Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 11:39 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 17. Hoberna ser Uruk-hären, Arwen mot havet, Galadriel talar
InläggPostat: lör dec 20, 2003 2:06 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån jul 28, 2003 11:55 am
Inlägg: 97
<Merry and Pippin are travelling through the forest, carried by Treebeard.>

Pippin: Look! There’s smoke to the south!

Treebeard: There is always smoke rising from Isengard these days.

Merry: Isengard?

<The two hobbits climb higher up onto Treebeard for a better view.>

Treebeard: There was a time when Saruman would walk in my woods. But now he has a mind of metal and wheels. He no longer cares for growing things.

<Pippin and Merry are now on top of Treebeard and they see a massive army moving across the land>

Pippin: What is it?

Merry: It’s Saruman’s army! The war has started.



<Aragorn is floating in the river, unconscious. He is washed ashore and dreams of Arwen.>

Arwen: <Kissing him on the lips> May the grace of the Valar protect you.

<A horse arrives and nudges Aragorn, turning him over and nuzzling him.>

Aragorn: <Mumbles> Brego… <He grabs hold of Brego’s mane, pulls himself onto the horse and rides slowly to Helms Deep.>

<Arwen is lying on her bed, deep in thought.>

Elrond: <Coming into her room> Arwen.

<Arwen hears him and sits up.>

Elrond: Tollen i lû. I chair gwannar na Valannor. Si bado, no círar. (Arwen, it is time. The ships are leaving for Valinor. Go now... before it is too late.)

Arwen: I have made my choice.

Elrond: He is not coming back. Why do you linger here when there is no hope?

Arwen: There is still hope.

Elrond: <Walks towards window and looks out> If Aragorn survives this war, you will still be parted. If Sauron is defeated, and Aragorn made king and all that you hope for comes true, you will still have to taste the bitterness of mortality. Whether by the sword or the slow decay of time, Aragorn will die.

<Arwen sees a vision of her future as Elrond speaks. She is dressed as a queen in mourning garb and looking down upon Aragorn, a crown on his brow, Andúril in his hand, and dead. Mourners are walking around the altar, paying their final respects. Arwen is weeping.>

Elrond: And there will be no comfort for you. No comfort to ease the pain of his passing. He will come to death, an image of the splendor of the kings of men in glory undimmed before the breaking of the world.

<The body of Aragorn is now cast as a monument in stone. Arwen stands before the monument, veiled and in black.>

Elrond: But you, my daughter, you will linger on in darkness and in doubt. As nightfall in winter that comes without a star. Here you will dwell, bound to your grief, under the fading trees, until all the world is changed and the long years of your life are utterly spent.

<Still veiled in black, Arwen is walking alone through the deserted woods of Lothlórien.>

Elrond: <Tuning to Arwen> Arwen... there is nothing for you here, only death.

<The vision ends and Arwen weeps with sadness and fear. Elrond comes to sit beside his daughter and raises a hand to her cheek.>

Elrond: A im, ú-'erin veleth lîn? (Do I not also have your love?)

Arwen: <Crying and moving into her father’s embrace> Gerich meleth nîn, ada. (You have my love, father)

<Elves, cloaked and carrying a lantern each, are setting off from Rivendell on their journey to the West. Elrond looks on as Arwen leaves with them. Arwen turns back to look at her father one last time before she departs. Elrond continues to stare after her with an expression of resigned sadness.>

<Elrond is standing by a window. He hears Galadriel speaking.>

Galadriel: I amar prestar aen... han mathon ne nen, han mathon ne chae a han nostan ned gwilith. (The world has changed... I feel it in the water, I feel it in the earth, I smell it in the air.) The power of the enemy is growing. <Saruman is communicating with Sauron via the Palantír.> Sauron will use his puppet Saruman to destroy the people of Rohan. Isengard has been unleashed. <View of Saruman's marching army> The eye of Sauron now turns to Gondor, the last free kingdom of men. <View of Osgiliath> His war on this country will come swiftly. He senses the Ring is close. The strength of the Ringbearer is failing. In his heart, Frodo begins to understand. <Close-up of Galadriel> The quest will claim his life. You know this. You have foreseen it. It is the risk we all took.

<Close-up of the Ring spinning in slow motion>

Galadriel (V.O.): In the gathering dark, the will of the Ring grows strong. It works hard now to find its way back into the hands of men.

<We see Faramir and Gondorian rangers with the captured Frodo and Sam.>

Galadriel (V.O.): Men, who are so easily seduced by its power. The young captain of Gondor has but to extend his hands, take the Ring for his own and the world will fall. It is close now, so close to achieving its goal.

<Faramir and company have reached Henneth Annûn. Frodo and Sam and being carries, blinded-folded into the cave.>

Galadriel (V.O.): For Sauron will have dominion of all life on this Earth, even unto the ending of the world. The time of the Elves is over.

<Close-up of Galadriel's luminous eyes with their deep pools of wisdom. We then see Elrond in his library, looking at the painting of Isildur facing down Sauron with the broken blade of Narsil.>

Galadriel (V.O.): Do we leave Middle-earth to its fate? Do we let them stand alone?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 02, 2004 6:36 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 25, 2003 8:36 pm
Inlägg: 102
Är det någon som förstått varför Galadriel säger:

The quest will claim his life?

Är det något metaforiskt för att han ger upp sitt gamla liv och överger Middle-Earth eller vad?

_________________
Yours in haste
Gandalf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 02, 2004 7:06 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 28, 2003 10:32 pm
Inlägg: 371
Ort: Cuiviénen
Jag tror att Galadriel tror (har förutspått, kanske) att Frodo kommer att dö oavsett om han klarar sitt uppdrag (the quest) eller inte. Hon tror att han antingen kommer att dö på vägen, efter sitt uppdrag eller att ringen "tar kontrollen" över hans liv. Ringen tar visserligen kontrollen över Frodos liv men hinner inte "omvända" han innan Gollum gnager av fingret. Efter detta borde inte Frodo och Sam överleva vulkanutbrottet. Det gör de dock eftersom hon inte kunde "förutse" att örnarna skulle komma till räddningen.

Detta är min tolkning av vad Galadriel säger i filmen.

Visserligen kan man väl säga att Frodo dog eftersom han aldrig kunde återvända till sitt "normala" jag. Krigsärren var alldeles för djupa i Frodos själ för att någonsin skulle kunna se världen med samma oskuldsfulla ögon som han gjort innan han gav sig iväg med ringen.

_________________
Eru är givmild!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 02, 2004 7:45 pm 
När man gör film så brukar man ju behöva att motivera varför man har med någon speciell del av filmen, annars så brukar man ju klippa bort det. Vad tillför det hon säger till handlingen? Det får ju de som inte har läst böckerna att reagera och börja tvivla på att Frodo kommer att överleva, men det känns som om det måste finnas någon större anledning än detta för att ha med det i filmen eller hur? Varför säger hon inte The quest will Probably claim his life?


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 02, 2004 8:55 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 28, 2003 10:32 pm
Inlägg: 371
Ort: Cuiviénen
För att öka dramatiken. T.o.m. en som läst böckerna kan börja tvivla. Kan P.J. ha ändrat slutet så att han dör kan de möjligtvis tänka.

Dock tycker jag att repliken borde ha stykits helt och hållet.

_________________
Eru är givmild!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 02, 2004 9:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Förra gången brydde jag mig inte för jag sket i de scenerna. Det enda speciella med tillbakablicken är Arwens runna klänning :twisted: men annars är det helt onödigt. Visst kanske det skapar dramatik; men det behövs inte...

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 02, 2004 10:37 pm 
Själva tillbakablicken är ju där av två anledningar. För att motivera alverna vid Helms Deep (detta kan man stryka enligt mig) och för att få oss att tro att Arwen skall resa till Valinor.

Jag har läst böckerna och tvivlade inte en sekund och även om jag skulle göra detta så skulle det snarare innebära att jag tvivlade på PJs kunnande i att leverera den sista filmen. Och visst håller jag med dig om att repliken är onödig, men jag försöker förstå hur PJ & CO motiverade att ha med den, den var ju t.o.m. med i trailern innan filmen.


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 02, 2004 10:38 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 25, 2003 8:36 pm
Inlägg: 102
Glömde logga in. Båda gästerna innan detta inlägg är från mig.

_________________
Yours in haste
Gandalf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 03, 2004 3:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Gandalf skrev:
Glömde logga in. Båda gästerna innan detta inlägg är från mig.


Snacka om en riktig maia. Byter då och då till en skepnad av en osynlig ande innan formen av en "gammal gubbe" dyker upp.

Egentligen vet vi inte ens om Arwen faktiskt funderade på att åka iväg eller inte i böckerna (tror jag; bevisa mig om jag har fel). Eftersom vi bara fick se brödraskapets planer hölls väl restens planer i dunkel? Det kanske är möjligt att Tolkien menade att hon skulle fara iväg.

Men det är bara en teori för att kanske försvara PJ. Jag tänker mest på vad som skule användas från boken istället. Många säger att om PJ skulle följa boken till punkt och pricka skulle filmen vara typ fem timmar lång. Men tar han bort scener som Arwens tvivel och sådana tillbakablickar (plus vargriddare t.ex.) borde fler timmar sparas för att göra filmen så lik boken som möjligt...

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 05, 2004 10:59 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: tor jan 01, 2004 11:21 pm
Inlägg: 40
Ort: Enskede, Stockholm
Klaatu skrev:
Jag tror att Galadriel tror (har förutspått, kanske) att Frodo kommer att dö oavsett om han klarar sitt uppdrag (the quest) eller inte. Hon tror att han antingen kommer att dö på vägen, efter sitt uppdrag eller att ringen "tar kontrollen" över hans liv. Ringen tar visserligen kontrollen över Frodos liv men hinner inte "omvända" han innan Gollum gnager av fingret. Efter detta borde inte Frodo och Sam överleva vulkanutbrottet. Det gör de dock eftersom hon inte kunde "förutse" att örnarna skulle komma till räddningen.

Detta är min tolkning av vad Galadriel säger i filmen.

Visserligen kan man väl säga att Frodo dog eftersom han aldrig kunde återvända till sitt "normala" jag. Krigsärren var alldeles för djupa i Frodos själ för att någonsin skulle kunna se världen med samma oskuldsfulla ögon som han gjort innan han gav sig iväg med ringen.


Mina tankar klädda i ord....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 24, 2005 10:42 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: sön jan 23, 2005 10:37 pm
Inlägg: 27
Ort: Borås
Det är bra att det är med. Tyckte att Galadriel var med för lite i denna filmen...Hellre henne än Arwen :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 25, 2005 7:22 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Klaatu skrev:
Jag tror att Galadriel tror (har förutspått, kanske) att Frodo kommer att dö oavsett om han klarar sitt uppdrag (the quest) eller inte. Hon tror att han antingen kommer att dö på vägen, efter sitt uppdrag eller att ringen "tar kontrollen" över hans liv. Ringen tar visserligen kontrollen över Frodos liv men hinner inte "omvända" han innan Gollum gnager av fingret. Efter detta borde inte Frodo och Sam överleva vulkanutbrottet. Det gör de dock eftersom hon inte kunde "förutse" att örnarna skulle komma till räddningen.

Detta är min tolkning av vad Galadriel säger i filmen.

Visserligen kan man väl säga att Frodo dog eftersom han aldrig kunde återvända till sitt "normala" jag. Krigsärren var alldeles för djupa i Frodos själ för att någonsin skulle kunna se världen med samma oskuldsfulla ögon som han gjort innan han gav sig iväg med ringen.


:cry: Stackars lilla Frodo.

För övrigt säger jag detsamma som Nessa och Frodo.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010