Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 5:36 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 03, 2009 7:56 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
På sidan 186 så ser man att att befolkningen på Dvärgar är i "kanten" av Blue Mountains.

På sidan 13 så ser man att Belegost ligger mer i mitten av Blue Mountain.

Jag studerade dem lite och fattade mit beslut efter det.

På sidan 28 i Bilbo en Hobbits äventyr så säger Gandalf till Gloin tror jg att det ska va att han kan gå hem och gräva kol eller ge sig ut 13 på sitt företag och ha så mycket otur som helst.
Britt G. Hallqvists upplaga från 79 om ni vill veta.

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 03, 2009 10:34 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Citera:
På sidan 186 så ser man att att befolkningen på Dvärgar är i "kanten" av Blue Mountains.

På sidan 13 så ser man att Belegost ligger mer i mitten av Blue Mountain.

Oklart hur du menar. Men som jag sa i början på tråden så stämmer inte Fonstads kartor med Tolkiens för Belegosts läge.
Mer givande tycker jag blir att jämföra T:s kartor i Silm. och SfM. och jämföra blå bergens utseende samt Himrings läge. Intrycket det ger är att Nogrod är så gott som borta medan Belegost bör haft chans att klara sig rätt bra.

Citera:
Jag studerade dem lite och fattade mit beslut efter det.

Nja, du grundade väl din åsikt utifrån det :wink:

Det finns ingen uppgift om var Dvärgarnas hallar låg i Blå bergen under TÅ. Men det är rimligt (som Fonstad) att anta att det var i norra massivets södra del. Det stämmer rätt väl med Belegosts läge. Men som sagt vi vet inte, det kan lika gärna varit i södra massivet.

Citera:
På sidan 28 i Bilbo en Hobbits äventyr så säger Gandalf till Gloin tror jg att det ska va att han kan gå hem och gräva kol eller ge sig ut 13 på sitt företag och ha så mycket otur som helst.
Britt G. Hallqvists upplaga från 79 om ni vill veta.

Fast i ringens värld s.74 framgår att de forslade malm efter att de flyttat till blå bergen och att de s.72 smidde järn.
Citera:
Det kanske fanns en guldgruva i de blå Bergen som kunde förklara Thorins guldkedja runt hans hals. Fast och andra sidan var dvärgarna kända för att byta till sig olika saker, så det går nog inte att slå fast så enkelt.

Vet inte Egalmoth. Vad som framgår så var "deras hallar fagra" men samtidigt; "deras dagar blev mindre hårda". Det låter som de hade det rätt motigt ändå. Så guldgruva känns lite tveksamt, men de samlade en del rikedom från handel. Det känns troligare att Thorin fick sin kedja genom det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 04, 2009 8:02 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Som jag ser det kan Thorins hallar inte ligga i Belegost, även om de kan vara närliggande. Hans hallar uppfattar jag som nytillverkade, medan Belegost sägs ha fallit helt och hållet då bergen sjönk och bröts sönder efter Thangorodrims fall. Belegost måste alltså vara totalt begravet, medan det gick att gräva ut nya bosättningar i det återstående berget.

Thorin och de flesta av dvärgarna i hans sällskap var ju av Durins ätt, och vad jag förstår är det bara Bifur, Bofur och Bombur som inte tillhör den, så de kan mycket väl ha varit Broadbeams som flytt undan Belegosts förstöring, eller redan innan det, då sindar var arga pga vad deras Nogrodkusiner gjorde i Menegroth.

Bästa källorna (vid sidan om Silm, UT och Hobbit) för detta antar jag är HoMe # 11 och 12: War of the Jewels och Peoples of M-e.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 04, 2009 11:46 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Nej som sagt jag tror inte heller det men det finns å andra sidan vad jag vet inget som egentligen motsäger att detskulle kunna vara så.

Det knepiga är ju yttrandet i ringens värld att ca år 40 AÅ lämnar dvärgarna sina städer i Blå bergen och flyttar till Kazhad-Dum. De enda städer vi vet om är ju Belegost och Nogrod.
Om man nu inte ska tolka som att dessa är citadells/huvudfästningar med tillhörande omkringliggande mindre städer?

Om man tänker sig att centralorterna med adminstration, styrelse etc. gick under samt att mycket utav deras gruvor kollapsade så blev det kanske inte så lockande att bo kvar.

Instämmer om källorna. Saknar dock ft. tillgång till HOME. :(


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 04, 2009 2:39 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Om nu säger att kartboken inte är någon bra källa så är det säkert det.
Eftersom att jag inte har tillgång till alla HOME böckerna så kan jag inte kolla dem källor som ni nämnde.

Men tror dock fortfarande på att Belegost inte är Thorins hemstad.

Alla dessa samhällen runt om städerna kan mycket väl ha funnits tycker jag.

Snabbt att ta sig till och från jobbet.

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010