Det här är inte rykande färska nyheter, eftersom det skedde i februari, och dessutom är kopplingen till
The Hobbit inte helt tydlig, mer än att Lee ju ska reprisera rollen som Saruman i filmerna. Det kanske ändå kan vara av intresse. Det är oerhört rörande, tycker jag, dels att se Tim Burtons presentation, men framför allt Christopher Lee själv, som har svårt att hålla tillbaka tårarna och verkar uppriktigt tagen av situationen. Också imponerande att se den respekt han får från sina gelikar, med folk som Kevin Spacey, Julianne Moore, Stephen Fry, Paul McCartney och Emma Watson i publiken. Jag känner mig dock orolig för Lees hälsa, han är ju 89 år, och jag hoppas innerligt att rollen som Saruman inte blir hans sista. Ni kan se inslaget
här.
Det tack han på sin hemsida riktar till de fans som gratulerat honom på födelsedagen kan ju också läsas som en antydan att allt inte står helt rätt till, eller att han helt enkelt är gammal.
"I am very grateful for all your birthday wishes, which I greatly appreciate. I hope that you will be able to send the same messages in one year’s time."