Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 12:53 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Förslag på vad som bör läsas?
InläggPostat: sön nov 25, 2012 6:03 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Hej!
Jag hoppas någon svarar här trots att det verkar vara lite bristande aktivitet här inne. Jag sitter här nu och funderar lite på vad jag ska köpa för sorts "tolkien litteratur". Är en stor nörd inom tolkiens magnifika värld och skulle vilja fördjupa mig ytterligare, därför är jag intresserad av förslag på luntor att läsa! ;) Nej men det förhåller sig som så att jag har läst en del och är nu inne på min 14:de genomläsning av SoR (har för vana att läsa den minst två gånger varje år sen jag lärde mig att läsa). Jag har även läst igenom Silmarillion en 5-6 gånger och hobbiten vet jag inte hur många. Sist har jag läst Lost tales of middle earth och även Unfinished tales of middle earth(blir väl förlorade och ofärdiga sagor från midgård på svenska skulle jag tro). Höll på att glömma Húrins barn som jag också läst, men sen stannar nog det med böcker jag läst!

Om någon vis alv eller gammal utbygdsjägare från nord fått ett litet grepp om min kanske något tafatta kunskaper, skulle den kunna föreslå lite utmärkt tolkienlitteratur som jag kan sätta tänderna i? :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vad som bör läsas?
InläggPostat: sön nov 25, 2012 6:44 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Jag är riktigt förtjust i tales from the perilous realm och mythopeia! Lite annat än den vanliga sagan om ringen, men rätt kul och mysigt att läsa!

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vad som bör läsas?
InläggPostat: sön nov 25, 2012 7:13 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
nolofinwe skrev:
Sist har jag läst Lost tales of middle earth
Om du har läst båda volymerna av The Book of Lost Tales återstår de övriga tio volymerna av The History of Middle-earth. De borde hålla dig sysselsatt fram till jul :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vad som bör läsas?
InläggPostat: sön nov 25, 2012 7:42 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Mitt tips får bli The Letters of J.R.R. Tolkien. Breven ger en intressant bild av personen Tolkien men innehåller även en hel del information om Midgård.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vad som bör läsas?
InläggPostat: tis nov 27, 2012 6:16 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
nolofinwe skrev:
Hej!
Jag hoppas någon svarar här trots att det verkar vara lite bristande aktivitet här inne. Jag sitter här nu och funderar lite på vad jag ska köpa för sorts "tolkien litteratur". Är en stor nörd inom tolkiens magnifika värld och skulle vilja fördjupa mig ytterligare, därför är jag intresserad av förslag på luntor att läsa! ;)

Bristande aktivitet? Ha! Så här aktivt har forumet inte varit på många år! :P

Vad gäller Tolkiens egen skönlitteratur så har du nog tyvärr redan läst det bästa och mesta. Jag läste någon gång för länge sen Gillis Bonde från Ham, Smeden och stjärnan och Blad av Niggle, men ärligt talat kan jag inte minnas mig ha haft någon större behållning av någon av dem.

Är du intresserad av att läsa facklitteratur av eller om Tolkien så är jag personligen mycket förtjust i The Road to Middle-earth av T. A. Shippey. (Jag har inte läst den från pärm till pärm, men många och långa sjok ur den. Och jag kan omöjligt bläddra i den utan att fastna!) Tolkiens egen On Fairy-Stories (publicerad tillsammans med Blad av Niggle i volymen Tree and Leaf) tycker jag också om, den ger många inblickar i hur han tänkte kring sagodiktning och sitt eget skrivande. (Fast det var många herrans år sedan jag läste den - hmm, får nästan ta och läsa om den snart. Jag har den ju faktiskt i hyllan någonstans...)

Är det skönlitteratur av andra författare i ungefär samma stil som Tolkien du är ute efter så finns det ju en myriad efterföljare där ute. Du har säkert själv koll på många av dem. Men två rekommendationer kan du få i alla fall!
:arrow: I kategorin "riktigt bra episk fantasy, helt enkelt" vill jag framhålla Minne, Sorg och Törne av Tad Williams. Fyra böcker i original, men betydligt fler på svenska i vanlig ordning.
:arrow: Och i kategorin "skamlös Tolkienimitation, men ändå med massor av charm" vill jag föreslå trilogin The Iron Tower av Dennis L. McKiernan. Jag har nämnt de böckerna förut här på forumet, och skrev då lite om vad de handlade om (och precis hur skamlöst han plagierar Tolkien!).

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vad som bör läsas?
InläggPostat: ons dec 05, 2012 11:46 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Tack så mycket för alla fina lästips! Fick order av Mamma att om jag vill ha julklappar så får jag minsann skriva en önskelista vilket jag har bra underlag till nu ;) tacktack och tack för de övriga tipsen du gav stegrande kamelen!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010