Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 8:55 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Strategisk flytt av Lothlorien?
InläggPostat: tis aug 03, 2021 10:20 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: tis aug 03, 2021 9:43 pm
Inlägg: 3
Jag grubblade en del över Dol-Guldur och det faktum att ondskan flera gånger drivits bort därifrån av Gandalf med flera. Då tänkte jag att Galadriel (som redan i Silmarillion visat prov på framsynthet och flexibilitet när det gäller strategiska val: i det fallet att bygga upp en stark ställning i öst där det fanns många mörkalver och överge Beleriand) borde ha flyttat Lothlorien till platsen för Dol-Guldur (Amon Lanc).

Jag menar att det skulle ha gått att genomföra och med hennes alvring skulle hon kunna göra skogen frisk och lika fager som Lothlorien med tiden. Tidigare hade det bott alver där och fördelarna med att ha ett starkt alvrike där hade varit stora vill jag hävda. I och med att Amon Lanc är en höjd så hade den varit lämplig att befästa (Sauron såg uppenbarligen möjligheten) Framför allt skulle Sauron inte hitta ett jämförbart fotfäste i Norden och det skulle bli en kedja av fem riken (Järnbergen-Erebor-Dal-Thranduils rike-Lothlorien som vore svår att bryta. Lothloriens omplacering skulle säkert avlasta i synnerhet Thranduils rike (fler släkträffar alver emellan 8). Det skulle även störa Saurons samverkan med orchfästen i Dimmiga bergen.

Jag ser det inte heller som rimligt för Sauron att kontra med att etablera en närvaro i gamla Lothloriens placering i så fall. Dels är det på andra sidan Anduin, och med en stark alvisk närvaro öster om floden skulle det bli mycket svårt. Därtill skulle Galadriel kunna låta mindre styrkor patrullera upp och ned längs floden på västra sidan för att hålla ev. Moriaorcher schack.

Allt ovan är ju hypotetiskt men jag tror inte att det har diskuterats på det här forumet åtminstone. För att händelserna i Sagan om Ringen ska kunna utspela sig så vore det här scenariot kanske inte det bästa (men ur strategisk synvinkel verkar det intressant tycker jag). Det gäller särskilt tanken på att mura igen Morias östport och kanske sista bron som alverna borde ha vågat sig på även om de visste att Durins bane fanns djupt därinne. För att hindra orchers och andra fienders aktiviter alltså.

Ifall Dol Guldur inte hade funnits så har jag svårt att se hur Sauron skulle kunna bygga ett starkt fäste i den delen av Midgård. Ett alternativ är förstås längre söderut kanske i närheten av Emyn Muil? Oavsett så menar jag att Lothloriens läge är för passivt eftersom Galadriel och hennes alvring gör riket nästan ointagligt och att den potentialen inte nyttjas ordentligt.

Det var några tankar bara kom gärna med input.

Jag har blivit av med inloggningsuppgifter till min gamla användare "Egalmoth", men jag tänker inte skriva regelbundet här. Jag ville bara skriva av mig lite.

P.S. den kristna guden finns verkligen (från en sak till en annan). Det trodde jag inte tidigare: Men blir man pånyttfödd så förändras "allt".


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Strategisk flytt av Lothlorien?
InläggPostat: ons aug 04, 2021 3:38 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Trevligt att höra av dig igen Egalmoth!

Jag håller med om att Amon Lanc skulle ha blivit ett bra "pendang-alvrike" till Thranduil. Men Galadriel hade ju redan levt flera tusen år i Lothlórien när Sauron grundade Dol Guldur, och det kanske inte gick att flytta hur som helst, med all alvmagi hon investerat där. Dessutom var ju Celeborn kung av Lothlórien och hade väl en del att säga till om. Intressant fråga, hur som helst.

Grattis till Kristus-finnandet! Även om jag själv är en sån däringa agnostiker är jag glad för din skull. Vi behöver tro och hopp i världen.


Senast redigerad av Pellegrino mån aug 09, 2021 6:57 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Strategisk flytt av Lothlorien?
InläggPostat: tor aug 05, 2021 3:10 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: tis aug 03, 2021 9:43 pm
Inlägg: 3
Pellegrino skrev:
Trevligt att höra av dig igen Egalmoth!

Jag håller med om att Amon Lanc skulle ha blivit ett bra "pendang-alvrike" till Thranduil. Men Galadriel hade ju redan levt i flera tusen år i när Sauron grundade Dol Guldur, och det kanske inte gick att flytta hur som helst, med all alvmagi hon investerat där. Dessutom var ju Celeborn kung av Lothlórien och hade väl en del att säga till om. Intressant fråga, hur som helst.

Grattis till Kristus-finnandet! Även om jag själv är en sån däringa agnostiker är jag glad för din skull. Vi behöver tro och hopp i världen.


Intressant också att Celeborn blev kung av Öst-Lorien (alltså där Dol-Guldur låg) efter Ringens Krig och mer eller mindre övergav gamla Lothlorien. Därmed så ter det sig om möjligen än märkligare att Galadriel och Celeborn inte genomförde min plan på ett eller annat sätt.

Förresten kan det räcka med att du talar direkt till Jesus om du är ärlig i ditt sökande. Fråga om han finns och be honom att visa sig för dig. Gud kan tala direkt till oss eller indirekt genom personer och händelser. Ha ögonen och öronen öppna. Sök och du skall finna (Matteus 7). Ytterst hänger det inte på dig för att tron är en gåva från gud (Joh 6:65), men Gud vill ändå att du söker honom. Gud kan också dröja med att svara för att tiden inte är inne. Han vill att alla ska räddas och komma till insikt om sanningen (1 Tim 2).

För egen del började jag tro på kort tid och liksom av sig självt. Jag var INTE ute på något sökande utan det var Gud som drog i mig för att tiden var inne.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010