Orophin skrev:
De åtta första bandens låtar kan jag tycka är hyfsade, en del är tom riktigt bra, men de få låtar jag hört med Hoola Bandoola band tycker jag är riktigt dåliga, men det är ju bara vad jag tycker, du kanske kan tipsa om vilka av deras låtar som är bäst och förklara vad du gillar med låtarna osv.
Blå Tåget har jag bara hört ett par låtar med, bla Staten och kapitalet, (deras är originalet va?), men jag tyckte bara den var seg och töntig i jämförelse med Ebba Gröns.
Jaadu, frågan är ju om man inte föds till att gilla progg. Eller för mig var det iallfall så att när jag fick höra det för första gången så fastnade jag direkt för lättsamheten och simpelheten. Sedan gillar jag också att sitta och plinka på gitarren och då är proggen perfekt då det oftast är simpla låtar med få ackord. Sedan är det också lätt att sjunga med om man mot förmodan skulle umgås med folk som lyssnade på samma musik
Tre bra låtar av Hoola Bandoola:
Keops pyramid
Vem kan man lita på?
Victor Jara
Det är nog de tre kändaste låtarna också.
Blå Tåget som är lite av proggens grundare är ännu mer proggigt än Hoola Bandoola. Det låter taskigt när se spelar (live
suger de), och framför allt sången låter stundtals avskyvärt, men på något vis kan man inte låta bli att fångas av stilen. De har både känsla, humor och tydliga buskap i sina låtar vilket gör allt så mycket bättre. Budskapet är väl kanske en av orsakerna till att jag gillar det (är åt vänsterhållet).
Tre sköna låtar av Blå Tåget:
Kalla kriget
Glassfabriken
På väg till koppargruvan
Staten och kapitalet är väl deras ända kommersiellt kända låt men jag har lyssnat sönder den, och kan hålla med om att Ebbas version "svänger" lite mer, men har alltid svårt att gilla en cover bättre än originalet