Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:10 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 121 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Midgårdska platser
InläggPostat: ons aug 18, 2004 2:09 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Är det någon här som sett en plats som man genast känner att den platsar i Tolkiens värld?
Tror Den stegrande kamelen hade någon plats längs E6:an som såg ut som Fylke bl.a. Jag känner t.ex. att Klarälven högt upp i Värmland ger lite av samma känsla som Anduin när man står högt uppe på något berg och tittar ner på serpentinerna men det är min personliga upplevelse. :oops:

Någon annan som har tips och förslag? Man kunde kanske sätta ihop någon karta sen som man kunde följa om man var intresserad och platsen ligger i närheten.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 18, 2004 3:32 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: sön jun 06, 2004 8:15 pm
Inlägg: 176
Ort: Imladris
Jag vet en jättefin klippa på Gotland, den ligger vid Sigsarve strand på nordvästra sidan av ön. Man följer Ireviken norrut så kommer man dit. Sigsarve strand tillhörde tidigare min mormors gård, men någon som bodde där innan henne sålde den. Förra året åkte min familj till Gotland för att fira påsk där. Jag hade precis köpt Silmarillion och var helt uppslukad av den fantastiska världen som jag upptäckte. En dag tänkte vi åka ner till stranden och titta lite, och jag kände för att gå på upptäcksfärd, så jag gick upp mot kanten av klippan som omger stranden. När jag stod där uppe fick jag känslan av att förflyttas till Första åldern, det såg precis ut som någon klippa i Falas som vetter ut mot havet. Jag förväntade mig nästan att se teleris skepp segla på vattnet under mig, och blev besviken när jag insåg att det fortfarande var nutid... :(

_________________
Live fast, die young, and leave a good-looking corpse behind.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 18, 2004 8:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Här, bakom "Hagbards galge", kan man se ett stycke ganska typiskt halländskt landskap. Tänk er det där fast aningen mer kuperat så är ni i närheten av den där utsikten från E6:an som jag tjatat om.

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 18, 2004 8:14 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
"Det ser ut som om det var en illustration till Bilbo", var min första tanke.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 18, 2004 9:19 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: sön aug 10, 2003 1:12 pm
Inlägg: 459
Ort: Minnesberg
En ganska tolkienistist miljö jag har upplevt var när jag var på skolresa till Les Vans i södra Frankrike i nian. En av aktiviteterna var paddling på en stor flod med höga bergväggar som reste sig på båda sidorna. Det kändes verkligen som brödraskapet på Anduin!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 18, 2004 9:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Jag har väl inte direkt någon plats som känns så klockren att jag vill rekommendera den för rent Middle-earthsökare. De platser jag hittills varit och Midgårdat i har krävt ganska mycket... hur sa nu Sarvi... selektiv varseblivning.

Vad som däremot hänför mig om och om igen är vilken fantastisk och spännande natur vi har omkring oss! Det har jag väl för all del alltid vetat, men med sökarblicken som kom med mitt LotR intresse är jag mer mottaglig än någonsin, och även om jag väl aldrig finner Lothlórien så känns det som om Middle-earth lika gärna kunde ha varit här hos oss.

Jag rekommenderar dock gärna en bit av Bergslagsleden som går genom klyftor som skapats genom att berget helt enkelt delat på sig. Trolldalen. Oerhört spännande natur som jag inte riktigt kan pricka in i LotR, men som de borde ha vandrat genom. :) Där gick jag en dag och nynnade på "the road goes ever on and on.." Leden börjar vid Blankhult och slutar vid Mogetorp har jag för mig. Hur som helst, här är länken: http://www.fritid.t.se/vandra2.htm Efter leden finns också en utsiktsplats där man står 265 m ö h och ser ut över Middle-earth. (Ja, eller Närkeslätten om man ska vara petig. Selektiv verklighetsuppfattning är en användbar egenskap.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 18, 2004 10:21 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag får alltid Anduinvibbar när jag tittar norrut över Göta Älvs dalgång från Angeredsbron, eller från Jordfallsbron lite längre uppströms. Det händer att jag åker dit bara för den sakens skull, även när jag egentligen inte har några ärenden åt det hållet. Tittar man söderut, in mot Göteborg, så är älven kantad av industrier, men norrut är det förvånansvärt orört. Tyvärr har jag inga bilder på lager. Får väl kanske ta några själv någon gång...


Egentligen är det roligast om vi håller oss till Sverige, platser som man själv har en rimlig chans att besöka. Men annars, om vi pratar utlandet, så finns det förstås väldigt många tolkienska platser, inte minst i England. Ribble Valley i Lancashire till exempel, som själv påstår sig ha inspirerat Tolkien. För mer om det, se dessa båda länkar:
http://www.ribblevalley.gov.uk/static/page36.htm
http://www.ribblevalley.gov.uk/static/page264.htm

Bild
Bild

Fler vackra bilder finns på den här sidan:
http://media.lancashiretourism.com/disp ... 33&second=


Fast det mest midgårdska landskap jag vet, åtminstone att döma av den här bilden, det är där de spelade in Hobbiton-scenerna i filmen, en plats som heter Matamata på Nordön i Nya Zeeland. OBS att bilden inte vad jag vet är retuscherad på något sätt, det ser faktiskt ut så där!

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 18, 2004 10:36 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
de tidigare "Hagbards galge" fick mig att tänka på den lokala Håvestenen här i Färgelanda, jag tycker den är rätt så Midgårda, finns faktiskt flera andra ställen. T.ex en plats jag var på när jag började på folkhögskolan som påminner om Barrow-downs (hade totalt hjärnsläpp och glömde vad de hette ett tag.) Nåja för väll visa en bild på Håvestenen med:
Bild

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 19, 2004 8:59 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Åh vad kul!
Massa intressanta ställen. De flesta verkar ligga i södra Sverige och representera Fylke. Väldigt fina bilder må jag säga! Ska försöka hitta en del bra Värmlandslänkar på min Anduin. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 20, 2004 3:11 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Nu har jag letat lite men det va svårt. Tydligen inte så många som gillar samma ställe som jag.

www.naturproduktion-bh.se/05/05-15/torsby/allm.html
www.nordvarmland.com/image_view.php?id=1762
www.nordvarmland.com/image_view.php?id=3729
www.nordvarmland.com/image_view.php?id=3727

En del är tyvärr svartvita men det kanske går bra ändå. Funkar inte länkarna kan man gå in på www.nordvarmland.com klicka på bilder och sen natur.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 20, 2004 3:39 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Det var fint fast på ett kargt och vilt sätt.

En av mina gymnasielärare (jag började igår) kom från norra Värmland.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 20, 2004 10:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Naturen kring Torsby är hur fantasieggande som helst. Jag var i Torsby härom veckan. (Min äldste son var med i Svennis cup. Dom vann. :) ) Där hade vi husvagnen uppställd på ett helt underbart ställe. Framför oss reste sig Hovfjällets skogsbeklädda brant. Det var en riktigt mäktig vy som retade min fantasi ganska så bra. Dessutom kom vi dit samma dag som LotR fyllde 50 år. Så jag satt där och njöt av utsikten och mumlade "Three rings for the elven-kings..."

Naturligtvis var jag bara tvungen att få komma upp på detta berg och det var en storslagen vy man såg åt alla håll. (Jag har fått en sådan pockande längtan efter utsikter sedan jag blev LotR-biten. Om jag ser en höjd på avstånd så fylls jag av en längtan av att ta mig dit. Kan någon förklara det?)

En av kvällarna smet jag ifrån fotbollsgänget och tog en promenad med BBC-dramatiseringen i MP3-spelaren. Jag hittade en brygga som gick ut en bit i vattnet. Kvällen var helt ljummen, vindstilla och både knott och myggfri, och där satt jag och lyssnade när Aragorn kallade de döda till Erech. Inga fel, inga fel alls...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 21, 2004 10:38 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Det verkar inte så tokigt... :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 22, 2004 12:29 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag gillar Älvas bilder! Det är lätt att tänka sig att de föreställer Anduin ganska långt norrut, uppe i Vilda landet innan floden växer sig stor. Det är bara vattenfallet som inte riktigt passar in.

Här är en bild jag tog i dag (OK, i går, det är ju efter midnatt nu) som visar utsikten från Jordfallsbron i Bohus norrut mot Göta älvdalen. Kvaliteten är helt urusel, bilden är tagen med mobiltelefonens kamera, men man kanske kan få en uppfattning om hur det ser ut i alla fall. Mycket anduinskt, tycker i alla fall jag!

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 22, 2004 1:09 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: sön aug 10, 2003 1:12 pm
Inlägg: 459
Ort: Minnesberg
Hittade en bild på den franska Anduin som jag berättade om (tror den heter Ardèce eller något sådant)
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 121 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010