Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:59 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dol/Dôl (?) Guldur
InläggPostat: sön jun 06, 2004 12:22 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 12:32 pm
Inlägg: 327
Ort: Sundsvall
Har haft en diskussion med nån om hur detta stället stavas.
Eftersom det överallt står Dol och inte Dôl så är jag övertygad om att det stavas just Dol Guldur.
Men enligt denna så stavas det Dôl Guldur. I boken han har påstår han att det gör det i alla fall...

Så hur ligger det till egentligen? Kan det ha vara något feltryckt utgåva eller vad...

*edit*

Kollade runt lite i diverse böcker, såg att Ohlmark har stavat det Dôl i den svenska översättningen. Men på orginalspråk heter det Dol, så ska vi återigen skylla på honom? :)

_________________
42


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dol/Dôl (?) Guldur
InläggPostat: sön jun 06, 2004 4:54 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Gothmog skrev:
Kollade runt lite i diverse böcker, såg att Ohlmark har stavat det Dôl i den svenska översättningen. Men på orginalspråk heter det Dol, så ska vi återigen skylla på honom?


Inte mig emot... Som kunnig i det sindarinska språket vet jag vad som händer när man är framme och mixtrar med dessa små tecken. :evil:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dol/Dôl (?) Guldur
InläggPostat: tor mar 26, 2015 1:11 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag noterade just (fast det borde jag ha märkt för länge sen) att Ohlmarks konsekvent (så långt jag orkat kolla) stavar namnet Dôl Guldur, med tak över o:et. Men det där taket hittar jag inga spår av i originalet, och jag har inte hittat någon notis om att Tolkien skulle ha tagit bort det i senare upplagor, så att det skulle ha funnits i den version Ohlmarks en gång översatte. Har Ohlmarks verkligen bara hittat på taket själv? Varför då i så fall? Har han nämnt något om det någonstans?

(Jag såg att frågan redan hade varit uppe på forumet en gång i tidernas gryning, så jag sparkar väl liv i den här gamla tråden istället för att starta en ny. :))

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dol/Dôl (?) Guldur
InläggPostat: tor mar 26, 2015 3:16 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis sep 09, 2014 12:10 am
Inlägg: 209
Ort: Glamduin, Dorthonion
Som jag har förstått det är ordet Dôl just så när det står för sig, men långa vokaler tenderar att bli kortare när de står i sammansatta ord och namn. Guldur är också förkortat, av elementen Gûl och Dûr.

Jag ser nu också att dol finns listat som sindarin, medan dôl är listat som "Noldorin" i Eldamo: http://eldamo.sourceforge.net/search.html och i Parf edhellen: elfdict.com

Nämnas bör här att sindarin är ett senare koncept hos Tolkien, och att "Noldorin" är dess föregångare externhistoriskt. Internhistoriskt har "Noldorin" aldrig funnits i den version av världen där det talas sindarin och vice versa. Jämför quenya och "Qenya".


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010