Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor aug 13, 2026 10:36 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 375 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 25  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 10, 2005 10:56 pm 
The Magnificent

Skidåkning? Var bor du egentligen?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 11, 2005 6:29 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Förra terminen hade jag en lektion på fredagarna mellan 9.25-10.25.... 8)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 11, 2005 9:16 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Alltså; skoldagen höll på i 1 timme? Eller, kanske felaktigt, att en av dagens lektioner varade mellan 9.25 till 10.25? (hur dum frågan än må vara, vill jag eleminera alla missuppfattningar. Därför finns båda alternativen)

Förresten? Går alla här i en kommunal skola? Jag går i en friskola, och jag ångrar knappast valet.

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 11, 2005 10:27 pm 
The Magnificent

Jag förusätter att det bara var en lektion på fredagarna... annars känns det som ett lite onödigt inlägg :wink:

Jag går iaf på en kommunal skola.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 11, 2005 11:43 pm 
Noldo

Kommunal skola här. De flesta, snarare alla, jag pratat med som går eller har gått i friskola har påpekat att undervisningen av de vanliga ämnena är dålig. När det gäller att lära ut specialämnen har friskolorna, enligt dem, varit överlägsna, men annars varit oerhört dåliga. Många tycker att detta är bra för de kan lära sig spela musik, bygga eller spela in film och inte behöva orora sig så mycket över att lära sig matte, svenska eller hur vårt samhälle är uppbyggt. Jag tycker dock detta är väldigt synd att de får en sådan ensidig utbildning så tidigt som grundskola eller gymnasium.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 12, 2005 1:39 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Var kanske lite otydlig i mitt inläg...Jag menade att jag på fredagarna bara hade en lektion och slutade för dagen 10.25

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 12, 2005 9:48 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nå, jag kan defenetivt inte tala för alla Sveriges friskolor. Enbart för den friskolan som jag går i. Men tråkigt att dina kamrater har känt så; Nadre.

Jag älskar min skola. Problemet är att kommunen mobbar ut mig. Min bror, som går i den kommunala skolan, är, enligt den kummanala ledningen, mer värd än mig. Kommunen betalar ut omkring 13 000 kronor mer till honom. Vilket känns orättvist.

Kommunen väljer också att tiga inför alla framsteg, som min skola gör. Vi började med ett intranet för flera år sedan. Men det hördes ingen av. Nej, inte förren en annan skola uppmärksammades i år. En anna mobbning gäller betygen. Skolan har kunnat stoltsera med 100% godkända elever de flesta år som skolan har existerat. Gissa att det inte uppmärksammades...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 13, 2005 11:36 am 
Noldo

Jag tycker det är jättebra att er skola inte uppmärksammats för betygen! Min erfarenhet är att man har ganska dålig insyn i skolors betygsättande och elevers kunnande utanför skolan i fråga, speciellt i friskolor. Därför blir det rätt platt att bara säga att alla på ens skola blev godkända eftersom det faktiskt inte säger något om hur duktiga ni är.

Behöver din skola mer pengar? Om du tycker om den så mycket borde ju inte dessa 13 000 kr vara så mycket av ett problem. Vet du ens varför det är skillnad på försörjningen och var har du fått siffrorna ifrån?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 13, 2005 12:12 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tja. Mer pengar skulle betyda mer skolmaterial. Vilket känns som ett måste i alla Sveriges skolor. Och siffrorna stod faktiskt i dagstidningarna.

Jättebra? Tack! Låter som om du ser skolan som en fuskskola!

Skämt åsido. Poängen är att en anna skola uppmärksammaddes för att alla elever blev godkända. Den skolan, självklart en kommunal skola, uppmärksammades flera år efteråt. Till och med du borde se felet i att hålla undan fakta sådär, för att inte vilja erkänna en ickekommunal skola.

förresten. Enligt din erfarenhet. Vilken typ av erfarenhet? DU kan väl knappast ha erfarit min skola.

ps. Jag glömde nämna att de undanhöll sådan information. Jag bryr mig inte så mycket över att de gör så. Dock blir jag förbannad över kommunens ovilja att erkänna min skola.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 13, 2005 12:41 pm 
Noldo

Det jag menade var om du vet hur situationen ser ut mellan era skolor. Kan det vara så att din skola har tillgång till nyare och bättre studiematerial och alltså inte är i samma behov av pengarna? Siffror är inte alltid mycket att lita på om man inte vet bakgrundshistorien. Speciellt inte siffror från vinklade källor.

Visst det är dåligt att de gör så men jag vill och kan inte direkt uttala mig i saken för jag vet inte så mycket om det. Det skulle kunna vara så att kommunen har bra anledning till sitt agerande. Det skulle dock inte förvåna mig om så inte var fallet.

Nej, jag tror inte att jag erfarit din skola. Däremot har jag pratat med många angående friskolor; lärare på friskolor såväl som kommunala och elever likaså. Det har jag bildat min uppfattning på. Din skola kanske är ett undantag men utifrån min erfarenhet har alla friskolor varit, mer eller mindra, av samma skrot och korn.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 13, 2005 3:19 pm 
The Magnificent

Aderyn skrev:
Jag älskar min skola. Problemet är att kommunen mobbar ut mig. Min bror, som går i den kommunala skolan, är, enligt den kummanala ledningen, mer värd än mig. Kommunen betalar ut omkring 13 000 kronor mer till honom. Vilket känns orättvist.

Kommunala skolor drivs av kommunen. Friskolor privat. Är det då konstigt att kommunen ger mer till kommunala skolor? Jag ser det som en självklarhet.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 13, 2005 3:36 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag tror knappast att det finns en bra anledning till att undanhålla mig mina pengar. Min skola är knappast en fanatisk frireligiös friskola, eller en snobbig privatskola. Det är en vanlig skola, inte så olik den kommunala skolan. Det finns inga skandaler eller dåliga lärare, inget negativt att skriva om. Den enda orsaken tordes alltså vara att kommunen inte vill ha konkurens. Den vill behålla sitt monopol.

Visst. Mina personliga åsikter är självklart inblandade i mitt tyckande. Jag är för konkurens. Jag är också positiv till att man själv får bestämma var man ska gå i skolan eller inte. Jag ska inte bli mindre värd för att jag går i en skola som inte uppfyller kommunens direktiv - att vara en kommunal skola. PÅ så sätt kan jag inte ta ditt, Merrys, argument som ett bra argument.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 13, 2005 3:47 pm 
The Magnificent

Den kommunala skolan får ju bara pengar av kommunen. Privata skolor får ju in pengar ändå. Dessutom så tror jag nog att privata skolor får bidrag, men inte lika stora som kommunala.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 13, 2005 8:45 pm 
Jag går på en privat skola men den är lite mysko... Vi har bild typ en gång per termin och samma sak me musik.. :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 16, 2005 10:40 am 
Maia
Användarvisningsbild

Det är ju inte så roligt med bild eller musik tyker jag iaf.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 375 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 25  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]