Jag har slutligen kommit på ett knep för att få avstånden att sjunka in i hjärnan och kullarna, bergen, broarna och enterna och allt vad det vara må börjar få sin rätta storlek. (Borde kanske inte avslöja detta. Man kan lätt tro att jag är lite överambitiös.

)
Jag bor på landet med både åkrar och skogar alldeles inpå knuten och det underlättar. Om jag fastnar i boken vid ett vidsträckt område som blir till en liten gräsmatta i tankarna går jag ut och ser ut över åkrarna och vips lossnar tanken och vidderna blir verkligen vidder. Eller mallornträden. Jag kunde inte se framför mej ett träd som man kan bo i. Galadriels talan blev till en liten trädkoja. Så för att lösa hjärnans begränsning gick jag ut till en asp. (Jag föreställer mej Mallorn som en korsning mellan lönn och asp. Lönnens växtsätt och aspens löv, bark och färger.) Stående framför denna tänkte jag mej alver stora som gråsparvar ungefär och så kunde jag se detta enorma mallornträd i tanken. Tvärt om var det med The Bridge of Khazad-dum, den hade jag gjort för stor. (Med PJ:s hjälp, förmodligen.)
Det underlättar också om man inte har grannar i ens omedelbara närhet. De kan lätt börja titta misstänksamt på personer som står och ser drömmande på en asp i flera minuter. Det underlättar med en hel del humor också. Tro mej!