Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 7:05 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Riftedal
InläggPostat: tis mar 22, 2005 9:31 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 28, 2003 10:32 pm
Inlägg: 371
Ort: Cuiviénen
Ett ställe i Midgård som jag aldrig har fått en bra uppfattning om är Riftedal, Elronds mystiska alv-enklav väster om Dimmiga bergen.
Dessa är några av de frågor som jag ställer mig:

Hur stort är Riftedal?
Det första som jag frågar mig är hur stort är Riftedal? I Bilbo fick jag nästan intrycket av att Elronds hus bara var en stor "sommarvilla" på landet medan det verkar vara en större grupp hus i Ringens Brödraskap. Tittar man på illustratörer som John Howe, Angus McBride och andra skiftar Riftedal storlek från jättekåkar som minst till en liten befäst stad med höga murar och torn som störst. En annan del i denna fråga är hur stort landområde kring Riftedal som Elrond gör anspråk på? Skulle någon kunna ta tull över Bruinens vad utan att Elrond ilsknar till?

Hur många bor i Riftedal?
Man får intrycket av både böcker och filmer att det i Riftedal bor ganska få alver, kanske ett hundratal alver som mest. Dock så verkar Elrond ha tillgång till en egen armé som både försvarar Riftedal och invaderar Mörkveden i slutet av ringens krig? Var kommer alla dessa soldater ifrån? Hur stor var armén? Hur många bor det egentligen i Riftedal? Bor det många alver i Riftedals närhet som är lojala mot Elrond? Gjorde Elronds ring Vilya alverna kring Riftedal oövervinnerliga?

Är Riftedal dolt?
När man läser Bilbo får man nästan intrycket att Elronds hus är dolt. Är det ett gömställe undan mörkrets makter? Vet folk i allmänhet var Riftedal ligger? Vad menas med att Elronds hus är "Det Sista Hemlika Huset"? Om huset är dolt har alvringen Vilya något med saken att göra?

Om någon kan reda ut begreppen skulle jag bli mycket tacksam.

_________________
Eru är givmild!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 22, 2005 10:50 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör jan 08, 2005 10:11 pm
Inlägg: 92
Ort: Göteborg
Skall bara svara som jag ser på saken.

Vattnadal måste uppenbarligen vara "dolt" eftersom en sådan liten enklav annars måste ha härjats och förstörts ett flertal gånger, inte minst av Angmar. Förmodar att Elronds ring kommit att spela en roll i detta döljande, åtminstone efterhand.

Mitt intryck är att Vattnadal i sig kanske är någon kilometer brett och upp till en mil långt och att befolkningen möjligen uppgår till ca 2000-3000 individer (gråalver och högalver). Det skulle i så fall innebära att en kampanjarmé från Vattnadal i slutet av tredje åldern på sin höjd kunnat räkna några hundra spjut. Elronds hus är bara ett av många även om det är det enskilt största byggnadskomplexet. Runt detta behärskar Elronds makt landet i kanske ytterligare 1-2 mil eller så runt om, även om den som förvillar sig in där aldrig skulle finna fram till dalen som sådan, såvida det inte var dess herres vilja.

Riket torde dock en gång ha varit betydligt större, eftersom det skickade hela arméer i krig mot Sauron.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 9:05 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det bodde nog flera alver runtomkring. I gamla dar var ju riket större och Arnors kungarike fanns fortfarande så då kunde alverna också vara fler. Dessutom så har det väl pytsats ut en hel del folk över havet. Särskilt efter Andra ålderns slut.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 29, 2005 4:29 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: ons sep 08, 2004 11:56 am
Inlägg: 103
Så fanns det väl lite Dúnedain i krokarna också, kanske inte inne på själva området, men i små läger eller byar runtomkring? Halbarad lyckades på ganska kort varsel skrapa ihop en grupp på trettio krigare när Galadriels bud kom till Elrond, så de hade väl inte allihop vakttjänst runt Fylke och Bri?

Jag har hållit på och tittat på en del bilder, men har ännu inte upptäckt nån konstnär som tänker sig Riftedal på samma sätt som jag ser det framför mig. (Bröderna Hildebrandts version ser ut att tillhöra Gammelsmurf som visserligen är en vördnadsbjudande härskare i sitt slag, men bara om man själv inte är mer än tre äpplen hög.) Rent geografiskt har jag tänkt mig en hög bergvägg där Bruinen skurit ner en trång klyfta, med mynningen nästan igenvuxen av höga träd (där man kan ha bågskyttar som vaktposter). Längre in har klyftan vidgats, men klippväggarna är fortfarande så höga och branta att anfall uppifrån inte är att tänka på. Det ligger något alviskt i tanken på att låta naturen bli ens fästningsverk. Bruinen måste vara Imladris' yttersta försvarslinje, eftersom Elrond kontrollerar den. Undrar just om Vilya har något att göra med det eller om det är Elronds egen kraft som får vadstället att svämma över när fiender nalkas? Kanske han också har förmåga att lägga något i stil med Melians gördel (hon var när allt kommer omkring hans morfars mormor) som kan övertyga obehöriga om att det här inte är den alvernas skyddade tillflyktsort de är ute och letar efter.

När det gäller storleken på alvsamhället där är vi väl överens om att det är ett av de mindre för att inte säga det minsta i nordvästra Midgård? Fast det säkert fanns en hel del både kunnigt och ädelt folk bland flyktingarna från Eregion kan det inte ha gått upp mot ett ställe som Ost-en-Edhil. Boromir säger vid rådslaget att Elronds makt inte består i vapenmakt utan i vishet, så jag tror att Spjutyxas skattning är riktig. Jag har förresten inte hittat nånting i tilläggen om kontakter mellan Gondor och Riftedal sedan Eärnur deltog i slaget vid Fornost 1975 TÅ och Glorfindel skrämde bort Häxmästaren. Med det ena och det andra (främst Sista Alliansens krig och utflyttningen till Valinor) var Imladris säkert ganska glest befolkat när Bilbo och Frodo kom dit.

Var det inte Lothlóriens armé som invaderade Mörkveden, förresten?

_________________
"Bother!" said Pooh. "I will not do this deed. The Ring is mine!"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 30, 2005 8:36 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Alshain skrev:
Var det inte Lothlóriens armé som invaderade Mörkveden, förresten?


Jo jag har också för mig det.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 30, 2005 9:03 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 28, 2003 10:32 pm
Inlägg: 371
Ort: Cuiviénen
Några bildtolkningar av Riftedal: John Howes RiftedalAlan Lees RiftedalRob Alexanders RiftedalAngus McBrides Riftedal
Enligt de flesta konstnärer är Riftedal är en lyxig herrgård modell större, förutom John Howe som tror att Riftedal är en borg modell mindre. Finns det fler tolkningar förutom Bröderna Hildebrandts smurfhus?

Alshain skrev:
Var det inte Lothlóriens armé som invaderade Mörkveden, förresten?
Aj, aj, aj, jag hade visst fått allt om bakfoten. Efter att ha konsulterat "Ringens värld" kan jag bara konstatera att det var Celeborn och inte Elrond som tillsammans med Thranduil besegrade mörkret i Mörkveden. :oops:

Alshain skrev:
Bruinen måste vara Imladris' yttersta försvarslinje, eftersom Elrond kontrollerar den. Undrar just om Vilya har något att göra med det eller om det är Elronds egen kraft som får vadstället att svämma över när fiender nalkas?
Vilya är luftens ring, vattnets ring (Nenya) bar Galadriel. Trots detta tror jag att det är med Vilya som Elrond kontrollerar Bruinen.

Hade Elrond i slutet av den tredje åldern en armé?
Eftersom jag fått för mig att det Elrond och inte Celeborns som invaderade Mörkveden tog jag för givet att det fanns stora väpnade styrkor i Riftedal. Dock vet jag inte nu. Peter Jackson verkar tro att det fanns alvkrigare i Riftedal. Frågan är vad skrev Tolkien och vad gjorde denna armé i så fall i ringens krig?

_________________
Eru är givmild!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 30, 2005 9:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Klaatu skrev:
Några bildtolkningar av Riftedal: John Howes RiftedalAlan Lees RiftedalRob Alexanders RiftedalAngus McBrides Riftedal
Enligt de flesta konstnärer är Riftedal är en lyxig herrgård modell större, förutom John Howe som tror att Riftedal är en borg modell mindre. Finns det fler tolkningar förutom Bröderna Hildebrandts smurfhus?

Jag gillar Ted Nasmiths Riftedal. En av Teddans bättre, tycker jag.
http://img-fan.theonering.net/rolozo/im ... endell.jpg


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 30, 2005 11:00 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 28, 2003 10:32 pm
Inlägg: 371
Ort: Cuiviénen
Den stegrande kamelen skrev:
Jag gillar Ted Nasmiths Riftedal. En av Teddans bättre, tycker jag.
http://img-fan.theonering.net/rolozo/im ... endell.jpg
Tyvärr ser man inte så mycket av byggnaderna.

Fler Riftedals-bilder:
Dussos Riftedal 1
Dussos Riftedal 2
David Wyatts Riftedal
J.R.R. Tolkiens Riftedal
Joan Wyatts Riftedal
Rodney Matthews Riftedal

Vilken bild av Riftedal stämmer bäst enligt er?
Själv gillar jag skarpt Dussos Riftedal 2, ett hemligt grupp av hus mellan höga berg där vattnet forsar och träden gör husen ännu mer dolda....

_________________
Eru är givmild!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 31, 2005 6:34 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag älskar Rodney Mathews stil och är ju lite svag för hans hus. Men jag tycker att de gjort ett bra jobb i filmen annars är ju John Howes hus i min smak också

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 31, 2005 7:41 am 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Tycker att Dussos båda är de allra bästa. Vissa såg lite väl mycket ut som 1900-tals industrihus, och vissa som sagoslott, och en del var det svårare att hitta på bilderna :wink:. Jag tycket mer att det ska vara ett mysigt men ändå stort annorlunda hus innehållande många småhus runtomkring, som ändå sitter fast i det hela huset... Och de har lyckats med det riktigt bra i filmen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 31, 2005 8:14 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 29, 2004 3:20 am
Inlägg: 1025
Ort: stockholm
Av de bilder som finns här så är nog Wyatts det närmsta för mig, men det kan bero på att jag alltid tänker mig Riftedal i skymning och med ljus som blinkar överallt. Jag tror också på paviljonger, dock inte sådana som fanns på tavlan (det ser ut som taken har ögon!), och så tror jag att husen ligger på botten av en sänka, och inte att de klättrar uppför sluttningar som så många har tolkat det som.

Det Meriadoc sade om husens struktur stämmer för mig också. En större byggnad som sprider ut sig till mindre. Och man vet liksom inte var den ena slutar och den andra börjar.

_________________
I wished to be loved by another, but I desire no man's pity.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 01, 2005 9:32 am 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Instämmer i det Vanja säger om att husen inte är strikt uppdelade och aldrig egentligen tar slut.

Mina två favoriter var Alan Lees Riftedal och Tolkiens egen.

Något jag skarpt motsätter mig är att husen skulle vara särdeles höga. Högst två-tre våningar om man undantager något enskilt högt utkikstorn eller dylikt.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 01, 2005 9:35 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Alan Lees var det enda som var i närheten för mig. Fast den är iofs rätt nära min bild.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 06, 2005 7:34 am 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
För mig stämmer naturen rätt bra med min egen bild på flera av dessa bilder. Kanske att det är lite väl buskigt på Alan Lees bild. När det gäller huset vill jag ha mer öppenhet (svårt att förklara). Det ska kännas oändligt och inte gå så mycket på höjden som många av bilderna visar. Varför min bild ser ut så vet jag inte, tror inte att det finns något direkt i texten som beskriver det på det viset.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 06, 2005 9:44 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Dussos bilder påminner om filmerna.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010