Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 7:58 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 17, 2009 7:51 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
En del av den gör nog det. Den gör filmen mer spännande om det är krig på ännu fler ställen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 20, 2009 3:13 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Cotume skrev:
En del av den gör nog det. Den gör filmen mer spännande om det är krig på ännu fler ställen.


Förresten är väl det mesta de säger (boken) bara en mer detaljerad redogörelse om det som visades i (filmens) prolog? Dessutom minns jag att det var om budbäraren som pratade med dvärgarna (som var en ganska oviktig avstickare, även om det förklarar varför dvärgarna var där), och en, igen, en mer detaljerad redogörelse om Gollums flykt från alverna (vilket är ganska onödigt när det bara kan förklaras med ett "Gollum är på fri fot och letar efter Ringen", som han var från början).
Man kan egentligen säga att förutom diskussionen angående vad som ska göras med Ringen, var det mesta överflödigt eller "extramaterial". Och de som nu vill fördjupa sig läser väl Tolkiens böcker. De som bara vill se en bra film bryr sig nog föga om händelser som tillägger väldigt lite av historien som utspelas.
Förlåt för mitt lilla tal :) Och det är säkert nåt jag missat, och visst kunde scenen varit lite längre, men min poäng var bara att den inte behövde vara det.

EDIT: Ja, pratade de inte om Aragorns rangers också (boken)? Vad jag mest hade velat var att han fått Anduril nu, som i boken, och inte Arwen skickat den till honom (eller nåt sånt).

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010