Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 3:43 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: The Hobbit 1
InläggPostat: sön jul 06, 2008 3:21 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
The Hobbit 1: An Unexpected Party
Bilbo Baggins får oväntat besök.

Bild


Senast redigerad av Líndaletaro sön jul 13, 2008 11:08 am, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 06, 2008 3:43 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Man kan fråga sig varför Gandalf valde Bilbo, han var väl knappast en siare?

En sak jag reagerade på i förordet:
Citera:
Bilbo Baggins has taken his place among the ranks of the immortals of children's fiction
.
Men vad är det egentligen som gör Bilbo till en "barn" bok? När jag tänker på barnbok så tänker jag på typ: Emil i Lönneberga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 06, 2008 5:41 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 29, 2008 12:08 pm
Inlägg: 205
Jag tror att Gandalf hade rätt bra koll på vem som var värd att satsa på även om han kanske inte alltid visste varför eller hur.

Vad är det som inte gör Bilbo till en barnbok?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 06, 2008 5:59 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Curufinwë skrev:
Vad är det som inte gör Bilbo till en barnbok?


det är ju inte direkt en sockersöt historia, men om vi med barn pratar om nästan tonåringar så visst,


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 06, 2008 7:43 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 29, 2008 12:08 pm
Inlägg: 205
Barnbok därför att den lästes för Tolkiens knattar, som gillade den, därför att den såldes och fick pris som sådan.

Sagor och böcker för barn var inte alltid gulliga och tillrättalagda förr i tiden, t.ex har bröderna Grimms sagosamling förlorat de flesta grymheterna som stod i originalet, dvs den har "anpassats för barn"
trots att sensmoralen ofta går förlorad; sagan ska bara underhålla.

---

Det var väl en classy Hobbit att ha rödvin i skafferiet,
men Gandalf gör fel när han beställer ägg till sitt vin;
det är nästan den enda mat som skär sig totalt mot vin,
så jag skulle inte vilja byta smak med Gandalf ehuru han
är större än mig i alla andra avseenden :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 06, 2008 8:27 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Corintur skrev:
Man kan fråga sig varför Gandalf valde Bilbo, han var väl knappast en siare?


Minns att en sida tog upp detta ämne, kommer inte ihåg i detalj men en orsak var tydligen att Gandalf tänkt, så fort han fick höra om Thorin & co's uppdrag, att 13 dvärgar omöjligen kan smyga in tyst för att stjäla från en sovande drake :wink: Och det var bara att välja mellan de tystaste släktena i Midgård; alver eller hobbitar.
Men läs mer om du är intresserad på hemsidan: http://tolkien.cro.net/hobbits/whybilbo.html
Riktigt intressant läsning, om jag får säga det själv.

Hm, det är bäst man börjar, vill ju inte komma efter. :)

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 06, 2008 8:44 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Bilbo var nog inte den första hobbit Gandalf lurat iväg på äventyr. Han hade tydligen rykte om sig sedan gammalt att ställa till det... jag menar göra livet mer intressant för folket i The Shire. :)

Kommer att lyssna på första kapitlet av ljudboken ikväll innan jag somnar, så jag återkommer imorgon om jag kommer på något...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 07, 2008 11:21 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Corintur skrev:
Man kan fråga sig varför Gandalf valde Bilbo, han var väl knappast en siare?

En sak jag reagerade på i förordet:
Citera:
Bilbo Baggins has taken his place among the ranks of the immortals of children's fiction
.
Men vad är det egentligen som gör Bilbo till en "barn" bok? När jag tänker på barnbok så tänker jag på typ: Emil i Lönneberga.

I Unfinished Tales finns det ju ett avsnitt som behandlar hur Gandalf mötte Thorin & co., jag ska ta och läsa igenom det på jakt efter svar på den frågan.

Angående förordet: Sådär står det inte i min bok, den har bara ett kort förord av Douglas A. Andersson (samt Tolkiens förord om runor). Jag skulle också klassa The Hobbit som en barnbok, av de anledningar som Curufinwë tar upp. Men det hindrar ju inte att äldre också kan läsa och njuta av den!

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 07, 2008 6:52 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Blir alltid nyfiken på vad Gandalf och Took den gamle hade ihop, de verkar ha varit nära vänner och umgåtts flitigt på den tiden.

Jag måste nog säga att det första kapitlet i The Hobbit är det roligaste av alla inklusive The Lord of the Rings. Lysande humor när Bilbo får oväntat besök... "Träffad av blixten! Träffad av blixten!" :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 08, 2008 8:48 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Jag tycker också att första kapitlet är bra men dock inte ett av dem bästa.

Mina favoriter är resan genom Mörkmården och femhärarslaget.
Men vi kommer dit sen.

Jag gillar dvärgarnas entré då när Thorin trillan in hoss Bilbo.
Och när den stackars lille hobbiten får springa till skafferiet hela tiden.
Men att Gandalf vet vad Bilbo har i skafferiet är också lite små lustigt.

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 08, 2008 12:01 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Det bästa skulle jag inte påstå, bara det roligaste. :)

Gandalf har nog försett sig i åtskilliga hobbitskafferier genom åren så han vet vad som finns på hyllorna. Någonstans måste han ju äta på sina långa vandringar...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 08, 2008 1:56 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Líndaletaro skrev:
I Unfinished Tales finns det ju ett avsnitt som behandlar hur Gandalf mötte Thorin & co., jag ska ta och läsa igenom det på jakt efter svar på den frågan.


Jepp, här fanns det svar allt. I kapitlet 'The Quest of Erebor' berättar Gandalf själv för oss hur det kom sig att han valde Bilbo som följeslagare till Thorins sällskap. Texten var från början tänkt att tas med i Ringarnas herre, som en del där Gandalf svarar på frågor från Frodo, Pippin, Merry och Gimli, i Minas Tirith efter att ringen förstörts. Länken som Madde gav oss går också igenom denna text ganska bra (tror jag: jag har bara skumläst den), men jag drar igenom den i stora drag här också. Läs kapitlet ifall ni har möjlighet, det är inte så långt och väldigt intressant att läsa i anslutning till 'An Unexpected Party'.

Under tiden när The Hobbit utspelar sig växte Saurons makt. Smaug var då ett stort problem för Saurons fiender, och det visste Gandalf. Det var därför han från första början bestämde sig för att hjälpa Thorin. Han visste att det skulle vara omöjligt att lyckas återta Erebor genom att gå i öppen strid med Smaug och föreslog därför att man skulle använda sig av lönndom och anlita en "inbrottstjuv". Gandalf sade till Thorin:
Unfinished Tales (s. 430-431) skrev:
My plan is one of stealth. Stealth. Smaug does not lie on his costly bed without dreams, Thorin Oakenshield. He dreams of Dwarves!
[...]
So I am going to suggest an absurd solution to the problem. Take a Hobbit with you! Smaug has probably never heard of Hobbits, and he has certainly never smelt them.

Så varför just Bilbo? Som jag uppfattat det valde Gandalf Bilbo av tre anledningar. För det första hade han sett Bilbo tjugo år tidigare och lagt märke till vilken äventyrslysten hobbit han var på den tiden:
Unfinished Tales (s. 417) skrev:
Somehow I had been attracted by Bilbo long before, as a child, and a young Hobbit: he had not quite come of age when I had last seen him. He had stayed in my mind ever since, with his eagerness and his bright eyes, and his love of tales, and his questions about the wide world outside the Shire. As soon as I entered the Shire I heard news of him. He was getting talked about, it seemed. Both his parents had died early for Shire-folk, at about eighty; and he had never married. He was already growing a bit queer, they said, and went off for days by himself. He could be seen talking to strangers, even Dwarves.

För det andra hade Frodo rätt "släktddrag" i sig, som Gandalf berättar för Frodo och de andra:
Unfinished Tales (s. 428) skrev:
So naturally thinking over the Hobbits that I knew, I said to myself: "I want a dash of the Took" (but not too much, Master Peregrin) "and I want a good foundation of the stolider sort, a Baggins perhaps." That pointed at once to Bilbo.

För det tredje kändes det rätt!
Unfinished Tales (s. 420) skrev:
I knew in my heart that Bilbo must go with him [Thorin], or the whole quest would be a failure - or, as I should say now, the far more important events by the way would not come to pass.

Nog om detta från min sida nu.

Vilket version av boken läser ni? Själv läser jag på engelska. (Jag tänkte ett tag läsa på engelska parallellt med att läsa Anderssons översättning, men det blev för mycket. Jag bläddrade dessutom lite grann i den tyska översättningen av Wolfgang Krege innan jag lade ner båda två och bestämde mig för att hålla mig till den engelska utgåvan.)

Jag gillar verkligen detta kapitel, och håller med om att det är riktigt roligt. Dessutom älskar jag Tolkiens språk, speciellt med lite ovanligare - men trevligt klingande - ord (t.ex. "positively flummoxed" och "Confusticate and bebother these Dwarves!" (båda på s. 12)).

Men vad tusan är "detachable party hoods" ("avtagbara festhuvor")?!
The Hobbit (s. 11) skrev:
"Now we are all here!" said Gandalf, looking at the row of thirteen hoods - the best detachable party hoods - and his own hat hanging on the pegs.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 08, 2008 9:28 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Líndaletaro: Åh, så intressant! Bra faktaforskning :wink: Älskar också Tolkiens språk, måste verkligen skaffa böckerna på engelska snart :roll: (så jag kan läsa dem i helhet)
Jag måste säga att detta kapitel är väldigt underhållande :lol:
Men tycker ni inte Gandalf verkar lite... oartig? Nog för att det är en del av hans personlighet att vara den som går rakt på sak (i alla fall när det är nödvändigt), men hans "godmorgon"-diskussion med Bilbo var olik honom.

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 08, 2008 10:41 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Líndaletaro skrev:
Líndaletaro skrev:
Men vad tusan är "detachable party hoods" ("avtagbara festhuvor")?!
The Hobbit (s. 11) skrev:
"Now we are all here!" said Gandalf, looking at the row of thirteen hoods - the best detachable party hoods - and his own hat hanging on the pegs.


Ah, så det står verkligen party hoods i originalet! Jag trodde det var "avtagbara fästhuvor", alltså huvor man fäster vid klädedräkten när man tar på dem. Men såna missförstånd blir det lätt när man lyssnar på ljudboken...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 08, 2008 11:01 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Här kan man läsa en stor del av första kapitlet på engelska, om det är någon som saknar den...

http://www.randomhouse.com/catalog/display.pperl?isbn=9780345339683&view=excerpt


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010