån apr 10, 2006 6:21 pm
Inlägg: 630
Ort: Östersund (Republiken Jämtland)
Orophin skrev:
De åtta första bandens låtar kan jag tycka är hyfsade, en del är tom riktigt bra, men de få låtar jag hört med Hoola Bandoola band tycker jag är riktigt dåliga, men det är ju bara vad jag tycker, du kanske kan tipsa om vilka av deras låtar som är bäst och förklara vad du gillar med låtarna osv.

Blå Tåget har jag bara hört ett par låtar med, bla Staten och kapitalet, (deras är originalet va?), men jag tyckte bara den var seg och töntig i jämförelse med Ebba Gröns.


Jaadu, frågan är ju om man inte föds till att gilla progg. Eller för mig var det iallfall så att när jag fick höra det för första gången så fastnade jag direkt för lättsamheten och simpelheten. Sedan gillar jag också att sitta och plinka på gitarren och då är proggen perfekt då det oftast är simpla låtar med få ackord. Sedan är det också lätt att sjunga med om man mot förmodan skulle umgås med folk som lyssnade på samma musik :P

Tre bra låtar av Hoola Bandoola:

Keops pyramid
Vem kan man lita på?
Victor Jara

Det är nog de tre kändaste låtarna också.

Blå Tåget som är lite av proggens grundare är ännu mer proggigt än Hoola Bandoola. Det låter taskigt när se spelar (live suger de), och framför allt sången låter stundtals avskyvärt, men på något vis kan man inte låta bli att fångas av stilen. De har både känsla, humor och tydliga buskap i sina låtar vilket gör allt så mycket bättre. Budskapet är väl kanske en av orsakerna till att jag gillar det (är åt vänsterhållet).

Tre sköna låtar av Blå Tåget:

Kalla kriget
Glassfabriken
På väg till koppargruvan

Staten och kapitalet är väl deras ända kommersiellt kända låt men jag har lyssnat sönder den, och kan hålla med om att Ebbas version "svänger" lite mer, men har alltid svårt att gilla en cover bättre än originalet :)

_________________
Eä, världen som är.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 01, 2010 7:23 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Hoola Bandoola är i mitt tycke det bästa proggbandet. Även om jag mest lyssnar på metal och folkmusik återkommer jag då och då till Hoola Bandoola. "Vem kan man lita på" är jag inte så förtjust i, men jag gillar de två andra och dessutom "Karins sång" och "Bogside" bäst, tror jag. Det finns dock en hel del bra musik och välskrivna texter i deras diskografi.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010