Aiwendil skrev:
tycker det känns lite väl läskigt att gollum dödar och äter varelser som talar samma språk som honom, men det allra värsta är nog att han vill äta Bilbo(borde inte det göra honom till kannibal? )
Jo, men tanken är väl att Gollum ska uppfattas som farlig, opålitlig och läskig i allmänhet. Och nog tror jag att de barn som läser denna bok får den bilden allt! (Angående kannibalfrågan: Ja, det har du rätt i. Men frågan är också ifall Tolkien "visste" att Gollum var en hobbit när han skrev denna bok. Jag tror inte det.)
Aiwendil skrev:
Även om huggtänder diskussionen säkert är intressant så hajade jag till på nu att gollum hade fickor inget man såg i filmatiseringen direkt.
lite intressant också att se vad han har i fickorna: "fish-bones, goblins' teeth, wet shells, a bit of a batwing, a sharp stone to sharpen his fangs on, and other nasty things."
Vad tror ni resten av "the nasty things" kan vara?
Nej, i filmatiseringen fanns det inte mycket plats för fickor på Gollums kläder. Han kanske bytte om till vandringskläder innan han lämnade sin hemtrevliga grotta?
Angående vad han kan ha för "other nasty things" i fickisarna så är det säkert fler saker av samma typ som vättetänder och fladdermusvingar. Kanske några ben, ett öga från någon fisk han har ätit, och ... och ... och ett öra!