SPOILERS AHEAD!
Well. Nu har vi sett BOFA EEn. Den var hemsk. Väldigt hemsk. Alltså som i "bioversionen var fullständigt förjävlig, men EEn lyckades faktiskt på vissa ställen göra det ÄNNU värre"-hemsk.
Egentligen var det bara en scen som faktiskt tillförde något av värde, och det var självklart Thorin, Fili och Kilis begravning/Dains kröning. Därefter var nog favoritscenen den där Alfrid dog, men det har mycket mer att göra med det extrema hat jag känner inför karaktären än att det var en scen av särskild kvalitet... I övrigt kändes det mest som om det var en mycket Jacksons gorefest som hade lagts till, och det tillförde knappast något om man som jag är måttligt intresserad av avhuggna/exploderande huvuden i mängder.
Som jag nämnde tidigare så fanns det dessutom tillägg jag faktiskt tyckte aktivt försämrade filmen, vilket aldrig har hänt tidigare med de förlängda versionen. Det jag tänker på här är att det faktiskt blir ordentlig strid mellan alvhären och Dains dvärgar, vilket gör det väldigt märkligt att de sedan helt plötsligt blir supersynkade och jobbar perfekt ihop när orkerna anfaller. I boken flyger visserligen ett par pilar, men inte mer än så - här hinner de verkligen komma igång ordentligt. Jaja.
Sen TROR jag också att de hade med lite extra förolämpningar från Dain riktade mot Thranduil, och jag undrar bara... varför? Bara... don't. Sluta. Men det stämmer ju bra med Jacksons övriga porträtt av dvärgarna som allmänt ouppfostrade oafs. Suck.
Ytterligare en grej jag lade märke till, som möjligen förklaras i filmen men som vi råkade missa, är Galadriels beteende i Dol Guldur. Först pulveriserar hon en ork med bara en viftning och bär iväg Gandalf utan problem, sen kommer någon (en av ringvålnaderna? Jag minns inte) och säger "Even now you fade" och sen ligger hon typ på marken utan att kunna göra nånting medan männen slåss? Fram tills hon förvandlas till något i stil med "odöd varelse som just kravlade upp ur en igenväxt damm" och bannlyser Sauron. Um, what? Okej. Som sagt - vi kan mycket väl ha missat något där, men det känns lite som om den där påminnelsen som att alvernas tid är på väg att ta slut var allt som behövdes för att hon skulle komma ihåg att hon inte kunde slåss eller något...
Jag har säkert glömt något som jag tänkte på när jag tittade, men det återkommer jag kanske med i så fall. Hur som helst är det rätt skönt att ha sett filmen nu, så att jag slipper göra det typ någonsin igen...
EDIT: Något jag glömde: det har egentligen inte med EEn att göra, men... ser inte effekterna FRUKTANSVÄRT dåliga ut i Hobbitfilmerna, och kanske särskilt den här? LOTRs effekter var klart mer välgjorda, och de filmerna gjordes för mer än tio år sen. Jag kan ha sagt det tidigare, Skyrim har nästan snyggare grafik än CGIn här... Det är verkligen synd. Sen så känns det som om särskilt även sminkningar och liknande har blivit mycket mer sloppy i sista filmen, då det verkligen syns att t ex Tauriels öron är av plast/silikon, och jag är rätt säker på att Dvalins perukklister syns i en scen... WHYYYYYY......