Hialmr skrev:
Men Vita rådets möte samt utdrivningen av Sauron är alltså inte med? Framför allt den förra av dessa två var vad jag faktiskt saknade i Tolkien edit.
Det är inte med i boken.
Jag upplever mycket av det som PJ har gjort i Hobbiten, som om han egentligen ville göra Sagan om ringen igen. (Dvs uppdraget från filmbolaget var nog upplagt ungefär så.)
Det enda jag har med, som har med vita rådet att göra, är Gandalfs samtal med Beorn om en ny skugga (typ), för att åskådaren ska få ett hum om varför Gandalf drar iväg från dvärgarna helt plötsligt.
Och utdrivningen av Sauron har jag självklart inte med. Den är spektakulär, visst, men helt galen. Galadriel står helt ensam och driver, medan Saruman och Gandalf gubbar sig??? Nog är hon stark, alvkvinnan. Men Gandalf och Saruman är ju himmelska makter för bövelen!!!
Men PJ har haft en röd tråd genom alla sina sex filmer:
Gandalf ska framställas svag!!!
Ingenting som han gör ska lyckas eller verka mäktigt. Häxmästaren kastar honom ur sadeln hur som helst i Minas Tirith. Och bryter hans stav??????? Det är Gandalf som är rädd för Moria, inte som i boken Aragorn där Gandalf snarast är pådrivande till företaget att gå genom gruvorna. Medan han kaxigt och medvetet lurar Beorn med en spännande historia i boken, står han här och åmar sig och kråmar sig, och är påtagligt och påtalat nervös. Och det är Bilbo som lurar trollen att dröja till soluppgången (med en extremt mycket sämre historia än Tolkiens original), inte Gandalf som bara får upprepa stentricket (dvs knacka stav i sten så den spricker - ännu ett sätt att som sagt upprepa Sagan om ringen-krusiduller).
Gandalf får inte ens lösa gåtan med Morias dolda port. "För enkelt för en kunnig läromästare..." Istället är det Frodo: "It's a riddle..." som klurar ut det.
VAD HAR PETER JACKSON EMOT GANDALF!!!???
Ja, och vad har jag emot utdrivningen, då?`
Jo. Den är inte med i boken. Och det var prio ett.