Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 10:59 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 24, 2008 8:15 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
Kom senare på att alvkungen nämner för Balin andra sidan in på nästa kapitel: "Det är ett brott att ströva omkring inom mina gränser utan lov. Har ni glömt att ni var i mitt kungarike och använde den stig mitt folk har gjort?"
Det bör väl förse alverna utom all tvivel som de som skapat och sköter om vägen. Men jag håller med om att det är bra slött av dem att inte klara av att hålla en bro i fungerande skift. Men vem vet, kanske de ville hålla någon form av ondska från Dûl-guldur eller kolonier av spindlar kvar på andra sidan ån.... eller så var de bara riktigt lata ^^

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 29, 2008 4:10 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Templar skrev:
Kom senare på att alvkungen nämner för Balin andra sidan in på nästa kapitel: "Det är ett brott att ströva omkring inom mina gränser utan lov. Har ni glömt att ni var i mitt kungarike och använde den stig mitt folk har gjort?"
Det bör väl förse alverna utom all tvivel som de som skapat och sköter om vägen. Men jag håller med om att det är bra slött av dem att inte klara av att hålla en bro i fungerande skift. Men vem vet, kanske de ville hålla någon form av ondska från Dûl-guldur eller kolonier av spindlar kvar på andra sidan ån.... eller så var de bara riktigt lata ^^

Ja, då är det i alla fall inget tvivel om den saken. De hade säkert någon bra anledning till att låta bron förfalla (kanske raserade de den till och med själva?). Det som låter mest rimligt i mina öron är att de helt enkelt inte ville att några utomstående skulle använda vägen. De var ju trots allt rätt inskränkta, de där skogsalverna. (Fast den främsta anledningen till att låta bron förfalla tror jag var att berättelsen skulle bli lite mer spännande! :wink: )

Fler funderingar:
  • När Bombur somnar efter att han fallit i ån drömmer han om en fest som liknar skogsalvernas fest slående mycket. När Bilbo sedan försöker närma sig skogsalvernas fest somnar också han, och drömmer om samma fest som Bombur. Det verkar som om det ligger något slags alvmagi bakom hela den här grejen med insomnandet och "fest-drömmen". Jag undrar om det inte kan vara så att det är alverna som förtrollat floden, just för att ingen ska komma in på deras marker västerifrån (och samtidigt raserat bron?), och att det är samma alvmagi som de sedan använder på Bilbo när han stör deras fest. Vad tror ni?
  • På sidan 148 berättas att Bilbo sysslat mycket med "quoits, dart-throwing, shooting at the wand, bowls, ninepins, and other quiet games of the aiming and throwing sort". Det vore kul att veta vad dessa spel går ut på, och om de finns på riktigt! Hallqvist (s. 165) berättar att han hade "fördrivit en hel del tid med ring- och pilkastning. Han hade skjutit prick på käppar, klot och käglor och roat sig med andra liknande spel där det gällde att sikta och kasta"; Andersson (s. 148) låter oss veta att Bilbo ägnat sig åt "att kasta ringar och kasta pil, skjuta med båge, spela munk eller kägel samt andra stillsamma lekar av kast- eller prickskyttetyp". Angående vissa av dessa lekar (som "dart-throwing" och "quoits") är det ju ganska lätt att lista ut vad det är frågan om, men vad går t.ex. "bowls" och "ninepins" ("munk eller kägel" enligt Andersson) ut på?

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 31, 2008 9:23 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Bowls & ninepins är bra översatta av Andersson, då det rör sig om olika former av bowling: bowls är där man har asymetriska klot som man ska rulla nära en liten boll, och ninepins är den gamla formen av bowling, där man ställde upp nio pinnar som man slog ner med ett runt klot (det kallas fortfarande så i vissa moderna bowlingarenor i England). Vad gäller bowls kan det ju även röra sig om någon gammal form av spel där man kastar något i krukor för att få poäng. Det känns som det passar bättre in i Tolkiens värld, och det innefattar ju även det precision som hobbitar verkar ha gillat.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010