Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 11:43 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 375 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 01, 2007 1:14 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Min spansklärare tror på allvar att det är någon idé att ha lektion bara några dagar innan sommarlovet, att på denna lektion påbörja ett helt nytt avsnitt och förvänta sig att eleverna skall komma ihåg något av det till hösten. :roll:

Om knappa två veckor tar jag CAE (Certificate in Advanced English), och jag är toknervös inför det muntliga provet. Någon som har tagit denna examen och har erfarenheter att dela med sig?

Meriadoc skrev:
Har jag räknat rätt när jag tittat igenom mina betyg så kommer jag även klara mitt mål för gymnasiet (17,5 p.), men jag får väl vänta och se vad det står i betyget på torsdag...


Kan någon påminna mig om hur man beräknar gymnasiepoäng? Multiplicera betygspoängen med antalet timmar och dividera svaret med antalet kurser?

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 01, 2007 1:26 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Crumui skrev:
Kan någon påminna mig om hur man beräknar gymnasiepoäng? Multiplicera betygspoängen med antalet timmar och dividera svaret med antalet kurser?


Så länge inte reglerna ändrats de senaste åren (tog studenten 2002) så multiplicerar man betygspoängen på respektive kurs med längden på kursen och till slut delar man med det totala antalet betygsätta poäng. På min tid så fanns det även vissa undantag, exempelvis att idrott och hälsa bara räknades om det drog upp betyget, men hur detta eventuellt har ändrats vet jag inte.

Exemepelvis:
MVG i en 50 poängs kurs och VG i en 100 poängs kurs blir:

(20*50+15*100)/150


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 01, 2007 3:10 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Det är fortfarande som du sa, Corintur. Däremot räknas idrott o hälsa alltid med nu, tror inte man kan välja bort det heller om man har mer än 2500 poäng, på grund av att det är kärnämne. Lite tråkigt för mig att det inte räknas bort längre, det hade gjort mitt slutbetyg lite mer enhetligt :)
De kommer även inom några år införa meritpoäng, eller vad det nu skulle kallas, där matte B, steg 3 i moderna språk och en extra kurs (som varierar beroende på vad man vill söka till för kurs på högskolan) ger varsitt extra poäng. Max kommer då alltså vara 23 poäng.
För övrigt är det student om en vecka, o bal på söndag :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 01, 2007 3:20 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Turambar skrev:
För övrigt är det student om en vecka, o bal på söndag :D


Gratulerar


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 01, 2007 4:01 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 29, 2006 4:16 pm
Inlägg: 444
Ort: Dol Amroth
Snart är mitt första år på gymnasiet över och jag tycker att det här läsåret innehållit mycket. När det gäller resultat av allt pluggande så är jag mycket nöjd. Jag har lärt mig en hel del och fått en del nya vänner.

Sista plugglektionen i skolan var väldigt kul. Vi hade engelska och eftersom vi studerat engelska maträtter den senaste tiden fick vi i uppgift att skapa något brittiskt. Alla eleverna gjorde kakor och annat gott. Och jag hade turen att ingå i juryn som skulle betygsätta de olika rätterna.
För att betygsätta dom var jag tvungen att provsmaka alla. Det var minsann inte helt fel! :D

_________________
The heir of him to whom the oath they swore. From the North shall he come, need shall drive him:
he shall pass the Door to the Paths of the Dead.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 01, 2007 4:05 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Tack, Corintur och Turambar - jag var alltså inte helt ute och cyklade. Hur gör man då om man har mer än 2500 poäng? Räknar man på samma sätt eller väljer bort de kurser man har lägst betyg på?

Vad tänker ni som tar studenten hitta på nu, då? *kastar litet konfetti*

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 01, 2007 4:11 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Även här sista plugglektionen idag, dessutom har vi inget att göra på måndag eftersom mentorerna hade inte pengar till att hitta på något. Lyckat år får jag säga. Har fått MVG i alla teoretiska ämnen denna termin(till och med Franska 4), hade mycket bra på både matteD och fysik nationella proven. VG i Idrott A och B vilket jag är nöjd med. En kompis räknade ut mitt nuvarande snitt och kom fram till att jag hade 19.16
:) (skryt)
Är osäker på om du har rätt där Turambar, jag har alltid hört att man kan räkna bort idrottskurserna om de inte höjer snittet.

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 01, 2007 4:15 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 29, 2006 4:16 pm
Inlägg: 444
Ort: Dol Amroth
Lord of the Grey Havens skrev:
Även här sista plugglektionen idag, dessutom har vi inget att göra på måndag eftersom mentorerna hade inte pengar till att hitta på något. Lyckat år får jag säga. Har fått MVG i alla teoretiska ämnen denna termin(till och med Franska 4), hade mycket bra på både matteD och fysik nationella proven. VG i Idrott A och B vilket jag är nöjd med. En kompis räknade ut mitt nuvarande snitt och kom fram till att jag hade 19.16
:) (skryt)
Är osäker på om du har rätt där Turambar, jag har alltid hört att man kan räkna bort idrottskurserna om de inte höjer snittet.


Går du i ettan, tvåan eller trean på gymnasiet?

_________________
The heir of him to whom the oath they swore. From the North shall he come, need shall drive him:
he shall pass the Door to the Paths of the Dead.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 01, 2007 4:16 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Går ut andra året på NV nu, kan man nog lista ut om man kollar på kurserna :wink:

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 01, 2007 4:37 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Mina betyg verkar spikade nu också; det blir nästan helt säkert 20.0 till slut. Jag läser ju 2600 poäng också, så jag har lite uppbackning där. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 01, 2007 7:54 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Túrin Turambar skrev:
Mina betyg verkar spikade nu också; det blir nästan helt säkert 20.0 till slut. Jag läser ju 2600 poäng också, så jag har lite uppbackning där. :)


En i min gamla gymnasieklass lyckades med det också och jag såg ju hur hon kämpade och slet, så det är imponerande. Vad har du för högtflygande framtidsplaner med de betygen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 01, 2007 8:56 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag har sökt in på Historiska programmet på Stockholms universitet. Det tar tre år, sedan har jag en kandidatexamen i historia och efter det får jag se. Troligtvis blir det historia även sen; en kompis till mig tycker att jag ska försöka mig på att komma in på Oxford (de har ju troligen världens bästa historiefakultet) men jag vet inte om jag ska försöka det.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 01, 2007 9:33 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 29, 2006 4:16 pm
Inlägg: 444
Ort: Dol Amroth
Túrin Turambar skrev:
Jag har sökt in på Historiska programmet på Stockholms universitet. Det tar tre år, sedan har jag en kandidatexamen i historia och efter det får jag se. Troligtvis blir det historia även sen; en kompis till mig tycker att jag ska försöka mig på att komma in på Oxford (de har ju troligen världens bästa historiefakultet) men jag vet inte om jag ska försöka det.


Vad är det inom historia som du är intresserad av? Ämnet historia täcker som bekant väldig många områden, :wink: . Även jag är intresserad av historia och jag tycker att det är ett viktigt ämne eftersom vi genom att studera historien kan lära oss från våra misstag.

_________________
The heir of him to whom the oath they swore. From the North shall he come, need shall drive him:
he shall pass the Door to the Paths of the Dead.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 01, 2007 9:38 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Planer är bra, men högskola/universitet är mycket annorlunda en andra skolor... Man kan bli förvånad... Att inte sätta för mycket tillit till sina planer är bra.

... och som det är nu, om man inte har bra ide, måste man vara *riktigt* säker på vad man vill och att de kommer gå bra ...

(Ja jag skulle vilja läsa lite på högskola igen. Esperanto kursen på SU skulle vara trevligt. Men men...)



(Ni vill inte ha reda på mina poäng, det kan ni inte förresten, för jag vet inte var jag packade de papperna när jag flyttade)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 01, 2007 9:53 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Furst Imrahil skrev:
Túrin Turambar skrev:
Jag har sökt in på Historiska programmet på Stockholms universitet. Det tar tre år, sedan har jag en kandidatexamen i historia och efter det får jag se. Troligtvis blir det historia även sen; en kompis till mig tycker att jag ska försöka mig på att komma in på Oxford (de har ju troligen världens bästa historiefakultet) men jag vet inte om jag ska försöka det.


Vad är det inom historia som du är intresserad av? Ämnet historia täcker som bekant väldig många områden, :wink: . Även jag är intresserad av historia och jag tycker att det är ett viktigt ämne eftersom vi genom att studera historien kan lära oss från våra misstag.


Det är främst medeltidshistoria, men inom det gillar jag det mesta, politik, krig och vapen, klädedräkter, mat, seder, folktro, you name it ...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 375 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010