Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör apr 20, 2024 2:14 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 13, 2007 9:35 am 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Det du säger Olorin har fått mig att fundera. Varför kunde inte Arwen ha valt att vara alv och leva med Aragorn tills hans liv var slut, och därefter seglat västerut? Det borde ju ha varit möjligt. Kan det vara så att författaren gjort på detta sätt för att göra kärlekshistorien lite mer lidelsefull?

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 13, 2007 1:35 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Tolkien ville väl göra en Beren & Luthien #2? Väldigt mycket i berättelsen om Aragorn och Arwen påminner om Beren och Luthien.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 13, 2007 1:50 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Ja, det tror jag också. Det som skiljer är att Luthien räddade Beren genom att "offra" sig. Arwen räddar inte Aragorn och hennes bröder behöver inte åka med samma skepp som Elrond för att förbli alver med rätt att resa. Varför måste hon då välja? Jag är fullt införstådd med att den gode professorn ville att hon skulle tvingas välja men jag har hittills inte stött på ett argument som jag egentligen tycker motiverar att hon ställdes inför valet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 14, 2007 7:30 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
För att människornas kungaätt inte skulle vara halvalvisk. Hennes barn skulle inte bli tvingade att välja och frågan är om människorna skulle acceptera en alv på tronen. Det var ju en viktig fråga. Så genom att själv bli människa så försäkrade hon att människornas kungaätt skulle bli helmänsklig. dessutom så skulle hon ju komma att möta Aragorn efter döden vilket annars skulle representera ett evigt avslut av förhållandet. Att hon ångrade sig senare har inte med saken att göra.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 14, 2007 8:28 am 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Det köper jag. Vi har ju läst om människors avundsjuka mot alver (tänker på Numenor), så att ha en homogen människo-ätt på tronen är nog så viktig.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 14, 2007 5:09 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Tja, jag anser fortfarande att det inte håller som argument. Inte föredrar människorna en flera tusen år gammal människa framför en flera tusen år gammal alv. Det är ju inte hon som regerar utan hennes make. Dessutom tror jag knappast att hon gav människorna i Gondor en lektion i skillnaderna mellan om hon behåller sin alvstatus gentemot om hon blir människa. När det handlar om att ångra valet eller inte tycker jag att det är högst relevant. Skulle hon inte behöva välja i början kunde hon ha gjort detta val när Aragorns tid började lida mot sitt slut. Då hade hon haft möjlighet att välja något hon inte skulle ångra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 15, 2007 7:21 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Så argumentet att vi möts efter döden håller inte? Hon älskade honom så högt så hon ville inte skiljas från honom. Dessutom så stod hon ju redan inför ett val genom Elrond. Möjligen så låg påbudet från Erú också tungt. kankse det också var så att man blev tvungen att välja om man som halvalv valde att gifta sig med en dödlig?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 15, 2007 12:03 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Älva skrev:
Så argumentet att vi möts efter döden håller inte? Hon älskade honom så högt så hon ville inte skiljas från honom. Dessutom så stod hon ju redan inför ett val genom Elrond. Möjligen så låg påbudet från Erú också tungt. kankse det också var så att man blev tvungen att välja om man som halvalv valde att gifta sig med en dödlig?


Jo, då, "vi möts efter döden" är kanske det argument som jag tycker står sig bäst. Frågan är om människorna i Midgård var så säkra på att mötas igen efter döden. Var man det så stärks argumentet givetvis. Hur menar du med att hon stod inför ett val genom Elrond? Det var väl knappast så att han bestämde att hon måste välja?! När det gäller Erú är jag osäker på vad du syftar på. Kanske att halvalver måste välja men det stämmer ju inte om man tittar till historien. Jag vill gärna bli övertygad så kom med fler argument!! :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 15, 2007 12:47 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jo, efter Elrond och Elros så blev alla halvalver automatiskt tvungna att välja vilken ras de ville tillhöra. Det var tydligen ett påbud av Erú. Valet genom Elrond var att hon var av hans blod och således tvungen att till slut välja. de andra alvdamerna som valde mänskliga män behövde aldrig välja utom Luthien.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 15, 2007 7:51 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Fast det faktum att alla syskonen var tvungna att välja är i sig inte någon anledning till att hon måste välja just då.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 16, 2007 9:54 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det var antagligen ett ultimatum. Dessutom så skulle ju hennes och Aragorns barn bli halvalver och det var nog inte riktigt populärt. Då måste de också välja och det vore väl inte riktigt bra för kungaföljden?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 16, 2007 2:00 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Har vi inte kommit ifrån ämnet lite nu? Visst är det intressant med halvalver, men tråden handlar ju om Alvernas riken i början av fjärde åldern.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 17, 2007 7:42 am 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Jo, men det blev precis konstaterat att alvernas planer på att ta över styret i Gondor och Arnor blev omintetgjorda genom Arwens svek (val) mot sitt folkslag. Så egentligen handlade det om ett eventuellt alvrike :D

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 17, 2007 8:31 am 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Aldarion skrev:
Jo, men det blev precis konstaterat att alvernas planer på att ta över styret i Gondor och Arnor blev omintetgjorda genom Arwens svek (val) mot sitt folkslag. Så egentligen handlade det om ett eventuellt alvrike :D


Där fick du mej :evil: ( :wink: )


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 14, 2008 8:58 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: ons aug 13, 2008 7:40 am
Inlägg: 27
Ort: sthlm
Älva skrev:
För att människornas kungaätt inte skulle vara halvalvisk. Hennes barn skulle inte bli tvingade att välja och frågan är om människorna skulle acceptera en alv på tronen. Det var ju en viktig fråga. Så genom att själv bli människa så försäkrade hon att människornas kungaätt skulle bli helmänsklig. dessutom så skulle hon ju komma att möta Aragorn efter döden vilket annars skulle representera ett evigt avslut av förhållandet. Att hon ångrade sig senare har inte med saken att göra.


lite såhär vääldigt mycket senare, men...

var när hur varför ångrade sin Arwen? kan inte släppa tanken på detta efter att ha läst tråden


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010