Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 7:14 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad hände med Helevorns insjö?
InläggPostat: tor sep 02, 2010 8:04 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Under första ålder fanns det en insjö i nordöstra hörnet av Beleriand, Helevorn. Den låg nära Blå berens nordvästliga utlöpare, Reirs berg. Caranthir hade sitt fäste vid sjön under ädelstenarnas krig då han styrde Thargelion. Efter Dagor Bragollach (den plötsliga falmmans slag) blev Thargelion och Caranthirs styrkor överflugna och orcherna ska ha förorenat sjön. Det är i stort vad jag kan hitta om sjön i Silmarillion.

Så mycket för sjöns plats i historien. Men när jag ser på kartorna så börjar jag fundera på om Helevorns sjö inte borde ha överlevt omdaningen efter vredens krig. Klyftan där den låg mellan Blå bergens och Reirs berg tycks ju finnas kvar i norra delen av Lindon. Sjön var under första åldern dock förbunden med en biflod till stora Gelion, Gelions nordöstra flodarm. Kanske hade det någon inverkan på sjön som gjorde att den försvann. Torkade ut? Vad tror ni?

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 02, 2010 10:52 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag tycker absolut att din sista fundering känns troligast (såvida ingen landhöjning/sänkning skedde i området i samband med översvämningen av Beleriand). Att tidigare tillflöden upphörde eller ändrade riktning, och att sjön därför torkade ut, är en logisk och därför bra förklaring.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 02, 2010 1:17 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Eldalie skrev:
Jag tycker absolut att din sista fundering känns troligast (såvida ingen landhöjning/sänkning skedde i området i samband med översvämningen av Beleriand). Att tidigare tillflöden upphörde eller ändrade riktning, och att sjön därför torkade ut, är en logisk och därför bra förklaring.


Ja fast vore det egentligen inte mera troligt att Helevorn fick sitt vatten i från de höglänta omgivande bergen? Och att sedan överflöds vattnet rann ut Gelion? Smältvattnet från bergen bör ju ha fortsatt att produceras och i så fall bore sjön fortsatt att existera. Men kanske förändrades Lindons hydrologi en hel del efter omdaningen.

En annan fråga, Dolmed berget försvann det ner i Lunas bukt?

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 02, 2010 3:01 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Tänkbart är såklart att vattnen från bergen rinner ner samma väg, men att de nu inte ansamlas och bildar sjön längre, men jag tänker mig att de fått ett annat lopp och därmed torkade sjön ut.

Dolmed antar jag försvann ner i bukten, men någon rest kanske sticker upp. Ska kolla Fonstadts kartor när jag hinner.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 03, 2010 7:55 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Eldalie skrev:
Tänkbart är såklart att vattnen från bergen rinner ner samma väg, men att de nu inte ansamlas och bildar sjön längre, men jag tänker mig att de fått ett annat lopp och därmed torkade sjön ut.

Dolmed antar jag försvann ner i bukten, men någon rest kanske sticker upp. Ska kolla Fonstadts kartor när jag hinner.


Jag har själv kollat Fonstads kartor men jag tycker de är ganska svårtolkade i fallet Ered Luin och dess förändringar. Framförallt har jag tittat på sidan 13 för första åldern och 74 för senare åldrar och fösökt att jämföra och kanske borde Dolmed ha försvunnit. Ser ut att ha legat ungefär i höjd med Fylkes sydfjärding. Har försökt använt sjön Nenuial i Eriador som indikator. Men det är lite svårt att veta exakt var floden Ascar gick under första åldern i och med att den är försvunnen.

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010